زلنسکی مذاکرات با روسیه را مثبت ارزیابی کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، پیام‌های مثبتی در مذاکرات صلح با روسیه وجود دارد.

به گزارش تحریریه، از "فرانس ۲۴" رئیس جمهور اوکراین با این حال تاکید کرد که تا زمان پایان جنگ، تحریم‌های روسیه نباید لغو شوند.

زلنسکی در یک پیام ویدئویی گفت: پیام‌های مثبتی از مذاکرات دریافت می‌کنیم، اما این پیام‌ها انفجارها و گلوله‌باران روسیه را کاهش نداده‌ است.

زلنسکی همچنین با ابراز تردید از تصمیم مسکو برای کاهش عملیات نظامی در اوکراین اظهار داشت: ما تمهیدات دفاعی خود را کاهش نخواهیم داد.

روسیه در پی مذاکرات روز سه‌شنبه میان هیئت‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌های نظامی نیروهای خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌ای از عقب نشینی ندیده است.

الکساندر فومین معاون وزارت دفاع روسیه گفت، کشورش تصمیم گرفته برای افزایش اعتماد متقابل و ایجاد شرایط لازم برای ادامه مذاکرات و دستیابی به هدف نهایی توافق و امضای توافقنامه؛ عملیات نظامی را در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین و چرنی‌هیف، به شدت و در ابعاد گسترده کاهش دهد.

هم زمان با پایان دور جدید مذاکرات هیات‌های اوکراینی و روسی که روز سه شنبه در استانبول برگزار شد، ترکیه از حصول به توافق‌هایی در مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین در نشست استانبول خبر داد.

وزیر امورخارجه ترکیه گفت که هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین در مورد برخی مسائل به توافق رسیده‌اند.

دور ششم مذاکرات میان هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کار ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین‌کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه) ، ۱۲ اسفند (۳مارس) ، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

منبع: ایرنا

پایان/

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 17809

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =