امیرعبداللهیان و وزارت خارجه از خواب بیدار شدند!

پس از سال ها انتشار اخبار مربوط به این پروژه موثر بر امنیت ملی ایران و بحران زا، شاهد موضع گیری امیرعبداللهیان هستیم.

به گزارش تحریریه، پس از سال ها انتشار اخبار مربوط به پروژه سدسازی های ترکیه که با تامین مالی سنگین نهادهای مالی غربی با تایید بانک جهانی آغاز شده و نهادهای مدنی ایرانی و ترکیه ای علیه آن موضع گیری کرده و دست به افشاگری زده بودند، امیرعبداللهیان و وزارت خارجه که دقیقا مشخص نیست به چه کاری مشغول است، از خواب بیدار شده و موضع گیری هایی ساختگی در این باره اتخاذ کردند که سرشار از تناقض و سرهم بندی سازی است.  

حسین امیرعبداللهیان وزیر پرابهام وزارت امور خارجه به خودی خود از سکوت خارج نشد و پس از بازخواست مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال جلال محمودزاده درباره علت عدم انجام اقدامات لازم در خصوص سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر روی رودخانه دجله و ارس گفت:

  1. برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه ما ترکیه اقداماتی در حوزه سد سازی انجام دهد که شرایط زیست محیطی منطقه را دچار اشکال کرده و مشکلاتی را برای مردم ما و منطقه ایجاد کند و از سویی دیگر بر روی میزان ورودی آب به کشور ما تاثیر منفی بگذارد.
  2. در ۸ ماه گذشته حداقل دو بار به صورت حضوری و چندین بار در تماس‌ تلفنی این موضوع را از وزیر امور خارجه ترکیه پیگیری کردم. اگرچه هیچ قرارداد دو جانبه‌ای بین تهران و آنکارا در زمینه همکاری‌های آب وجود نداشت در طول چهار ماه گذشته با رایزنی‌های صورت گرفته قرار است کمیته مشترک آبی بین دو کشور تشکیل شود.
  3. در پاسخ به پیگیری‌های ما، ترکیه تاکید دارد که سد سازی‌ها در مناطق کوهستانی بوده و صرفا برای استفاده برق آبی است، اما ما جلساتی را در وزارت نیرو با کارشناسان داشتیم و ابهامات زیاد و جدی برای ما وجود دارد.
  4. به گفته کارشناسان مخازنی که برای استفاده برق آبی ایجاد می‌شود نیاز نیست که خیلی بزرگ و عمیق باشد. صرفا باید مقداری آب جمع شده تا بتواند توربین‌ها را به حرکت در آورد. ما این ابهامات را به وزیر امور خارجه ترکیه انتقال دادیم و آنها در پاسخ گفتند ما هیچ نیازی به این آب نداریم و در زمستان آن را ذخیره کرده و تابستان آن را رهاسازی می‌کنیم.
  5. برای اولین بار در طول تاریخ در طول چهار ماه گذشته گام‌های لازم برای تشکیل کمیته مشترک آبی بین ایران و ترکیه برداشته شده است و در سه ماه گذشته هیاتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو به ترکیه رفتند و قرار است به زودی هیات ترکیه‌ای به تهران بیایند.
  6. از نظر فنی و حقوقی همچنان ابهاماتی وجود دارد که ما آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. از مجلس شورای اسلامی نیز انتظار داریم از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی استفاده کرده و به کمک ما که دستگاه اجرایی هستیم بیاید. تشکیل این کمیته آبی می‌تواند مانع انجام اقداماتی شود که به کشاورزی و محیط زیست کشور و منطقه آسیب وارد کند.

مرور سطحی و نه حتی عمیق صحبت های امیرعبداللهیان نشان می دهد که وزارت خارجه به سندورم کارنابلدی درونی مبتلا شده و فاقد درک های حداقلی از واقعیت های میدانی است. اینکه شخصی در مقام وزیر می گوید چون سدها در مناطق کوهستانی ساخته شده پس خیلی مهم نیست! زبان شنونده را بند می آورد. مگر می توان در بیابان هم سد ساخت؟ در کدام کشور در غیر از کوهستان سد ساخته می شود؟

ظرفیت آبگیری سدهای ترکیه مشخص و از تمام سدهای مخرب و زیانبار ایران بیشتر است، جدی گرفتن این ادعای مضحک مقام های ترکیه ای مبنی بر اینکه آب را در زمستان جمع می کنیم و در تابستان رهاسازی می کنیم، و باور کردن آن از وزیر خارجه بی تجربه ایران حیرت آور است. این استدلال مانند استدلال های عجیب وزارت نیرو است که نابود شدن اکوسیستم ایران را با سود پیمانکاران سدساز و انتقال دهنده آب معاوضه کرده است! و مدام تکرار می کند که باید آب را از این سوی کشور به آن سوی دیگر؛ منظور استان های مرکزی برای خنک کردن کاشی، فولاد و پتروشیمی است، کشانید. 

تاکید امیرعبدللهیان بر استفاده از ظرفیت پارلمانی به این معنی است که نهاد رسمی و متولی، جا خالی داده و انتظار دارد مجلس که فاقد هرگونه ابزار واقعی است، وارد میدان شود و جلوی ترکیه را بگیرد. 

پایان/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 18922

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      آقای امیرعبداللهیان جای تاسّف است که ما مردم راخام حساب کرده ای وفکرمیکنی که تومیفهمی ودیگران خیر!!@.
    • GB ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      بیدار شدند یا نشدند فرقی نمیکند. هیچ راهی هم برای جلوی خارجی ها را گرفتن وجود ندارد و فقط با بده بستان اقتصادی میتوان کشورها را متقاعد کرد که آب را سهمیه بندی بکنند. کسانی که خواهان افزایش جمعیتند باید حالا پاسخ بدهند که آب خوردن مردم را چگونه تامین خواهند کرد. یا باید کشاورزی را تعطیل کرد یا صنایع را و یا سرمایه گذاری هنگفت کرد که برای این آخری عرضه ای نمیبینم.
    • سعید IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      همینجور هست که استانهایی چون چهارمحال و بختیاری و لرستان به کم بود اب مواجه شده اند .چشمه کوهرنگ خشک شده است .وقتی ادمای بیسواد و همسو با مافیای قدرت در راس امور قرار بگیرن فقط به فکر جیب خود هستن و هر بلایی سر زمین و آب بیاید نه واسشون مهمه نه چیز دیگری.یزد سمان اصفهان وقتی آب نداره چرا باید کارخانه هایی که مصرف آبشون از سرانه کل کشور بیشتره باید ایجاد بشه چون دست مافیای قدرت در کاره ..این کارخانجات باید در شهرهای ساحلی ایجاد میشد