کمبود روغن آفتابگردان جدی است

جنگ صادرات کالای کشاورزی از اوکراین را مختل می کند، اتحادیه اروپا پیش بینی کرد در بخش غلات ممکن است دیگر کشورهای قاره سبز بتوانند کمبود را جبران کنند اما بازار جهان روغن آفتابگردان با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «یورواکتیو» نوشت که در سال ۲۰۲۱، اوکراین ۱۰ درصد از تجارت جهانی گندم و ذرت و بیش از یک سوم تجارت جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص داده بود.    

کمیسیون اروپا برای دو سال آینده، افزایش ۳۰ درصدی در صادرات غلات از کشورهای عضو را برای مقابله با تاثیر کاهش تولید اوکراین در بازارهای جهانی به دلیل جنگ پیش بینی کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین بار دیگر امنیت غذایی را در کانون توجه قرار داده است، زیرا هر دو کشور درگیر در جنگ نقش اصلی در تامین غلات و روغن اصلی جهان دارند.

این دو کشور انبار تولید کالای کشاورزی محسوب می شوند و در کنار یکدیگر بیش از یک سوم گندم و جو، ۵۲ درصد ذرت و بیش از ۵۰ درصد روغن و بذر آفتابگردان جهان را تامین می کنند.

آخرین گزارش دورنمای کوتاه مدت تجارت که از سوی کمیسیون اروپا تهیه و ۵ آوریل منتشر شد، تصریح دارد این جنگ به طور قابل توجهی بازارهای کشاورزی و غذایی را مختل کرده و تنش بیشتری را در مورد دسترسی جهانی به غلات و دانه های روغنی در آینده ایجاد نموده است.

با این حال، بر اساس داده های جدید منتشر شده توسط کمیسیون، سطح برداشت غلات و دانه های روغنی در اروپا به احتمال زیاد بسیار خوب خواهد بود.

جدای از افزایش پیش‌ بینی‌ شده در برداشت محصولات زراعی، کاهش تقاضا برای خوراک دام به دنبال بحران در بخش گوشت خوک نیز مورد انتظار است.

علیرغم برخی روندهای افزایشی قیمت، تولید گوشت خوک تحت تأثیر شیوع تب خوکی آفریقایی (ASF) و هزینه های بالای انرژی و تامین نهاده دامی قرار می گیرد و حاشیه های سود تولید را تحت فشار قرار می دهد.

از نگاه این نهاد اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود تقاضا برای خوراک دام در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱.۱ درصد کاهش یابد و مصرف غلات برای تولید سوخت‌های زیستی نیز در همین دوره دو ساله ۸ درصد کاهش خواهد یافت.

ممکن است اثر ترکیبی این دو عامل باعث شود صادرات غلات اتحادیه اروپا ۳۰ درصد بیشتر از میانگین پنج ساله باشد و به همین دلیل واردات غلات اتحادیه اروپا ۴۲ درصد کاهش یابد.

گزارش ارزیابی دورنما تصریح می کند این موارد به کاهش تأثیر کمبود پیش بینی شده صادرات غلات اوکراین بر بازارهای جهانی کمک می کند.

این گزارش همچنین عدم اطمینان در ظرفیت بخش کشاورزی اوکراین در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول خود را قابل انتظار دانسته است. اختلال در بخش های پشتیبانی و حمل و نقل که از جنگ ناشی می شود نیز بر توانایی اوکراین برای تولید در سالجاری و دوره آینده تأثیر می گذارد.

یک سناریوی موجود در این چشم انداز، نبود صادرات از اوکراین در سال های ۲۰۲۲-۲۳ است و این موضوع جهان را با نبود ۲۰ میلیون تن گندم این کشور در بازار جهانی روبرو می کند.

Overcoming the Threats to Global Food Systems from Russia's Invasion of  Ukraine | International Institute for Sustainable Development

قیمت غلات در بازار اتحادیه اروپا در هفته‌های گذشته افزایش یافته بود و انتظار می رود قیمت ها امسال و سال ۲۰۲۳ بالا بماند. ازآنجاکه کشاورزان اوکراینی قبلاً کار کاشت را انجام داده اند، پیش‌ بینی می‌شود که تولید در سال ۲۰۲۲ تا حدود ۱ درصد افزایش یابد.

با این حال، اتحادیه اروپا اقداماتی را اتخاذ کرده که به ویژه تصمیم اخیر برای اجازه اضطراری تولید در زمین های آیش قابل توجه بوده است. انتظار می رود با افزایش میزان سطح قابل استفاده برای کشت غلات همراه با تأثیر مثبت قیمت های بالا، تولید محصولاتی مانند ذرت، تولید نیز افزایش پیدا کند.

برخی نگرانی ها به دلیل شرایط آب و هوایی شدید به مناطق جنوبی اروپا و شمال آفریقا محدود است که قبل از آن اثر آن در محصولات زمستانی مشخص شده است.

در حالی که اتحادیه اروپا عمدتاً در تامین بیشتر کالاهای کشاورزی خودکفا است، گزارش بررسی دورنما می‌گوید که هیچ امکان واقعی برای جایگزینی واردات روغن آفتابگردان از اوکراین وجود ندارد، به همین دلیل کارخانه‌های مواد غذایی نگرانی‌های جدی خود را ابراز کرده‌اند.

اوکراین بیش از یک سوم تجارت جهانی روغن آفتابگردان در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد. با این حال، ذخایر آفتابگردان در سال گذشته در سطح مطلوبی قرار داشت که دلیل آن برداشت های بسیار مناسب در اروپا و افزایش قابل توجه تولید در چین، ترکیه و قزاقستان بوده است.

انتظار می رود واردات محصولات آفتابگردان کاهش شدید تا سطح ۴۵ درصدی داشته باشد زیرا واردات از اوکراین پس از شروع جنگ متوقف شد. به همین دلیل قیمت‌ها در بازار با ویژه بهای کالاهای جایگزین‌ مانند کلزا و سایر دانه‌های روغنی، در بالاترین حد خود باقی خواهند ماند.

از نظر گزارش کمیسیون، این می‌تواند فرصت‌هایی را برای سایر محصولات مانند روغن زیتون برای پخت و پز ایجاد کند، زیرا تولید آن در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 18010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =