از پیکان سپرجوشن تا خودروهای جدید بزک شده ایران خودرو

سیاست شکست خورده ایران خودرو در ده های 70 و 80 به شکل نوین با مدیریت جدید ادامه دارد.

به گزارش تحریریه، در قرن جدید شمسی، سیاست تولید خودرو در دو خودروساز کشور به نوعی عقبگرد به دهه 70 و 80 شمسی و پیروی از سیاست شکست خورده آن دوران است.

در دهه 70 و 80 افرادی که به دنبال خرید ماشین بودند به یاد دارند که در آن دهه ها خصوصا در در دهه 70 که پیکان در آن دوره به مانند پراید و پژو در زمان حال است باعث نارضایتی مردم صبور ایران شده بود، به احتمال بسیار زیاد خیلی از افرادی که الان در سنین میان سالی و بالاتر هستن به خاطر می آورند که شرکت ایران خودرو در آن زمان برای فرار از انتقادها روی به بزک پیکان آورد. به طور مثال در سال 1372 تصاویری از پیش نمونه تغییر چهره پیکان توسط ایران خودرو منتشر شد.

ایران خودرو حتی آن را پیش فروش کرد. آیینه بغل پلاستیکی، سپرهای جلو و عقب بلندتر، قالپاق‌های تغییر شکل یافته، افزودن یک باله کوچک روی در صندوق عقب و… این خودرو را نسبت به پیکان معمولی متمایز می‌کرد. اما پس از یک سال فقط سپرها و قالپاق‌های مدل پرتوتایپ (آن‌هم با طرحی متفاوت نسبت به پیش نمونه) روی پیکان قرار گرفتند که باعث تولید مدل سپر جوشن شد.

سپر جوشن به واسطه ناهماهنگ بودن شکل سپر با بدنه خودرو زیاد موفق عمل نکرد و نهایتاً تولید آن به دلیل فروش پایین در سال ۱۳۷۸ متوقف شد.

در آن سال ها از دیگر تغییراتی که صورت میگرفت چراغ سقفی پیکان بود که در وسط سقف خودرو قرار داشت که برای جوان پسند کردن آن را تغییر داده و مدل پژویی کردند، که یک چراغ در عقب و یکی در جلو قرار داشت و یا کمربند صندلی عقب را اضافه کرده و این موارد را به عنوان آپشن می فروختند. بماند که در آن سال ها بارها چراغ های عقب و جلو تغییرات بسیاری داشت.

افزایش انتقادها به قیمت خودرو پژو 405 GLX باعث شد که مسئولان وقت ایران خودرو دست به ابتکارات خاصی بزنند که فقط از دست مسئولان ایرانی بر می آمد. از جمله این ابتکارات تولید پژو RD بود که در طراحی خاص موتور پیکان را بر روی بدنه پژو سوار کردند.

Peugeot 405 in Tehran.jpg

از دیگر ابتکارات تولید پژو روآ بود که همان پژو آردی بود که موتور پیکان را ارتقا داده بودند.

Roa-Rear.JPG

 و بازهم بماند که بعدها پژو آردی تبدیل به وانت آریسان گردید و هنوز به فروش می رسد.

از دیگر اتفاقات ویژه تولید پژو GLI بود. این خودرو برای قشری بود که توان خرید پژو GLX  را نداشت و مسئولان امر تصمیم گرفتند که شیشه بالابرهای برقی و کولر را حذف کنند تا قشر ضعیف تر توان خرید آنرا داشته باشند.

405 GLI مدل 1383

در سال های بعد هم که تولید سمند و پژو پرشیا شروع شد که هرکدام داستان مفصل خود را دارند.

اما نکته ای که در این گزارش مهم می باشد، بازگشت به دوران دهه 70 و 80 توسط ایران خودرو و سایپا می باشد که به شیوه ای نوین در حال پیگیری است، اخیرا ایران خودرو و سایپا، در حال تکرار همان سیاست های تاریخ گذشته هستند، و هر روز با بزک کردن خودروهای تاریخ مصرف گذشته به فکر فروش هستند و در جدیدترین حرکت (اینجا بخوانید) برای خودرو 206 سقف شیشه ای قرار داده اند و پژو 207 را به صورت دو رنگ عرضه می کنند(اینجا بخوانید) و خودرو دنا را با مقداری بزک بعنوان خودرو لوکس (اینجا بخوانید) معرفی می کنند، در آن طرف هم عملکرد سایپا مشخص است و نیازی به تکرار نیست.

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 17969

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =