خودروهای دپو شده در پارکینگ به نام تحقق وعده تولید، روانه بازار نشود

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: منصفانه نیست که برای تحقق وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱، ۱۵۰ هزار خودروی دپو شده در پارکینگ‌ها را مونتاژ کنند تا به بازار عرضه شود.

به گزارش تحریریه، آقای سید علی موسوی ملکان گفت: وزیر صمت تمام ظرفیتش را بر روی خودروسازی گذاشته درحالیکه امور حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، سیمان و معادن معطل مانده است. 

وزیر صمت وعده داده که امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شود؛ به گفته آقای فاطمی‌امین، این وعده با افزایش تولید ۵۰۰ هزار خودرو نسبت به پارسال امکان‌پذیر است.

برخی کارشناسان صنعت خودرو می‌گویند تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو امکان‌پذیر هست اما به علت مسائل مالی و بازار فروش، ظرفیت تحقق این وعده وجود ندارد. 

آقای فربد زاوه به خبرگزاری فارس گفته «افزایش ۶۰ درصدی تیراژ تولید در سال ۱۴۰۱ نیازمند اضافه کردن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع مالی است که هم بازار قابلیت جذب آن را ندارد و هم توان تأمین مالی آن وجود ندارد.»

او اضافه کرده «کسی این محصولات را نمی‌خرد و خودروهای تولیدی حتی در بازار انحصاری کشور هم به سختی به فروش می‌رسد.»

تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو وعده سید رضا فاطمی‌امین در زمان رأی اعتماد وزیران دولت سیزدهم است؛ موضوعی که گفته می‌شود در سند چشم انداز ۱۴۰۴ و در دهه ۸۰ هم به آن پرداخته شده و کارشناسانی هم گفته‌اند تحقق آن به زیرساخت هایی مانند تأمین به موقع قطعات نیاز دارد.

در حالیکه نمایندگان مجلس از محقق نشدن وعده وزیر صمت برای حذف قرعه‌کشی انتقاد می‌کنند، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت ۲۲ فروردین گفت که قرعه‌کشی خودرو در کشور به یکباره اتفاق نمی‌افتد.

آقای منطقی گفته «حذف قرعه‌کشی در طول سال تحقق خواهد یافت و مربوط به ابتدای سال نیست؛ بلکه به‌مرور و با افزایش عرضه خودرو، تعادل در بازار عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و هرچقدر به انتهای سال نزدیک‌تر شویم، تعداد بیشتری از خودروها از قرعه‌کشی حذف می‌شوند.»

۲۴ اسفند پارسال یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین طرح استیضاح وزیر صمت خبر داده بود, آقای سیاهکلی گفته بود تقاضای استیضاح فاطمی‌امین را به هیئت رئیسه مجلس ارائه می‌کند و «افزایش قیمت خودرو» اصلی‌ترین محور آن است. آقای موسوی ملکان هم در این باره گفته که نمایندگان منتقد وزیر صمت دولت سیزدهم، بر استیضاح آقای فاطمی‌امین اصرار دارند.

منبع: YJC

پایان/

۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 18235

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =