مجری بی اطلاع شبکه افق و مدیرعامل عصبانی ایران خودرو!

مجری بی اطلاع شبکه افق و مدیرعامل ایران خودرو که برای یک مصاحبه آماده نبود باعث ایجاد دور جدیدی از آدرس غلط ها در مساله صنعت خودروسازی و بازار کشور شده است.

به گزارش تحریریه، مجری کم اطلاع شبکه افق و مدیرعامل ایران خودرو که برای یک مصاحبه چالشی و جدی آماده نبود باعث ایجاد دور جدیدی از آدرس غلط ها در مساله صنعت خودروسازی و بازار کشور شده است که در راستای اصلاح وضعیت و بهبود امور نیست. اما برای هیاهو، خودتحقیری و جوسازی خوراک مطلوبی به شمار می رود. 

در برنامه شبکه افق که با حضور مهدی خطیبی مدیرعامل جدید ایران خودرو برگزار شد، شاهد طرح اطلاعات غلط از طرف مجری برنامه که گمان می کرد در موضع درست قرار دارد از یک طرف، و عدم توان دسته بندی شده موضوع و پاسخ دادن به غلط های مصطلح از طرف مدیرعامل ایران خودرو بودیم.

نکته عجیب این برنامه، اطمینان مجری شبکه افق از گران بودن قیمت کارخانه محصولات خودروسازان دولتی بود که اگرچه با اعتراض خطیبی مواجه شد، اما وی نتوانست با حفظ آرامش پاسخ داده و اطلاعات بدیهی و صحیح را در اختیار مردم قرار دهد. 

نتیجه این برنامه، چرخیدن محتوای غلط تولید شده به وسیله شبکه افق که معمولا ماهیتی تحقیقاتی و جدی دارد در شبکه های اجتماعی بود که باعث شد غلط مصطلح رایج؛ ضریب گرفته و در اذهان مخاطبان بیش از گذشته تثبیت شود. 

شایسته نیست که میزبان مدیرعامل ایران خودرو از بدیهیات صنعت خودرو کشور بی اطلاع باشد، اگرچه عجیب نیست که مدیرعامل ایران خودرو توان بحث و جدل نداشته باشد و اصولا مدیرعامل شرکت های خودروسازی باید توانایی اداره درست شرکت های خود را داشته باشند و حتی اگر سخنوران خوبی هم نباشند برای آنها عیبی محسوب نمی شود. 

نخست اینکه، امکان تعطیل کردن صنعت خودروسازی وجود ندارد و نمی توان برای واردات 1.5 میلیون دستگاه خودرو بیش از 35 میلیارد دلار ارز به طور سالانه اختصاص داد، بنابراین ناگزیر از به سامان کردن این صنعت هستیم. خودرو با غذای سگ و گربه و کالاهای تجملی که هر ساله در ابعاد قابل توجه به کشور وارد می شود فرق دارد و دومین عنصر موثر بر رفاه خانوار پس از منزل مسکونی است. 

دوم، تولیدات پرتیراژ ایران خودرو و سایپا با بازه قیمتی 5 هزار تا 8 هزار دلار در دنیا بی رقیب(از نظر ارزان بودن) هستند و مشکل بازار خودرو کشور در قیمت گران کارخانه صنایع خودروسازی نیست. بلکه در کم بودن قیمت کارخانه و به دنبال آن مختل شدن عرضه است که باعث شده است قیمت بازار(که خانوارها باید در آنجا خرید کنند) به ارقام حیرت آوری برسد. در واقع مجری شبکه افق باید خواستار افزایش قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو می شد تا در نتیجه آن قیمت در بازار کاهش یابد. 

سوم، صنعت خودروسازی کشور در عرفی سازی با زیستن همزمان با متغیرهای خصوصی، دولتی، خصولتی، انحصاری و رقابتی دست به گریبان است و متغیر مداخله گر هم هر از گاهی این آش شله قلمکار را یک "هم" جدید می زند، تا در نهایت به سرنوشت کنونی دچار شود. چرا دولت از این صنعت خارج نمی شود و به سمت شفافیت و رقابت آزاد در بازار حرکت نمی کند؟

صنعت خودروسازی ایران در وضعیت قابل دفاعی قرار ندارد، اما دادن آدرس غلط در سطح رسانه ملی باعث می شد تا در 10 سال اینده هم در وضعیت نابهنجار کنونی قرار داشته باشیم و چالش پایدار خودروسازی وارد پنجمین دهه خود از سال 1368 شود. 

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19165

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رزر IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      3 0
      اتفاقا و بر خلاف نظر شما، مجری شبکه افق خیلی دقیق و درست در مورد قیمت زیاد خودرو و تعطیلی فرغون سازی های ایرانی بحث کرد. شما هم بجای زیر سوال بردن مجری، اگه جیره خور خودروسازی نیستی!!! چشمت رو به حقایق موجود باز کن و با موج مدنظر مردم بر علیه خودروسازی!!!بهتره بگم عرابه سازی مرگ، همراه باش تا غرق نشوی...تا فردا هم از این عرابه سازی ها حمایت کنی نظر مردم عوض نخواهد شد.
    • رضا IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      با سلام. به نظر میاد نویسنده محترم با ایران خودرو شریک باشن .و اینکه نویسنده می‌خواسته بنویسه بی کیفیت ترین نوشته ارزانترین خودرو دنیا آقا دقت کن فرق .....با شقیقه خیلی زیاده
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      زنده باد مجری شبکه افق شما هم دست از .....مالی و کثافت کاری تون بردارین این آشغال ها حتی ارزش یک سوم قیمت کارخونه فعلی هم ندارن سایت حرومزاده
    • محمد نور کجوری IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      1 0
      لطفن توجه فرمایید. صدا سیما ای که اگر مجری اش اب را کج بخورد با 30 سال سابقه و محبوبیت و شهرت بسادگی اخراج خواهد شد امکان ندارد که مجری از خودش ابتکاری به خرج دهد که مورد پشتیبانی مدیران ان ارگان نبوده باشد . کما اینکه ما در ماه های گذشته تاخت و تاز تمام عیار این رسانه ی ملی را به خودروی ملی نظاره گر بودیم !!. حال تصور کنید لفظ مافیا شایسته ی تولید و صنعت ملی است یا عوامل و قدرتهای پرنفوذ سرمایه داری تجاری وابسته به بیگانگان .
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      3 0
      چرت نگو ونویسنده خدارو خوش نمیاد ایرانخودرو ی کارخانه دزد هست
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      حق با مجری
    • DE ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      گل بخوره در خودرو سازیتون
    • ایرج IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      چهار دهه وقت کم بود؟! وقتی مسولان در قیمت خودرو از دلار صحبت میکنن از درآمدها هم ب دلار صحبت کنن تا یکی جلوتر و سواره نتازد.
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      از طرف خودتون یه جایزه هم به خودرو سازان بدین تا قیمت ها روبالاتر ببرن
    • حسن IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      مجری باید خواستار افزایش قیمت کارخانه می شد تا قیمت بازار کاهش پیدا کند؟؟!!!!! فازتون چیه خداییش؟!! تا حالا که هروقت قیمت کارخانه رفته بالا قیمت بازار بیشتر رفته. خواهشا اطلاعاتتون رو ببرین بالا.شاید هم .....