اروپا در یک قدمی شورش های خیابانی

در پی گرانی ها اخیر سوخت مردم در برخی از کشورهای اروپایی دست به اعتراضات گسترده زدند.

به گزارش تحریریه، افزایش قیمت سوخت در هفته های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی به شمار می‌رود که اروپا با آن مواجه شده است.

 با افزایش بهای جهانی نفت خام قیمت فرآورده‌های نفتی نیز بشدت افزایش پیدا کرده و بیشترین فشار بر شهروندان اروپایی و آمریکایی وارد خواهد شد، چرا که آنها مالیات بسیار سنگینی برای هر لیتر سوخت پرداخت می‌کنند.

به عنوان مثال اگر بنزین لیتری دو دلار باشد، دستکم یک دلار آن بابت مالیات پرداخت می‌گردد. در آمریکا این مالیات‌ها به شکل عمده وارد صنایع نظامی شده و به جیب گروهی اندک می‌رود در حالی که در اروپا اوضاع کمی متفاوت است.

قیمت بنزین و گازوئیل که در ماه سپتامبر به کمتر از ۱ یورو و پنجاه رسیده بود، حالا با افزایش ۳۰ درصدی مواجه شده است.

در پی همین افزایش شدید قیمت و در حالی‌که دستمزدها همراه با نرخ تورم بالا نرفته است، اعتراض و اعتصاب کامیون داران در بسیاری از کشورهای اروپایی و به‌ویژه اسپانیا بالا گرفته است.

کشورهای غربی برای آن که بتوانند با این بحران مقابله کنند یا باید شهروندان را ناچار به مصرف کمتر بنزین کنند که امکانش نیست (مثلاً بنزین را مثل ایران سهمیه بندی کنند!) یا آن که مالیات را کاهش دهند چراکه با توجه به تورم شدید سال‌های گذشته و کاهش قدرت خرید مردم کسی توانایی خرید بنزین لیتری چند دلار را ندارد. این موضوع چوب دو سر برای این کشورها است که آن‌ها را با بحران شدیدی مواجه خواهد کرد. شورش‌های اجتماعی که این بار دلایل اقتصادی دارد گریبان این کشورها را خواهد گرفت. 

پایان/

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 17650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      0 0
      خداکندکه بهم بریزندتادولتهایشان سقوط کنند@!@@.
      • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
        0 0
        دوماه دیگه اروپا بخاطر گرانی به دست مردمش به آتش کشیده خواهد شد .از این طرف هم که یمن ذ7ایر نفت عربستان رانابکد خواهد کرد ودنیا ومخصوصا اروپا در انتظار بهار اروپایی خواهد بود.