تحریم تمام شده است

یک پژوهشگر ریسک گفت: قبل از تحریم صادرات نفت ٢ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه اما قیمت نفت دو برابر شده، لذا در عمل درآمد ارزی نفت، بیشتر از قبل از تحریم است.

به گزارش تحریریه، یک پژوهشگر ریسک گفت: قبل از تحریم صادرات نفت ٢ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود و اکنون یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه اما قیمت نفت دو برابر شده، لذا در عمل درآمد ارزی نفت، بیشتر از قبل از تحریم است.

محمد حسین ادیب پژوهشگر ریسک است. او معتقد است که تحریم جنبه سمبلیک دارد. روی کاغذ است و در انتخابات داخلی آمریکا مصرف دارد. تحریم ایران برای مصارف داخلی آمریکا است، خیلی جدی نگیرید.

وی بر این باور است که تحریم به عنوان یک مولفه نباید در تصمیم گیری یک فعال اقتصادی تاثیر گذار باشد و وقفه در مذاکرات را یک وقفه برای پوشش دادن به دو مسأله ای بدانند که هیچ ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد.

او تأکید می کند: توقف مذاکرات نباید در تصمیم گیری فعالان اقتصادی موثر باشد.

دیگر نظرات ادیب را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در ادامه می خوانید.

*تحریم ایران برای مصارف داخلی آمریکا است، خیلی جدی نگیرید

*تحریمها جنبه نمادین دارد

وضعیت صادرات نفت ایران را در وضع موجود چگونه می بینید؟

ادیب: قبل از تحریم صادرات نفت ٢ میلیون و 200 هزار بشکه بود و اکنون یک میلیون و 600 هزار بشکه اما قیمت نفت دو برابر شده لذا در عمل درآمد ارزی نفت، بیشتر از قبل از تحریم است. از زمان تشکیل دولت جدید در ایران پول صادرات نفت کاملا به اقتصاد بر می گردد. از نظر نقل و انتقال پول صادرات نیز، اکنون جابجایی پول برای ایران کمتر از یک درصد هزینه دارد که ارزان تر از قبل از تحریم است و این را به عنوان یک فرد مطلع عرض می کنم، تحریم جنبه سمبلیک دارد. روی کاغذ است و در انتخابات داخلی آمریکا مصرف دارد. تحریم ایران برای مصارف داخلی آمریکا است، خیلی جدی نگیرید.

* امضای برجام می تواند وضعیت دموکرات ها را شکننده تر کند

آینده مذاکرات برجام را چگونه می بینید؟

برجام به دو مسأله دیگر گره خورده است که به ایران مربوط نیست اما فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار می دهد. مسأله اول موقعیت دموکرات ها در انتخابات است که به مویی بند است و امضای برجام می تواند وضعیت دموکرات ها را شکننده تر کند.

و عامل دوم؟

ادیب: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تا می گفت خاورمیانه یعنی جهان عرب، اکنون تا می گوید خاورمیانه منظورش تهران، استانبول و تل آویو است. آمریکا در راهبرد جدید خود، تمایل دارد کشورهای عربی در مناسبات قدرت در خاورمیانه به هیچ گرفته شوند.

این چه تأثیری بر کشورهای عربی داشته است؟

ادیب: این باعث شده تا اعراب اطمینان خود را به آمریکا از دست بدهند اما آمریکا می خواهد این سیاست را به گونه ای اعمال کند که اعراب نگویند پای ایران در میان است.

بیشتر توضیح دهید؟

ادیب : آمریکا نمی خواهد دور شدنش از اعراب به معنای نزدیک شدنش به ایران تلقی شود. لذا در مذاکرات برجام به دنبال یک فرصت مناسب است تا تحت الشعاع آن فرصت، مذاکرات برجام را نهایی کند.

* ایران می تواند با یک تصمیم اقتصادی در سطح کلان کمبود گاز جهان را تامین می کند

فرصت مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

ادیب: صادرات گاز روسیه از سه طریق انجام می شد یکی از طریق خط لوله جدیدی بود که منتفی شد ، دوم از طریق غیر از اوکراین که آن هم متوقف شد و سوم از طریق اوکراین، ارسال گاز از طریق این خط لوله دیروز فقط 57 میلیون متر مکعب بود که عددی نیست.

 ایران روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید می کند. ایران می تواند با یک تصمیم اقتصادی در سطح کلان کمبود گاز جهان را تامین کند. میزان صادرات روسیه از طریق اوکراین اولاً نسبت به قبل کاهش یافته و ثانیاً کل اش عددی نیست. اگر در ارسال گاز و نفت از روسیه به اروپا اخلال بیشتری روی دهد بازگشت ایران به بازار جهانی به یک مطالبه جهانی تبدیل می شود در آن زمان امضای برجام بهای سیاسی برای آمریکا ندارد نه در انتخابات داخلی کنگره و در مناسبات با اعراب.

جمع بندی کنید؛ یک سرمایه گذار ایرانی برگرفته از مطالب بالا وضعیت عمومی اقتصاد را باید چگونه ارزیابی کند؟

ادیب: درآمد های ارزی کشور کمتر از دوران قبل تحریم نیست. تحریم به عنوان یک مولفه نباید در تصمیم گیری یک فعال اقتصادی تاثیر گذار باشد و وقفه در مذاکرات را یک وقفه برای پوشش دادن به دو مسأله ای بداند که هیچ ارتباطی به مذاکرات برجام ندارد. عمده مسائل باقی مانده در برجام به مناسب شدن فضای بین المللی باز می گردد که ایران در آن دخیل نیست.

منبع: تسنیم

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 18295

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نژاد اریایی GB ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
      0 1
      اقائی،که از همه جا علم واطلاع کامل دارید پس پولش،کجاست( نفت،۱۱۰ دلار) ؟؟؟ چرا رور به روز گرانی بیشترتورم بالاتر،اوضاع،اقتصادی،سیاسی بدتر؟؟؟فقیری،بیکاری،بیشتر میشه،پس یک کلام،( خدا لعنت کنه دروغگویان،ودزدان،اختلاسگران،را)،شاید!!!!!!!!! درجای دیگر،وبرای!!!!!!
      • BS IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
        0 0
        خدا عقلت بده همین که دلار ثبات داره یعنی کار داره درست پیش میره