مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان از موضوعاتی که در قانون اساسی ذکر شده فراتر می روند

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: بعضی از نظرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در طرح‌های مختلف مجلس به نوعی ورود به حوزه قانون‌گذاری و کار مجلس است.

به گزارش تحریریه، غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس شورای اسلامی، درباره حذف مصوبه مجلس مبنی بر واردات هفتاد هزار خودروی سواری و دوگانه سوز از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخی موارد، از موضوعاتی که در قانون اساسی ذکر شده فراتر می روند و به نوعی به مسائل نگاه جزئی‌تری دارند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر بعضی از نظرات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در طرح‌های مختلف مجلس از جمله طرح تسهیل صدور مجوزها، واردات خودرو یا بررسی لایحه بودجه، به نوعی ورود به حوزه قانون‌گذاری و کار مجلس است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: لازم است رئیس مجلس و هیات رئیسه، جلساتی را با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشند تا تلاش کنند همه جریانات به این سمت حرکت نکند.

نوری قزلجه بیان داشت: قانون اساسی دست مجلس را برای قانون‌گذاری باز گذاشته و در این مسیر نباید مانع ایجاد شود درحالی که احساس می شود عملا در این راه موانعی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در بحث خودرو در حق مردم اجحاف شده است، گفت: حمایت‌های بی حد و اندازه از صنعت خودروسازی درحالی صورت می گیرد که در هر صنعتی اگر چنین حمایتی شود قطعا انحصار ایجاد خواهد شد و انگیزه ای برای پیشرفت و جلب رضایت مشتری به دست نمی‌آید.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس، ادامه داد: نباید با حمایت های خود باعث ایجاد انحصار شد چراکه عاقبت خوشی برای مردم ندارد، اگرچه حمایت از تولید داخل جزء تاکیدات ما به شمار می رود اما باید این صنعت خود را از نظر ایمنی و کیفیت جلو ببرد.

نوری قزلجه درباره برخی ادعاها مبنی بر لابی های پشت پرده برای حذف واردات خودرو از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: در این خصوص به دلیل نبود اطلاعات نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد اما از لحاظ منطقی نمی‌توان این نوع حمایت را پذیرفت، چراکه حتی اجازه واردات چند خودرو به صورت نمونه هم داده نشده تا ویژگی های خودروی با کیفیت مشخص شود، لذا چنین مواردی سبب شده نتوان این نوع حمایت را قبول کرد.

منبع: موج

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 17974

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =