پورابراهیمی:  ارتقای کیفیت خودروی ایرانی دست نیافتنی نیست/ باید بازار رقابتی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که واردات خودرو می تواند به تحقق خواسته ما در فنی تر شدن و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کمک کند.

به گزارش تحریریه، محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تحریریه درباره اهمیت شکل گیری فضای رقابتی در صنعت خودرو و دادن حق انتخاب به مردم در خرید خودرو گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که همه حاکمیت اعم از دولت، مجلس، شورای نگهبان و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد به شکل گیری فضای رقابتی در صنعت خودرو و دادن حق انتخاب به مردم برای خرید خودروی مورد نظر خود هستند. این نگاه هر چند غالب است اما تلاش می کند تا در بحث تولیدات داخلی فضا را به سمتی هدایت کند که علی رغم واردات خودروی خارجی، خودروی ایرانی با کیفیت صادرات محور نیز تولید شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت خودروی ایرانی موضوعی دست نیافتنی نیست؛ چرا که در صنعت لوازم خانگی این روند طی شده، به این معنا که صنعت لوازم خانگی که در ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان جنگ تحمیلی، تولیدات کیفی نداشت امروز صاحب دانش فنی شده است.

پور ابراهیمی دراین باره توضیح داد: همکاری و مشارکت با کشورهای سازنده لوازم خانگی به ما فرصت داده تا کالای با کیفیتی تولید کنیم که امروزبا کسب استاندارد اروپا بخشی از تولیدات ایرانی به اروپا صادر می شود. توسعه صنعت لوازم خانگی دورنمای صنعت خودروسازی را در صورت مشارکت با کشورهای سازنده نشان می دهد، لذا باید روی موضوع همکاری با تولید کنندگان برتر دنیا در صنعت خودروسازی و خرید دانش فنی و ارتقای کیفیت خودروی تولید داخل تمرکز کنیم.

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیح داد: در این موضوع شکی وجود ندارد که واردات خودرو می تواند به تحقق خواسته ما در فنی تر شدن و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی کمک کند، بنابراین علاوه بر واردات باید همزمان به شرکت هایی که به ما خودرو می فروشند اجازه دهیم که در ایران برای مشارکت در تولید سرمایه گذاری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: فضای ذهنی امروز مسوولین متوجه تحقق این موضوع است نه اینکه صرفا به وارد کننده صرف تبدیل شویم. درصورت تحقق این موضوع، مردم حق انتخاب بیشتری برای خرید خودرو دارند. اگر خودروی مشارکتی تولید داخلی با کیفیت باشد بدیهی است مردم ایران اولین خریداران خواهند بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر نگرانی هدر رفت منابع ارزی برای واردات خودروی خارجی به کشور گفت: باز هم براین نکته تاکید می کنم که یکی از دلایل و نگرانی های عمده مسوولین بابت ممنوعیت واردات خودرو بحث محدویت های ارزی کشور است. اما این مساله هم به خودی خود نباید مانع رقابتی شدن بازار شود. دولت باید به این مساله توجه داشته باشد که در حال حاضر واردات خودرو تا چه حد مهم است. در نظر گرفتن اولویتهای کشور اعم ازواردات خودروی سواری یا خودروهای حمل و نقل عمومی و تجهیزات سنگین کشاورزی یا حتی واردات کالای اساسی موضوعی بسیار مهم است. طبیعتا منابع ارزی هر کشوری باید صرف ضرورت های مورد نیاز شود.

وی در خصوص تاثیر گشایش های ارزی روی واردات خودرو نیز گفت: خوشبختانه با گشایش هایی که درحوزه ارزی اتفاق افتاده و امید به افزایش منابع ارزی داریم انتظار می رود به تدریج ثبت و سفارش واردات خودرو از سر گرفته شود.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18111

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =