جزایر سلیمان میدان جدید رقابت آمریکا و چین

امضای توافق امنیتی چین با جزایر سلیمان، اقدام عملی پکن در برابر ائتلاف سازی آمریکا، استرالیا و انگلیس تحت عنوان ائتلاف «اوکوس» ارزیابی می شود که حاکی از کاهش نفود جهانی آمریکا و افزایش قدرت راهبردی چین در اقیانوس آرام است.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های «الروابط» عراق نوشت، پس از 8 دهه آرامش در منطقه جزایر سلیمان در اقیانوس آرام اکنون به نظر می رسد این منطقه بار دیگر به میدان تنش های بین المللی تبدیل شده است. این بار این منطقه به میدان تنش میان آمریکا و همپیمانان آن با چین تبدیل شده است. 

خبر امضای توافق همکاری امنیتی میان چین و جزایر سلیمان نگرانی آمریکا، استرالیا و نیوزلند را به دنبال داشت. مسوولان این کشورها نگرانند این توافقنامه زمینه را برای ایجاد پایگاه دریایی چین در اقیانوس آرام فراهم کند.

برپایه پیش نویس این قرارداد، کشتی های چینی می توانند به بندرهای جزایر سلیمان سفر کنند و در آنجا به خدمات لجستیکی دریافت نمایند. همچنین امکان استفاده از نیروهای چینی برای دفاع از چینی ها و طرح های بزرگ این کشور در جزایر سلیمان نیز وجود دارد.

آمریکا هشدار داده است این توافق زمینه را برای حضور نیروهای ارتش چین در جزایر سلیمان و در 2 هزار کیلومتری ساحل شرقی استرالیا فراهم می کند. این نیروها می توانند در مسیر دریانوردی اصلی که استرالیا، نیوزلند، کشورهای آسیایی و آمریکا را به هم ارتباط می دهد، حضور داشته باشند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این توافق را برای منطقه جزایر سلیمان و سراسر اقیانوس آرام ناگوار دانسته است. 

Manasseh Sogavare and Li Keqiang

مرکز پژوهش های «المستقبل» امارات هم نوشت، امضای پیش نویس توافق همکاری امنیتی میان چین با جزایر سلمان بیانگر رخ دادن تغییرات راهبردی در اقیانوس آرام است. جزایر سلیمان در اقیانوس آرام به ویژه در سایه افزایش رقابت بین المللی میان آمریکا و چین از جایگاه راهبردی برخوردار شده است.

امضای توافق چین با جزایر سلیمان به معنای این است چین به طور عملی در برابر ائتلاف سازی آمریکا، استرالیا و انگلیس تحت عنوان ائتلاف «اوکوس» عکس العمل نشان داده است. حال حضور نظامی چین در منطقه اقیانوس آرام از طریق پایگاه های نظامی خود به تهدید مستقیمی برای حرکت دریانوردی آمریکا در منطقه تبدیل شده است.

یکی از افسران ارشد نیروهای مسلح استرالیا هم گفته است برپایی پایگاه نظامی از سوی چین در جزایر سلیمان و همچنین حضور کشتی های نظامی این کشور بر روی تحرکات نظامی استرالیا در این منطقه راهبردی تاثیر خواهد گذاشت و قدرت نیروی دریای استرالیا را برای آموزش و مانور در این منطقه کاهش خواهد داد. 

مرکز پژوهش های المستقبل در بخش دیگری از گزارش خود آورد: امضای توافق امنیتی میان چین و جزایر سلیمان شاخص مهمی است که نشان می دهد قدرت نفود آمریکا در جهان کاهش یافته است. این موضوع زمینه را برای تقویت جایگاه راهبردی چین در اقیانوس آرام فراهم می کند.

به اعتقاد تحلیلگران، این رویداد بیانگر تغییر نظام جهانی تک قطبی به نظام چند قطبی و از بین رفتن نظام تک قطبی به سردمداری آمریکا است.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18518

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =