عقب‌نشینی اجباری ائتلاف سعودی و فرصت‌های جدید برای صلح

گرچه در شرایط موجود توقف جنگ از سوی سعودی نه اقدامی داوطلبانه و صلح طلبانه بلکه اقدامی غیر قابل اجتناب است اما شکل گیری این شرایط ناخواسته می تواند به عنوان فرصتی قابل تامل برای پایان دادن به بحرانی که حاصل برآوردهای اشتباه حاکمان ریاض بوده، مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش تحریریه، ائتلاف سعودی پس از ۸ سال تجاوز به خاک یمن، با طرح ایده توقف عملیات نظامی بر علیه یمن مدعی شده که این اقدام به منظور موفقیت‌ در رایزنی‌ها و ایجاد فضای مثبت برای برقراری صلح دنبال می شود . ریاض اعلام کرده که توقف عملیات نظامی  در داخل یمن در پاسخ به درخواست دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس انجام شده است.

عربستان همچنین می‌گوید این تصمیم برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع و پایدار برای پایان دادن به بحران یمن است.

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی نیز تاکید کرده  که از صبح روز چهارشنبه هفته جاری و هم زمان با نشست ریاض عملیات نظامی را متوقف خواهد کرد و در طول ماه مبارک رمضان نیز این روند را ادامه می دهد.

گردانندگان نشست ریاض که از چهارشنبه آغاز شده و به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت مدعی هستند که گروه‌های مختلف یمنی برای پایان دادن به بحران و جنگ یمن در این نشست حضور یافته‌اند.

این در حالی است که این نشست از سوی انصارالله، اصلی ترین جریان سیاسی و نظامی تاثیر گذار بر تحولات یمن در اعتراض به محل برگزاری آن تحریم شده است.

در شرایطی که شورای همکاری خلیج فارس طی هشت سال گذشته هیچ اقدامی در حمایت از مردم یمن صورت نداده و حتی بیانیه‌ها و تصمیمات شورا بر اساس حمایت از سعودی در کشتار و نابودی یمن بوده است، تغییر رویکرد ناگهانی این شورا و برگزاری نشستی با ادعای تلاش برای تامین  منافع مردم یمن بسیار پرسش برانگیز است. سازمان ملل نیز چنانکه یمنی‌ها بارها تاکید کرده‌اند تاکنون نتوانسته میانجی‌ خوبی برای پایان جنگ باشد و عملا تحت تاثیر غربیها و فشار سعودی در زمین عربستان ایفای نقش کرده است. ناکامی سازمان ملل در شکستن محاصره اقتصادی و استمرار گرسنگی چند میلیون یمنی مهمترین شاهد مثال نا کامی این سازمان در زمینه ایفای نقش سازنده در بحران یمن بوده است.

اتخاذ این تصمیم هم زمان با عملیات اخیر انصارالله یمن بر علیه تاسیسات نفتی و اقتصادی عربستان سعودی که توازن قوای نظامی را به صورت قابل توجهی به نفع یمنی ها تغییر داده این ظن را تقویت می کند که تصمیم سعودی برای برگزاری نشست ریاض و توقف موقت عملیات نظامی بیش از آن که حاصل اراده این کشور برای پایان دادن به ۸ سال جنگ ویرانگر بر علیه مردم مظلوم یمن باشد ناشی از تنگناهای سیاسی،اقتصادی و نظامی تحمیل شده به این کشور و به بن بست رسیدن در برابر اراده مردم یمن است.

به نظر می‌رسد در شرایط موجود،نشست ریاض و تصمیم جدید سعودی برای توقف جنگ تنها درصورتی می تواند موجبات شکل گیری شرایطی قابل اتکا برای پایان دادن به جنگ ۸ ساله را فراهم کند که  طرف عربستانی به درخواست یمن مبنی بر پایان حملات و محاصره  که تاکنون ریاض از پذیرش آن خودداری کرده است،پاسخ مثبت بدهد.

 بررسی تحولات نظامی یمن از این امر حکایت دارد که عربستان و متحدین این کشور علی رغم تحمل هزینه های هنگفت نظامی و انسانی نتوانسته اند در برابر ارتش و مقاومت مردمی یمن به اهداف خود دست یابند و در باتلاق خود ساخته گرفتار شده اند. بر این اساس سعودی و متحدانش عملا توانایی ادامه جنگ را نداشته و در برابر گزینه اجباری پذیرش عقب نشینی قرار گرفته اند.

از سویی امیدواری عربستان به حمایت‌های آمریکا و انگلیس نیز در ماه‌های اخیر تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفته و بارقه های امید این کشور برای تداوم استفاده از کمکهای همه جانبه غرب برای خروج آبرومند از بحران یمن نیز رو به افول است.

اگرچه در شرایط موجود توقف جنگ از سوی سعودی نه اقدامی داوطلبانه و صلح طلبانه بلکه اقدامی غیر قابل اجتناب است اما شکل گیری این شرایط ناخواسته می تواند به عنوان فرصتی قابل تامل برای پایان دادن به بحرانی که حاصل برآوردهای اشتباه حاکمان ریاض بوده، مورد استفاده قرار بگیرد.

در صورتی که عربستان سعودی با پذیرش واقعیتها و مطالبات سیاسی و ساختاری مردم یمن، راه گفتگوی سازنده و پایان دادن به محاصره غیر انسانی این کشور را در پیش بگیرد می توان امیدوار بود که در ماههای آینده زمینه های پایان یافتن ۸ سال جنگ و خونریزی بی حاصل که ثمری جز کشتار و نابودی منابع اقتصادی مسلمانان نداشت فراهم شود.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
کد خبر: 17863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =