ثبت رکورد جدید تورم در ترکیه

ثبت رکورد جدید تورم در ترکیه بحران اقتصادی این کشور را وارد مرحله تازه ای کرده است.

به گزارش تحریریه، تورم سالیانه در ترکیه به 69.97 درصد رسید که این رقم طی دو دهه گذشته بالاترین عدد محسوب می شود. 

اداره آمار ترکیه گزارش داد که، تورم ماهیانه در ترکیه به 7.25 درصد افزایش‌ یافت که 2 درصد از پیش بینی اقتصاددان ها که 68 درصد را پیش بینی کرده بودند بیشتر است.

اگرچه از عواملی مانند جنگ اوکراین و افزایش قیمت های جهانی انرژی هم به عنوان دلایل افزایش تورم در ترکیه نام برده می شود، اما رالی قیمت ها از یک سال قبل از جنگ اوکراین به دلیل بدهی های صدها میلیارد دلاری این کشور آغاز شده بود. 

افزایش قیمت ماهیانه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در ترکیه برابر با 13.38 درصد بوده و قیمت مسکن نیز 7.43 درصد بالا رفته‌ است. ارزش لیر نیز با 0.9 درصد سقوط به 14.8525 در برابر دلار رسید.

اردوغان در ماههای منتهی به انتخابات وعده داده است که نرخ تورم با برنامه اقتصادی جدید کاهش می‌یابد. اولویت این برنامه نرخ پایین بهره جهت تقویت تولید و صادرات با هدف رسیدن به مازاد حساب جاری است.

اما اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند این تورم بالا به‌خاطر جنگ اوکراین تا پایان 2022 ادامه داشته باشد و در پایان سال به 52 درصد برسد. کسری حساب جاری در ترکیه به‌شدت از آغاز سال جاری میلادی افزایش یافته است.

بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش‌بینی کرد تورم سالیانه در این کشور تا ماه ژوئن به حدود 70 درصد برسد و بعد تا پایان سال جاری میلادی تا 43 درصد پائین بیاید و تا پایان 2024 تک‌رقمی شود.

شاخص قیمت تولیدکننده در ترکیه 7.67 درصد نسبت‌به ماه گذشته و 121.82 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش‌یافته است.

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 18816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =