۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
بیت کوین ارز ملی شد

جمهوری آفریقای مرکزی که یکی از فقیرترین کشورهای دنیا است و تنها ۱۱ درصد از مردمش به اینترنت دسترسی دارند، از این‌ پس بیت کوین را به‌عنوان ارز ملی می‌شناسد.

به گزارش تحریریه، جمهوری آفریقای مرکزی رسماً اعلام کرد بیت کوین (Bitcoin) را به‌عنوان ارز ملی می‌پذیرد. سال گذشته‌ی میلادی السالوادور نیز اقدام مشابهی انجام داده بود تا جمهوری آفریقای مرکزی دومین کشور دنیا باشد که سراغ پذیرش بیتکوین به‌عنوان ارز ملی می‌رود.

براساس گزارش The Verge به نقل از Reuters، دولت آفریقای مرکزی می‌گوید لایحه‌ی پذیرش بیت کوین به اتفاق آراء توسط اعضای پارلمان این کشور به تصویب رسیده است. نخست‌وزیر سابق جمهوری آفریقای مرکزی در اعتراض به این اتفاق، رأی‌گیری در پارلمان را زیر سؤال برده و مدعی شده که لایحه‌ی جدید ازطریق اطلاعیه‌ای دولتی تصویب شده است.

دفتر فاستین‌ آرچنج توادرا، رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی، ادعا کرده که پذیرش بیت کوین به‌عنوان ارز ملی باعث بهبود شرایط شهروندان آفریقای مرکزی می‌شود و این کشور را به یکی از «جسورترین و رؤیاگراترین کشورهای دنیا» تبدیل می‌کند.

تحلیلگران ژئوپلیتیک و کارشناسان مالی می‌گویند که انگیزه‌های انجام این کار باعث سردرگمی آن‌ها شده است. جمهوری آفریقای مرکزی، کشوری محصور در خشکی و سرشار از منابع ارزشمندی مثل طلا و اورانیوم است، اما امروزه به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود.

آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۲ به‌دلیل جنگ داخلی با ویرانی گسترده مواجه شده و تنها ۱۱ درصد از جمعیت ۴٫۸ میلیون نفری این کشور به اینترنت دسترسی دارند. آفریقای مرکزی یکی از ۶ منطقه در آفریقا است که از فرانک سی‌اف‌ای آفریقای میانه به‌عنوان ارز استفاده می‌کند. شرکت حقوقی Baker McKenzie می‌گوید فرانک سی‌اف‌ای «ارزی منطقه‌ای تحت حمایت فرانسه و وابسته به یورو» است.

برخی از تحلیلگران می‌گویند پذیرش بیت کوین در آفریقای مرکزی تلاشی برای تضعیف فرانک سی‌اف‌ای و مقابله با قدرت استعماری پیشین این کشور یعنی فرانسه است.

شماری دیگر از تحلیلگران پذیرش بیت کوین در آفریقای مرکزی را به ارتباطات نزدیک این کشور با روسیه مربوط می‌دانند.

منبع: زومیت

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 18643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =