کاهش شدید آگهی های فروش خودرو و واقعیت پشت پرده

کاهش شدید آگهی های فروش خودرو به دلیل سیاست های غلط اعمال شده به وسیله وزارت صمت و نهادهای مداخله گر، کاملا محسوس است.

به گزارش تحریریه، کاهش شدید آگهی های فروش در سایت های فروش خودرو به دلیل سیاست های غلط اعمال شده به وسیله وزارت صمت و نهادهای مداخله گر، که مردم را سردرگم کرده است، کاملا محسوس است و به چشم می آید. فعالان بازار نمی توانند به این نتیجه برسند که در نهایت چه خواهد شد و دولت چه خواهد کرد. 

کاهش آگهی های فروش به حدود 40 درصد در بخش خودروهای خارجی رسیده است و در بخش خودروهای داخلی نیز نه به این اندازه، اما به طور محسوسی شاهد کاهش آگهی های فروش هستیم. 

تصویب آزادسازی واردات خودرو؛ و همزمان با حذف تعداد خودروهای وارداتی و عدم پیش بینی درآمدهای حاصل از تعرفه ورودی در لایحه بودجه 1401 باعث دامن زدن به شایعات زیادی شده است. به خصوص اینکه شایعه قدرتمندی شکل گرفته است که نشان می دهد وزارت صمت با مدیریت سیدرضا فاطمی امین فرصت گرفته است تا آذرماه سال جای واردات انجام نشود تا در این بازه زمان از طرح(های) جدید خودروسازان ایرانی رونمایی شود و کیفیت قطعات نیز بهبود یابد!

فاطمی امین در مهرماه سال 1400 گفت به 6 ماه زمان نیاز دارد تا بازار خودرو را به سامان کند و حالا 8 ماه دیگر زمان نیاز دارد! وزیر صمت قول داد که در سال 1401 قرعه کشی خودرو حذف می شود، اما حالا می گوید به تدریج این کار انجام خواهد شد! وزیر صمت به حوزه کاری خود مشرف نیست و کار دست دولت خواهد داد. 

سنگ اندازی وزارت صمت بر سر راه واردات قطعات مونتاژ خودرو با ایجاد محدودیت باعث شد تا این بخش از بازار نیز با جهش مضاعف قیمتی همراه شود و حالا سخن از هماهنگی پنهان وزیر با هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام به گوش می رسد، تا بار دیگر واردات را به عقب انداخته و به انتظار طرح های خیالی ایران خودرو و سایپا بنشیند. نتیجه این سیاست ادامه رالی قیمت ها در بازار خودرو خواهد بود. 

اینکه آزادسازی واردات که اساسا بخش دیگری از بازار(غیر از حوزه خودروهای داخلی) را تحریک کرده و منعی برای طراحی مدل های جدید توسط خودروسازان داخلی ایجاد نمی کند، مساله ای بدیهی است، اما چرا از طرف فاطمی امین درک نمی شود و دومین مولفه موثر بر رفاه خانوار را به بحران کشیده است، سوالی است که باید مدیران ارشد دولت سیزدهم برای آن پاسخی بیابند. 

پایان/

۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۲
کد خبر: 17909

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 1
      این وزیر صمت جز چوپانی بدرد هیچی نمی خوره ! اخوند شیش کلاسه کارش ازاین بهتر نمیشه .
    • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      همه این سیاست‌ها از رئیس جمهور هستش و مقامات بالاتر که اجازه ورود خودرو خارجی را نمیدهند و غیرمستقیم در مرگ سالیانه ده ها هزار ایرانی دست دارند( البته به جز احمدی‌نژاد همه دولتهای دیگه در این امر دخیل بوده‌اند)