وعده وزیر اقتصاد: عناصر ضد اعتماد در بازار سرمایه به حداقل می رسد

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه اظهار داشت: امروز با راه اندازی این سامانه وعده افزایش توانمندی در حوزه نظارتی بر بازارسرمایه محقق شد و در واقع اولین قدم در این بخش برای بازارسرمایه برداشته شد تا در راستای حمایت از بازار، عناصر ضد اعتماد در بازار سرمایه کشور به حداقل برسند.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین رونمایی از سامانه جدید پایش و نظارت بازار سرمایه که عصر امروز ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ و با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از مدیران ارشد، فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اظهار داشت: همانطور که ۱۸ آبان و در صحن علنی مجلس وعده دادیم که توانمندی بالاتری در حوزه نظارتی بر بازار سرمایه محقق خواهیم ساخت، امروز اولین گام در این بخش برای بازار سرمایه برداشته شد، تا در راستای حمایت از بازار عناصر ضد اعتماد بر بازار سرمایه به حداقل برسد.

دکتر خاندوزی در ادامه گفت: بر این اساس، با همت سازمان بورس و اوراق بهادار و با راه‌اندازی این سامانه، ساز و کاری نهادی برای ایجاد اعتماد سهامداران به بازار سرمایه فراهم شد؛ هرچند تخلفات در هیچ بازاری به صفر نمی رسد، اما تلاش خواهیم کرد با بهره‌مندی از این سامانه‌های نظارتی، دستکاری و گسترش فریب کاری در بازار سرمایه را به حداقل ممکن برسانیم.

خاندوزی در ادامه سخنانش و با اشاره به اینکه، متأسفانه در سال گذشته بنابر دلایل متعدد، تعدادی از افراد جامعه دچار زیان های جدی شدند، تصریح کرد: بخشی از این زیان ها به مسائل فرهنگی و آموزشی مرتبط است، اما بخشی نیز به دلیل ضعف نظارت ایجاد شد. به بیانی دیگر از یک سو ارائه اطلاعات غلط و از یک سوی دیگر به دلیل عدم مداخله به موقع و فقدان ساز و کارهای مناسب نظارتی، با این مشکلات مواجه شدیم که سبب بی‌اعتمادی در این بازار شد؛ حال با راه اندازی این سامانه اعتماد سرمایه گذاران ترمیم خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: سه عنصر در شرایط جدید ما را مکلف می کند تا در این مسیر تحرک بیشتری بپردازیم. در نظر داشته باشید که بازار سرمایه، جایگاه پول‌های هوشمند است و گستره کم نظیری را نسبت به سال‌های قبل پیدا کرده است؛ همچنین این بازار به شدت در معرض تعارض منافع و بسترهای فساد قرار دارد.

دکتر خاندوزی افزود: بنابراین با توجه به این سه عنصر، نیازمند تقویت سه محور نظارتی در بازارسرمایه هستیم.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش و خطاب به مدیران بازار سرمایه کشور که در این مراسم حاضر بودند گفت: (( تقویت مکانیزم‌های نظارت هوشمند ))، (( گستردگی اهرم ها و عناصر نظارتی)) و(( مدیریت نهاد ناظر در بازارسرمایه)) پیراسته تر از هر جای دیگر نسبت به تعارض منافع در مقابل سه عنصر یاد شده در بالا هستند که جمع این سه بدل، مصداقی برای حمایت نهادی مستمر و عنصر نظارت بر بازار محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد همچنین از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواست تا عملکرد هر یک از این سامانه ها را از نظر نظارتی بررسی و بدون ملاحظه گزارش کند، تا فعالان بازار بدانند که تخلفات از هر مقامی و با هر سطحی توسط مقام ناظر بورس، کشف و افشاء می شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: این موضوع به بازگشت اعتماد فعالان به بازار سرمایه کمک زیادی می کند و با پافشاری دولت بر عنصر شفافیت اقتصادی، تمام نهادهای زیرمجموعه وزارت خانه‌های دولتی مکلف به شفاف سازی و انتشار صورت‌های مالی خود شده اند و در غیر این صورت، دولت خواسته است تا وزارت اقتصاد به نیابت از وزارت خانه های دیگر به شفاف سازی و انتشار صورت های مالی آنها اقدام کند. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان ابراز امیدواری کرد، این گام های مستمر در خروجی یک بازار سالم و منصفانه خود را نشان دهد که به موجب آن شاهد دستاوردهای خوبی در سال ۱۴۰۱ باشیم.

پایان/

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 17434

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =