شهروندان مراقب بیماری تب کریمه کنگو باشند

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد، بنابراین اقدامات لازم را انجام دهید.

مجید اسدی رییس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار تحریریه، با اشاره به اینکه با توجه به فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها، احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو وجود دارد، گفت: شهروندان اقدامات پیشگیری از جمله سم‌پاشی اماکن دامی، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی و پرهیز از کشتار دام خارج از کشتارگاه را رعایت کنند و از مصرف جگر به صورت نیم پخته خودداری کنند.

وی افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام قابل انتقال است.

به گفته او تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام علائم بخصوصی ندارد و دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب گذرا و کمی بی اشتهایی شده که معمولاً برای دامداران قابل تشخیص نیست که این مدت زمان پخش ویروس است که حتی بدون درمان هم بهبودی در دام حاصل می‌شود، ولی در انسان خطرناک بوده و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، احتمال مرگ فرد بیمار بسیار زیاد است.

اسدی در پایان ضمن اشاره به اینکه دام ها در کشتارگاه‌ با نظارت ناظر بهداشتی دامپزشکی ذبح و بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در سالن پیش سرد در بازار عرضه می‌شود و شهروندان با خرید گوشت از مراکز معتبر عرضه گوشت از ابتلا به بیماری مصون می‌مانند، گفت: از شهروندان تقاضا داریم فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در این مراکز، مراتب را با شماره تماس ۳۴۱۱۲۰۳۴ در میان بگذارند.

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 18150

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =