اقتصاد خانوار| پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401

بررسی و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 برای عمده خانوارهای ایرانی یک ضرورت است.

به گزارش تحریریه، بررسی و پیش بینی قیمت مسکن در سال 1401 برای اکثر خانوارهای ایرانی یک ضرورت است، زیرا بخش مسکن و مستغلات در فرهنگ ایرانی و اقتصاد خانوار سهم مهمی را دارا می باشد. 

میز بازار تحریریه در اسفند سال 1399 پیش بینی کرد که قیمت مسکن در سال 1400 کمتر از 10 درصد افزایش می یابد که داده های آماری نشان می دهد صحت آن اثبات شده است. اما در سال 1401 بر بازار مسکن چه خواهد گذشت؟

بازار مسکن در سال 1401 از متغیرهای نرخ ارز، خلق پول و حباب بازار مسکن متاثر خواهد شد. دولت قصد دارد دلار را در محدوده 25 هزار تومان تثبیت کند که باعث می شود بازار کالاهای وارداتی به ثبات برسد، اما اثر آن بر قیمت مسکن به صورت تخلیه آرام حباب است و انتظار می رود در سال 1401 شاهد کاهش 10 درصدی میانگین قیمت مسکن در کشور باشیم. این کاهش به صورت کاهش قیمت صریح و کاهش قیمت به دلیل قدرت اندک خریدار در معاملات خود را نشان می دهد. 

خلق پول توسط بانک ها با میدان داری بانک های خصوصی با شدت در جریان است و همین عامل باعث می شود دوران ثبات در بازار مسکن طولانی نشود و در کمتر از 3 سال آینده شاهد موج تورمی دیگری در بازار مستغلات باشیم، اما 3 سال زمان زیادی است و در این مدت منطقی نیست که کسی خود را در بازار مسکن حبس کند.

همانطور که سال گذشته میز بازار تحریریه به مردم توصیه کرد بهترین سرمایه گذاری، سپرده گذاری در بانک است و درستی آن اثبات شد، در سال آینده نیز سپرده گذاری در بانک گزینه مناسبی است، اما بازارهای دیگری  هم می تواند مدنظر قرار گیرد که جذابیت های خاص خود را دارد. 

برای کسانی که ریسک پذیری بیشتر و زمان کافی دارند؛ به پول خود تا کمتر از 3 سال نیاز ندارند؛ بازار سرمایه به دلیل دستکاری های گسترده قیمتی در 1 سال و به خصوص در 6 ماه اخیر؛ بهترین بازار برای سرمایه گذاری است. و برای کسانی که با وضعیت دو سال اخیر اعتماد خود را به طور کلی به بورس از دست داده اند و یا ریسک گریز هستند، بازار طلا جایگزین بسیار مهمی است که سریعتر از بازار بورس نتیجه می دهد، اما درصد سود آن زیاد نیست و در یک بازه زمانی 3 ساله حدود 50 درصد سود خواهد داشت که با سود بانکی تفاوت زیادی ندارد. 

قیمت دلار در سال 1401 بیش از قیمت تعادلی تعیین شده است و به همین دلیل امکان تثبیت آن در دولت اول رئیسی زیاد است. به خصوص اینکه ورودی ارزی کشور ناشی از جهش قیمت نفت و فروش به اندازه معمول، نیز افزایش قابل توجهی داشته و امکان طراحی دور جدیدی از بیماری هلندی در کشور در دسترس است.

بنابراین به خانوارهای ایرانی توصیه می شود ورود به بازار ارز را به طور کلی فراموش کنند و بر کالاهای مرتبط با ارز مانند خودرو هم برای سرمایه گذاری تمرکز نکنند. به طور موقت؛ 3 ساله؛ بازار مستغلات را هم کنار گذاشته و پس اندازهای خود را بر بازار سهام، طلا و سپرده گذاری در بانک متمرکز کنند. 

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 17512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =