۴۰۰ هزار مسکن برای کارگران ساخته می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: ۴۰۰ هزار مسکن کارگری ساخته می شود.

به گزارش تحریریه، به نقل از وزارت کار و رفاه اجتماعی، «حجت‌الله عبدالملکی» امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسب هفته کار و کارگر گفت: در سال های بحران سازندگی، تحریم مردم و کشور، جامعه کارگری در حمایت از مردم عزیز کشورمان در راستای شکست تحریم های امریکا پیشگام بودند.

وی افزود: حضرت امام (ره) در خصوص اهمیت و ارزش کارگران عزیز کشورمان بیانات مختلفی داشتند و کارگران را جزو آن دسته از گروه ها برشمردند که باعث آبادانی زمین می شوند و رهبرمعظم انقلاب اسلامی هم بارها در خصوص جایگاه و ارزش والای جامعه کارگری صحبت های گوهر باری داشته اند و تاکید کرده اند که جامعه کارگری ستون فقرات تولید کشور محسوب می شود.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به اعتقاد رهبرمعظم انقلاب اسلامی اگر کشوری می خواهد استقلال و رونق اقتصادی به معنای واقعی کلمه داشته باشد باید برای قشر کارگر اهمیت قائل شود و به همین منظور در دولت مردمی سیزدهم، کار و کارگر جایگاه ویژه دارد و در تمام سفرهای استانی رئیس جمهور شاهد دیدار حجت الاسلام رئیسی با جامعه کارگری هستیم. در برخی از محیط های کارگری همچون معادن که حتی مسئولان محلی و منطقه ای هم به آنجا نرفته اند رئیس جمهور بازدید داشته است.

وی تصریح کرد: آمار تعدیل نیروی کار در فروردین امسال نسبت به سال قبل ۳۸ درصد کمتر شده است.

عبدالملکی تاکید کرد: رئیس جمهور به بنده به عنوان خادم در دولت دستور داده اند که در نهایت  برای خدمت بیشتر به جامعه کارگری کشور تلاش کنم و  ما در وزارت مردمی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به گستردگی مخاطب، چهار کلان پروژه و برنامه اساسی مربوط به چهار عرصه از زندگی مرم را پیگیری می کنیم.

وی گفت: عرصه اول کار مردم و کیفیت آن است، عرصه دوم در خصوص نظام بازنشستگی مردم، عرصه سوم رفاه مردم و رفع فقر و در نهایت عرصه چهارم مدیریت سالم و کارآمد شرکت ها و کارخانه های در اختیار این وزارتخانه به عنوان امانت مردم است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: افزایش حقوق کارگران با همکاری جامعه کارگری و کارفرمایان یکی از موضوعاتی بود که پیگیری کردیم و امید مضاعفی در کشور ایجاد کرد و معتقدیم که معیشت کاگران یکی از محورهای اصلی در دولت مردمی است که پیگیر تحقق بخشی آن هستیم. در همین ارتباط سلامت و بهداشت کار هم برایمان اهمیت دارد و خانه بهداشت کارگری را با همکاری کارفرمایان راه اندازی کردیم. تعداد چشمگیری از کارگران نیز از خدمات بهداشتی استفاده می کنند.

وی افزود: مسئله امنیت شغلی کارگران هم برایمان اهمیت دارد و به مشکلات حدود یک هزار و ۶۷ شرکت و کارخانه دارای مشکلات اقتصادی رسیدگی و با حل مشکلات آنان برای 500 هزار نفر امنیت شغلی ایجاد کردیم و این افراد به کار برگشتند.عبدالملکی گفت: در موضوع مسکن کارگری پیگیر تفاهم نامه ای برای بیش از 400 هزار نفر از کارگران هستیم که در حال اجراست و امسال ثمرات آن را می بینیم.

وی با بیان اینکه یکی از ابتکارات دولت مردم در حوزه کارگری ایجاد 300 کانون تشکیل شده برای رسیدگی به مشکلات اجتماعی کارگران  در حوزه کارگری است، افزود: در سال گذشته کارگران عزیز در دولت مردمی 60 مدال رنگارنگ در رشته های مختلف ورزشی به ارمغان آوردند و در حوزه انس با قرآن کریم، کارگران عزیز با شرکت در مسابقات سراسری قرآن کریم مقام های خوبی در سطح کشور کسب کردند.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:کارگران و کارفرمایان در سال جدید افزایش بهره وری در تولید دارند و سال گذشته بیش از 600 مرکز اموزش جوار کارگاهی، با همکاری کارفرمایان ایجاد کردیم که که در 30 سال گذشته بی نظیر بوده است و این کمکی اساسی به افزایش بهره وری نیروی کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد بسیار زیادی از کارگران بدون بیمه و بدون آتیه مشغول به کار هستند، اذعان کرد: در این زمینه در سال گذشته موفقیت بسیار خوبی کسب شد و یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه شدند که حدود ۴۰۰ هزار نفر از این افراد از شاغلان جدید هستند و ۷۰۰ هزار نفر قبلا کار می‌کردند که در ۶ماهه دوم سال گذشته بیمه شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: افزایش حقوق بازنشستگان نیز یکی از موارد پیگیری ما محسوب می شود و وام های قرض الحسنه بازنشستگان  را 40 درصد افزایش دادیم. همچنین تسهیلاتی را نیز در خصوص کارگران زن داشتیم، به ویژه این که در دوران بارداری از آنان حمایت و حقوق هایشان به موقع پرداخت شود.

عبدالملکی خاطر نشان کرد: ما عهد کردیم که دست افراد ناسالم را از سیستم اقتصادی کشور کوتاه کنیم و در این مدت 8 ماهه این امر را اجرایی کردیم. با راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی برای مقابله با مفاسد احتمالی با بررسی‌های بازرسی و حراستی میدانی بیش از هزار مورد فساد و تخلف شناسایی شد که بیش از ۷۰۰ مورد قابل اعتنا بود که در حال پیگیری است و تعدادی از این پرونده‌ها به مراجع قانونی ارسال شده است.

وی تصریح کرد: قول می دهیم که دست مفسدان را از بیت المال در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی کوتاه کنیم‌ و از هیاهویی که در این زمینه است ترسی نداریم و آن را دنبال می کنیم.

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 18829

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =