واردات خودرو کارگری برای مردم ایران باعت مانور تجمل می شود، اما پنت هاوس لوکس مشکلی ندارد

از نظر این چهره متنفذ اصولگرا، واردات خودرو کارگری سایر کشورها، برای مردم ایران باعت مانور تجمل می شود

به گزارش تحریریه، از نظر غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و به عنوان یک چهره متنفذ اصولگرا، سیاست خودرویی کنونی کشور کاملا درست است و مشکلی ندارد و باید ادامه پیدا کند. شاید این گزاره عجیب به نظر می رسد، اما مرور سخنان وی در گفتگو با برنا(اینجا) این ادعا را تایید می کند. زیرا وی با رقابتی سازی بازار مخالف است و راهکار دیگری نیز ارائه نمی دهد. می توان استنباط کرد که مصباحی مقدم حتی قائل به واگذاری واقعی ایران خودرو و سایپا هم نباشد و فکر کند که باید از مدیران بهتری در اداره ایران خودرو و سایپا استفاده کرد. 

مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است:

  1. بهبود کیفیت خودروهای داخلی به آن است که خودروسازان متعهد و مکلف به بالا بردن کیفیت خودرو و رساندن آن به حد استانداردهای جهانی شوند و این امر فارغ از مسئله واردات خودرو معنی پیدا می‌کند.
  2. چند سال پیش مجلس مصوبه‌ای برای کاهش تعرفه واردات خودرو داشت تا قیمت خودرو پایین بیاید؛ رهبر انقلاب در دیدار از ایران فرمودند، راه بهبود کیفیت خودرو لزوما واردات خودرو نیست و آن حرف زمانی بیان شد که ما مشکلی از نظر تامین ارز نداشتیم. 
  3. برای ما اولویت در تامین ارز کالاهای اساسی است.
  4. مجلس به دنبال این است که راهی را برای واردات خودرو باز کند با این تصور که خودروهای خارجی وارد و موجب رقابت داخلی و کاهش قیمت می‌شود که اشتباه است. چرا که خودروهای وارداتی در کلاس عمومی نیست بلکه خودروهای با کلاس بالا است و در رقابت با خودروهای کلاس عمومی برای مردم ما نیست. 
  5. واردات خودرو نوعی مانور تجمل را در جامعه ما دامن می‌زند.
  6. در شرایطی که با محدودیت منابع ارزی روبرو هستیم، این منابع ارزی برای تامین کالاهای ضروری مردم تامین شود نه برای یک پدیده لوکس که مصرف کننده‌اش ثروتمندان جامعه هستند نه توده و عامه مردم.

در پاسخ به 6 محور بیان شده توسط مصباحی مقدم باید گفت:

  1. مکلف شدن خودروسازان به افزایش کیفیت مساله ای شخصی و شفاهی نیست و با تغییر فضای صنعت خودرو کشور و رقابتی سازی آن حاصل می شود. به همان دلیلی که تاکنون این اتفاق نیفتاده، با ادامه ریلگذاری کنونی در آینده نیز نخواهد افتاد. 
  2. ارجاع دادن به سخنان رهبر معظم انقلاب در سال 1390 درحالیکه ایشان در بهمن ماه سال جاری نگاه دیگری را عرضه کرده اند، اخلاقی نیست. 
  3. کالاهای اساسی به معنای غذای مردم است که حجمی تقریبا 15 میلیارد دلاری دارد که تنها 30 درصد صادرات و 15 درصد از تجارت خارجی کشور را در بر می گیرد. با باقی مانده منابع ارزی چه کنیم؟ به خارج ارسال شود و به کشور باز نگردد بهتر است؟! یا غذای سگ و گربه وارد شود. 
  4. خودروهای تا 25 هزار یورود خودروهای کارگری هستند و نه کلاس بالا. اینکه مسئولان کشور به گونه ای مدیریت کرده اند که خودروهای کارگری در عراق، باکو، افغانستان و ... برای مردم ایران کلاس بالا محسوب می شود، به تنهایی برای توصیف رفاه مردم ایران کافی است.
  5. سوار شدن خودروهای 25 هزار یورویی مانور تجمل نیست، مانور تجمل در پنت هاوس های 1500 متری، شهرک های لوکس با نگهبان شخصی و وام های هزاران میلیارد تومانی یک طرفه است که هرگز بازپس داده نمی شود، که نه جناب مصباحی مقدم و نه مسئول دیگری با آنها مشکلی ندارد.
  6. کشور با منابع ارزی مواجه نیست و سال گذشته تجارت خارجی کشور پس از زدن رکورد صادرات تاریخی، به 101 میلیارد دلار رسید. اصرار برخی مسئولان برای سیاه نمایی و شعب ابی طالب انگاری؛ در تضاد صریح با نگاه رهبر معظم انقلاب است. 

خودرو شخصی پس از منزل مسکونی دومین مولفه موثر بر رفاه خانوار است و اصرار عده ای بر معرفی خودرو به عنوان یک کالای غیرضروری نشان می دهد که پای منطق دیگری در میان است. سال گذشته 4 میلیارد دلار گوشی موبایل یعنی معادل 8 درصد از واردات کشور، وارد ایران شده است، درحالیکه بازار خودرو به کمتر از 1.5 میلیارد دلار برای پایان یافتن رالی قیمتی و تعیین سقف برای بازار نیاز دارد. 

بی تردید تمرکز بر واردات خودرو به جای تولید داخل؛ و حتی مونتاژ داخل؛ سیاست بهینه نیست، اما در وضعیت کنونی و باتوجه به سیاست های ضدتولیدی در تولید و مونتاژ؛ عدم واردات خودرو باعث فضایی تر شدن قیمت خودرو در بازار ایران می شود، سرنوشت خوبی را برای دولت سیزدهم رقم نمی زند و اعتبار آن را در گام نخست از بین می برد.

پایان/

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 18233

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
      2 0
      سلام نقد بجایی بود متشکرم .خودرو سازان احترامی برای مردم قایل نیستند . باید انحصار بازار را از دستشان گرفت .
    • حسین IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      1 0
      آقای مصباحی مقدم هرزمان که تمام مسئولان کشور سوار بر ماشینی در حد پراید و پژو شدند اونوقت شما بیایید شعار جلوگیری از تجمل گرایی بدهید . شما از کدام تجمل صحبت میکنید وقتی در بازار آشفته ی خودرو ملت بایستی به قیمت یک سانتافه سوار بر پژویی شوند که ۳۰ سال قبل در دنیا از رده خارج شده است و در اینجا با وجود بازی شدن با جان مردم بازهم مردم مجبور به استفاده از آن هستند و حتی خرید همین ماشین های از رده خارج هم برای عده ی بسیار کثیری از ملت به آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. واقعا جای تاسف داره که جنابعالی در مقام و جایگاهی که هستید به شعور مخاطبین که ملت شریف ایران هستند توهین میکنید .