عدم عبور ترکیه از بحران روغن و ورود به بحران کره!

دولت ترکیه با هدف مقابله با بحران کمبود مواد غذایی، صادرات کره و برخی اقلام خوراکی را ممنوع کرد.

به گزارش تحریریه، وزارت کشاورزی و جنگلداری ترکیه صادرات کره و خامه را از ۱۸ آوریل به حالت تعلیق درآورد تا با کمبود احتمالی مواد غذایی را به دلیل فشار بر بخش عرضه مقابله کند.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه «دیلی صباح» ترکیه آن را منتشر کرد، این وزارتخانه در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۳ هزار و ۱۵۴ تن کره صادر شده است، در حالی که این رقم صادرات در سال جاری تنها در ماه های ژانویه و فوریه به ۳ هزار و ۸۷۴ تن رسیده است.

قیمت کره در ترکیه بین ۵۴۰۰ تا ۵۵۰۰ دلار در هر تن (۷۹۰۲۱-۸۰۴۸۰ لیره لیره) است اما قیمت آن در ایالات متحده حدود ۶۰۰۰ دلار و در اقیانوسیه ۶۸۵۰ تا ۶۹۰۰ دلار است.

این وزارتخانه اعلام کرد که این تعلیق برای جلوگیری از مشکلات احتمالی برای امنیت غذایی در این کشور اتخاذ شده است زیرا به دلیل فصل گردشگری پیش رو ممکن است تقاضا افزایش یابد؛ ضمن آنکه پیش بینی شده است در نیمه دوم سال جاری کاهش عرضه مواد غذایی و از جمله کره رخ بدهد و به همین دلیل ترکیه نیازمند آن است که ذخایر خود را تقویت کند.

به نوشته این روزنامه، اجرای تصمیم برای ممنوعیت صادرات برخی مواد غذایی  تا زمانی که مطالعات برای ارزیابی بیشتر به پایان نرسد و برنامه ریزی کاملی صورت بگیرد، ادامه خواهد داشت.

 کره اکنون برای مصرف کنندگان ایرانی در خرده فروشی ها با قیمتی براساس دلار ۲۵ هزار تومانی و هر تن ۵۵۰۰ دلار محاسبه و فروخته می شود. بخشی از واردات کره ایران از ترکیه انجام می شود و قطع صادرات ترکیه ممکن است بر بازار کره کشور تاثیرگذار باشد.

پایان/

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 18290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =