شبیخون سرما به دسترنج کشاورزان

سرمای چند روز اخیر در استان کرمان شبیه شبیخونی بود که دسترنج کشاورزان شهربابکی را به تاراج برد.

به گزارش تحریریه، بهاری که همه در انتظار لطافت و برکتش بودند، با کاهش دما همگان را غافلگیر و کشاورزان را شوکه کرد.

باغداران و کشاورزانی که ماه ها برای درختان خود تلاش کردند و هزینه های هنگفتی را متحمل شدند، نیمه اول فروردین امسال با سرمایی رو به رو شدند که خسارت های مالی زیادی را به وجود آورد.

اما در این بین برخی از کشاورزان روش های مختلفی از جمله استفاده از سوخت های فسیلی ، بخاری های باغی را به کار بستند تا مانع از سرمازدگی محصولات خود شوند و برخی از آنان تا حدودی موفق شدند و برخی دیگر هم از خسارت های ناشی از سرمازدگی بی نصیب نماندند.

 قائم‌ مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از باغات استان کرمان تحت پوشش بیمه است، گفت: در سال گذشته در کل باغات استان کرمان صندوق بیمه بیش از ۴۴۰ میلیارد تومان به باغداران غرامت پرداخت کرده است.

محمدابراهیم حسن‌نژاد در بازدید از باغات شهر خاتون آباد شهربابک افزود: میزان حق بیمه ای که ما دریافت می کنیم نسبت به آنچه که پرداختی است بسیار ناچیز بوده و این هر سال تکرار می شود زیرا در این استان مدام خسارت ناشی از سرمازدگی ها اتفاق می افتد و ضریب ریسک در استان متأسفانه سال به سال رو به افزایش است.

حسن نژاد تصریح کرد: یکی از آسیب های جدی که در ارتباط با موضوع باغداری و بیمه باغداری وجود دارد دریافت خسارت و وجود خسارت در سالهای متوالی است که موجب ناکارآمدی بیمه می شود.

وی بیان داشت: با توجه به بازدیداز مناطق مختلف استان از جمله رفسنجان، انار، نوق و شهربابک، متأسفانه سرمازدگی بسیار خسارت زده و بخش زیادی از محصولات باغات را از بین برده است.

قائم‌ مقام صندوق بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی از باغداران در زمان کاهش دما به استفاده از بخاری های باغی و سوزاندن گازوئیل اقدام کردند که این روش تا حد زیادی از سرمازدگی جلوگیری کرد و پیشنهاد می شود در زمان افت دما باغداران از این شیوه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم ابزار و گازوئیل مورد نیاز در مواقع سرما در اختیار باغداران باشد که بتواند از خسارت احتمالی پیشگیری شود.

حسن نژاد گفت: پیشنهاد می شود همه باغداران نسبت به بیمه محصول خود اقدام کنند؛ علی رغم اینکه رقمی که بیمه پرداخت می کند در برابر خسارت ناچیز است اما در مواقعی که باغدار محصولی برداشت نمی کند حق بیمه می تواند برای باغدار کمک خوبی باشد.

مدیرعامل جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در ادامه گفت: سرمازدگی استان میزان خسارت را قابل توجه کرد و در برخی مناطق ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان سرمازدگی وجود داشت.

محمد خیر اندیش افزود: در ارتباط با رفع مشکل مربوط به کشاورزان، جلسه ای در وزارتخانه با حضور ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، استاندار کرمان، برخی از نمایندگان استان کرمان، رییس بانک کشاورزی، رییس صندوق بیمه برگزار شد و تصمیمات خوبی در این خصوص گرفته شد و مقرر گردید برای کشاورزان باغدار کارت صادر شود که بتواند تا حدی مشکلات باغداران را بر طرف کند.

وی بیان داشت: باغاتی که بیمه باشند حق بیمه به آنها تعلق خواهد گرفت و افرادی که وام دارند استمهال وام صورت می گیرد.

وی گفت: به دستور وزیر جهاد کشاورزی لازم است با کمک هواشناسی، وزارتخانه و همکاری استانداری و اتاق بازرگانی در بعضی مناطق استان ایستگاه هواشناسی نصب شود که پیش بینی وضع هوا به کشاورزان اطلاع رسانی شود.

فرماندار شهربابک هم در این بازدید گفت: متأسفانه با توجه به سرمای چند روز اخیر در شهربابک بیش از ۱۵ هکتار از زمین های باغی شهرستان که ۸۰ درصد آن پسته بود دچار سرمازدگی از ۲۰ درصد تا ۸۰ درصد شد و بالغ بر هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت.

قاسم شمسی افزود: با توجه به تجربه ای که سال اول در شهرستان داشتیم متأسفانه نتوانستیم سوخت مورد نیاز باغداران را برای ایجاد آتش و دود برای جلوگیری از سرما تأمین کنیم اما تعداد معدودی از کشاورزان که این سوخت را تامین کردند توانستند تا ۸۰ درصد از سرمازدگی باغات خود جلوگیری کنند.

شمسی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی دقیق و تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان بتوانیم سالهای آینده در صورت افت دما از سرمازدگی محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
کد خبر: 18402

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =