جنگ اقتصادی ناکام بایدن علیه روسیه

همسو نشدن مقامات عربستان، امارات و ونزوئلا با بایدن درباره تحریم های ضد روسی نشان می دهد نفوذ آمریکا در جهان به ویژه در منطقه خلیج فارس به پایین ترین سطح خود رسیده و محور روسی و چینی در حال از بین بردن هژمونی آمریکا در نظام جهانی جدید است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد امارات به تلفن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای گفت و گو درباره جنگ اوکراین و افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت جواب ندادند. این نشان می دهد که نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه و به ویژه در منطقه خلیج فارس به پایین ترین سطح خود رسیده و محور روسی و چینی در حال از بین بردن هژمونی آمریکا در نظام جهانی جدید است.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، مخالفت ولیعهد عربستان و امارات برای گفت و گوی تلفنی با بایدن در شرایط سختی صورت گرفته است. این نشان می دهد که عربستان و امارات روند خروج از سرسپردگی به آمریکا را در پیش گرفته اند و با دیگر قدرت های بزرگ در حال برقراری روابط هستند. آنها می خواهند با آمریکا هم بر پایه احترام متقابل روابط داشته باشند، نه اینکه وابسته به آمریکا باشند و مانند گذشته در برابر دستورات آن تسلیم شوند. 

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: دولت های مختلف آمریکا با بیشتر نظام های عربی با قلدری و زورگویی رفتار کرده اند و با دیکته های خود و طرفداری از رژیم اسرائیل به احساسات بیش از ۵۰۰ میلیون شهروند عربی و یک میلیارد مسلمان اهانت کرده اند. آنها با فرمان های خود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مجبور کرده اند که بهای نفت را بر طبق منافع کشورهای غربی مشخص کنند. اکنون دولت آمریکا به دلیل جنگ اوکراین و به ویژه افزایش بهای نفت و گاز که در تحریم های آمریکا علیه روسیه شکاف ایجاد کرده است، در تنگنا به سر می برد. 

علاوه بر این برنامه هسته ای ایران و نزدیک بودن تهران و کشورهای غربی برای رسیدن به توافق در وین و برداشتن تحریم های ضد ایرانی، مخالفت بایدن برای تعامل با محمد به سلمان به دلیل جنایت قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و مخالفت آمریکا برای فروش جنگنده های اف ۳۵ به امارات از اصلی ترین دلایل اختلاف امارات و عربستان با دولت آمریکا است. از این رو، امارات برای نخستین بار با رای ندادن به طرح پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت که حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کرد عصبانیت خود را از دولت آمریکا اعلام کرد.

محمد بن سلمان هم چند روز پیش در مصاحبه با نشریه «اتلانتیک» گفت که نادیده گرفتن وی از سوی بایدن مهم نیست. او خواستار توجه به منافع عربستان شد و تاکید کرد که به تعهدات نفتی خود با روسیه در چارچوب «اوپک پلاس» متعهد است و در راستای افزایش تولید عمل نخواهد کرد. 

در بخش دیگری از گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: آمریکا غرور خود را کنار گذاشته است و به سوی ونزوئلا رفته است. ایالات متحده به «مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که مدت ها برای سرنگونی وی توطئه می کرد پیشنهاد داده است که همه تحریم ها را از این کشور برخواهد داشت تا در مقابل آن کاراکاس تولید نفت خود را افزایش دهد. اما این پیشنهاد آمریکا به دلیل روابط تنگاتنگ ونزوئلا و روسیه از یک سو و روابط  مادورو با محور مقاومت به رهبری ایران از سوی دیگر به سرعت رد شد.

در زمینه گاز هم بایدن رئیس جمهوری آمریکا شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر را به واشنگتن دعوت کرد و از این کشور خواست گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند. اما این کشور هم صراحتا اعلام کرد که نمی تواند همه نیازهای اروپا را تامین کند.

پایان/

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اکبری US ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
      0 0
      این همه تحریم ها و بلوکه کردن پولهای روسیه در خارج و قطع رابطه بانکهای عمده روسی با سوئیفت و نخریدن نفت و کاز روسیه توسط امریکا و اروپا و قطع رابطه شرکتهای نفتی و کامپیوتری امریکا با. روسیه که صدای ویالونش صبح در میاد را در برابر عدم همکاری عربستان شکست اقتصادی حساب کنیم؟ نویسنده مقاله یا معتقده اقتصاد ماله خره یا برای دلخوشی عربستان این را نوشته که حق و حقوقش قطع نشه؟!