فروش بنزین لیتری ۵۰۰ تومان دروغ است

بر اساس سخنان برخی مسئولین ادعای فروش بنزین لیتری ۵۰۰ تومان واقعیت ندارد و دروغ است.

به گزارش تحریریه، چند روز قبل جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از صادرات بنزین ایران به قیمت یک سوم نرخ بنزین غیرآزاد در ایام کرونا خبر داد و مدعی شد در ایام کرونا بنزین با لیتری ۵۰۰ تومان، یعنی یک‌سوم عرضه داخلی صادر می‌شد.

این در حالی است که سخنگوی گمرک ایران چندی قبل درباره صادرات بنزین ایران گفت بود که ایران در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو صادرات بنزین داشته است که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار می‌رسد.

بر این اساس می‌توان گفت که ایران در سال گذشته روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است.

همچنین اگر ارزش صادرات بنزین مورد محاسبه قرار گیرد، با توجه به مجموع صادرات بیش از ۱.۹ میلیارد دلاری و ارزش بالغ بر ۷۳۲ میلیون دلاری آن، ارزش هر لیتر حدود ۳۸ سنت بوده است.

در این شرایط با در نظر گرفتن متوسط نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در سال گذشته، برای متوسط ۳۸ سنت، تقریبا متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰ تومان بوده است.

مدیرعامل بورس انرژی نیز گفت: بنزین برای نخستین بار در تاریخ سیزدهم مرداد ۹۸ بر روی تابلوی بورس انرژی ایران عرضه شد؛ در این روز ۵ هزار تن بنزین اکتان ۹۵ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان با قیمت ۶۳۰ دلار در تن عرضه و پس از رقابت خریداران مورد معامله قرار گرفت و عرضه بنزین تا تاریخ بیست و چهارم خرداد ۱۴۰۰ در رینگ بین المللی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با سه گرید اکتان ۸۷، اکتان ۹۱ و اکتان ۹۵ و به دو صورت زمینی و دریایی انجام می­شد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران تصریح کرد: فروش دریایی و فروش زمینی هر کدام شرایط خاص خود و قیمت های متغیری در زمان های مختلف داشته اند اما به طور میانگین نرخ فروش خشکی بنزین ایران در سال ۹۹ بالغ بر ۳۰۵ دلار بر تن بوده است. و معاملات در رینگ بین المللی بورس انرژی به صورت ارزی انجام و با مصوبه هیات مدیره محترم بورس، با نرخ سنای اسکناس تسعیر می شود.

مدیرعامل بورس انرژی تاکید کرد: کم ترین قیمتی که بنزین صادراتی ایران معامله شده ۱۹ سنت دلار بر لیتر بوده که برای مقاصد زمینی با احجام هزار تنی و سه هزار تنی  انجام شده است که حجم های بسیار پایینی شمار می روند ضمن آنکه این معامله در مقطعی انجام شد که قیمت نفت در حدود ۴۰ دلار بوده است.

وی ادامه داد: طبق داده های شفاف بورس انرژی، فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در بورس انرژی انجام نشده است و  قیمت تمامی محموله های صادراتی بنزین ایران مشخص است و به دلیل ماهیت و سازوکار بورس، همه معاملات شفاف و اطلاعات آن به روز در سایت منتشر می شود.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 18677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =