قرعه کشی خودروهای وارداتی و تعطیلی ایران خودرو و سایپا!

عطا بهرامی در یادداشتی به بررسی سیاست های وزارت صمت در صنعت و بازار خودرو و نتایج زیانبار آن بر اقتصاد و امنیت ملی پرداخت.

شایعه ای منتشر شده است که ادعا می کند قرار است خودروهای وارداتی که در ماههای آینده وارد کشور می شوند با روش قرعه کشی به فروش برسند! این ادعا ممکن است شایعه باشد، اما با بررسی آنچه در 4 سال گذشته بر صنعت و بازار خودرو ایران گذشته و تصمیم هایی که در 9 ماه اخیر شاهد بوده ایم، از شنیدن چنین عجایبی نباید شگفت زده شد؛ زیرا بازار خودرو ایران به مهد شگفتانه ها تبدیل شده است، و پیچیدن چنین نسخه بی اعتبارکننده یک ساختار حکمرانی از کسانی که صنعت خودروسازی کشور را از نقطه قوت صنعت و فناوری به مایه طنز و مضحکه تبدیل کرده اند، عجیب نیست. 

واردات خودرو آزاد در ماههای پیش رو آزاد می شود و هنوز از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست، اما بدون اینکه وارد بحث جزئیات مشخص ناشده واردات خودرو شویم، ضروری است تا تکلیف خود را با صنعت خودروسازی کشور از منظر متغیرهای کلان مشخص کنیم و بالطبع؛ انتظار می رود تا تصمیم های تاکتیکی دولتی ذیل نگاه کلان به صنعت خودروسازی گرفته شود و اغتشاش پاردایمی در تصمیم گیری ها پایان یابد. واردات خودرو طرفداران زیادی دارد و بسیاری معتقدند که باید صنعت خودروسازی کشور را تعطیل و اقدام به واردات کرد. 

بستن درهای صنعت خودروسازی کشور و تامین تمام بازار داخل با واردات امکانپذیر نیست، زیرا واردات سالانه 1 میلیون و 500 هزار خودرو به بیش از 30 میلیارد دلار منابع ارزی نیاز دارد که به طور مشخص چنین منبعی در دسترس نیست. شاید این گزاره به مذاق مردمی که از دست کیفیت خودروهای داخلی به تنگ آمده اند خوش نیاید، اما نمی توان به دلیل غلبه احساس بر تعقل تصمیم های زیانبار برای اقتصاد کشور تجویز کرد. مدیریت دوره های گذشته باعث شده است تا وضعیتی حاکم شود که نتیجه آن غلبه فضای فریاد و نفرت در صنعت خودروسازی ایران باشد که باید به بانیان آن برای خلق چنین شاهکاری تبریک گفت! زیرا هیچ دشمنی نمی تواند چنین تخریبی در اقتصاد کشور مقابل ایجاد کند. طرفه آنکه، درهای صنعت خودروسازی ایران قابل بسته شدن نیست و باید آنرا در مسیر اصلاح قرار داد.

راه اصلاح؟

صنعت خودروسازی ایران باید به گونه ای سازماندهی شود که بتواند از 3 مولفه تولید داخل، مونتاژ و واردات در روابطی مهندسی شده برای ارتقا خود استفاده نماید. برخلاف آنچه که در ظاهر به نظر می رسد، صنعت خودروسازی کشور یک اسب از پیش باخته نیست و به خصوص در دوره اخیر دسترسی ممتازی به 100 میلیون بازار بزرگتر پیدا کرده است که می تواند از آن استفاده نماید. دانش کافی مهندسی در دهه های اخیر ایجاد شده و سرریز دانش نظامی به بخش های مدنی مانند صنعت خودروسازی بیش از تمام تاریخ کشور در دسترس سیاستگذار قرار دارد که باید از این موقعیت طلایی استفاده کند. هیچگاه مانند اخیر، قدرت سیاسی کشور در منطقه حاکم نبوده است که طبیعتا باید از آن برای افزایش ضریب نفوذ اقتصادی جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد که بیش از 100 میلیون نفر را به بازار هدف کشور اضافه می کند.

 این منطق حکم می کند که 85 درصد از بازار کشور به مدل های داخلی اختصاص پیدا کرده و 15 درصد باقی مانده به صورت 10 درصد خودروهای مونتاژی و 5 درصد واردات تقسیم بندی شود که تنظیم روابط آنها با سیاستگذار است. کشورهای آلمان، فرانسه و کره جنوبی 85 درصد از بازار داخل را در اختیار برندهای داخلی قرار داده اند و کشور ژاپن این نسبت را به 93 درصد رسانیده است. 

منظور این نیست که مردم تا 30 سال دیگر پژو 405 سوار شده و حسرت خودروهای رایج در کشورهای همسایه را بخورند. بلکه منظور روشی است که سقف خودروهای داخلی کنونی را به کف قابل قبول تبدیل کرده و روند اصلاح را آغاز کند، اصلاحی که برخلاف دهه های گذشته می تواند به سرانجام برسد و برای نیل به این مقصود، ضروری است تا ایرادهای گذشته رفع شود. مشکل گذشته، نه به چندشغله ها، نه به لشکر مدیران سیاسی، نه به تعداد زیاد نیروی کار، نه به عدم حضور دانش نظامی و نه به مسائلی از این دست، مربوط می شود. مشکل ریشه ای به عدم تصریح مالکیت بازمی گردد که خودروسازان دولتی را به نهادهایی بدون متولی تبدیل کرده است که این وضعیت "بی سَری"(Anarchy) خوراک متغیرهای پنهان برای نقش آفرینی تخریبی است. دولت باید از مدیریت این شرکت ها کنار رفته و اجازه دهد روند عادی شرکت داری در بازار سرمایه طی شده و قانون تجارت کارکرد خود را نشان دهد. خروج دولت از صنعت خودروسازی و تدوین سیاست های تکمیلی باعث می شود تا شرکت های ناکارآمد کنونی در مسیر کامیابی قرار گرفته و نتیجه بسیار متفاوتی به بار بیاورند. 

خودروهای مونتاژی خطری برای کشور و مایه طنز نیستند و نباید نمایشگاه خودرو تهران را نمایشگاه خودرو شانگهای نامید. استادیومی کردن تصمیمات کلان برای صنعت کشور به ادامه وضع موجود منتهی می شود. سال 2000 که خودروسازی چین راه خود را آغاز کرد، مدل های فاجعه باری روانه بازار می کرد که واقعا "چینی" بودند و خریداران را آزار می دادند. اما برندهای چینی را امروزه می توان در بازارهای رقابتی و معتبر جهانی دید و این علامتی روشن به صنعت خودرو ایران است که به شرکت ها فرمان دهد ارتباطات محکمی با برندهای چینی برقرار کرده و خود را با آنها بالا بکشند و خود را از طرف پیروز آینده دور نکنند. تا سال 2030 به سختی می توان تفاوت اعتباری بین برندهای چینی و کره ای یافت و این کشور را باید وارد شده به جرگه خودروسازان اصلی جهان دانست. آیا کسانی که خود را کارشناس صنعت خودرو می دانند از روابط تو در تو شرکت های چینی با برندهای برجسته جهانی مانند دایملر آلمان بی اطلاع هستند؟ بنابراین همکاری گسترده با چینی ها یک تهدید نیست و فرصتی مناصب برای خودروسازی ایران است تا خود را به فناوری روز جهانی مجهز کند. توسعه صنعتی کشور استادیوم نیست که با سوت و کف بتوان برای آن تصمیم گیری کرد. 

و اما واردات!

واردات خودرو می تواند سهم 5 درصدی از بازار را به گونه ای در اختیار داشته باشد که خودروهای میان رده که در داخل کشور وجود دارد وارد شود، و نه مدل های مثلا 10 هزار دلاری(چند مورد نادر با ایمنی فاجعه بار و با کیفیت مصیب بار در هند وجود دارد) که با چنین قیمتی(300 میلیون تومان) نمونه های داخلی بهتری می توان عرضه کرد. تعیین سقف قیمتی 50 هزار دلاری برای خودروهای وارداتی باعث نو شدن خیابان های کشور شده و نباید به غلط مصطلح "مدل های لوکس" نامیدن این رده از خودروها اعتنا کرد زیرا مدل های تا 50 هزار دلار متوسط(پایین) محسوب می شوند و لوکس نیستند. با اجرای این سیاست، مدل های دسته دوم این رده از خودروها به رقیب برندهای مونتاژی چینی تبدیل شده و رقابتی منطقی با حمایت کافی از تولیدات مونتاژی و داخلی را شکل می دهند که هم شرکت های داخلی را ناگزیر از تلاش می کند و هم آنها را بی پناه در معرض فشار واردات قرار نمی دهد. در انتهای این توصیه سیاستی، مصرف کننده ایرانی بازنده نخواهد بود. 

به هیچ وجه نباید به سراغ واردات خودروهای ارزان قیمت رفت زیرا مدل های داخلی مانند تارا، دنا، شاهین و چند کراس اوور کوچک در حال ساخت در ایران خودرو و سایپا می توانند به عنوان کف کیفیتی تعریف شده و در ترکیب رقابت مهندسی شده و تصریح مالکیت انجام شده، پایه های اصلاح در صنعت خودروسازی کشور را به گونه ای رقم بزنند که شاهد ظهور مدل های نو و فیس لیفت های 5 ساله همراه با گسترش تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی کشور با نگاه به آینده رو به رشد مدل های برقی باشیم. 

گسترش تحقیق و توسعه و هزینه های سنگین مترتب بر آن باعث می شود تا شاهد موجی از ادغام ها در صنعت خودروسازی کشور باشیم؛ که از الزامات بازارهای با شمایل رقابت انحصاری است که ترکیب بنگاههای اندک با رقابت سنگین را در خود جای داده است که در بازار خودرو جهانی به خوبی می توان مشاهده کرد. این فضا باعث می شود که دیگر بحث مدل های نو و قدیمی، قیمتگذاری، حرکت شرم آور قرعه کشی و ابداعات بنیان برافکنی از این دست از بازار خودرو رخت بر بندد و خودرو از کالای سرمایه ای با قیمت های دست نیافتنی به کالایی دست یافتنی و مصرفی تبدیل شود. همانطور که رئیس جمهور دغدغه ای برای تولیدات نو در صنعت لبنیات سازی ندارد، درباره صنعت خودرو نیز نخواهد داشت و رقابت سنگین در بازار تمام آنچه که شایسته است را الزامی خواهد کرد. 

مشکل خودروسازی ایران به دانش فنی ارتباطی ندارد و مسیر اصلاح آن از جاده اقتصاد سیاسی می گذرد. 

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19266

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 82
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • حامد IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      25 2
      'مطلب تبلیغاتی' رو یادتون رفته تو عنوان اضافه کنید.
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      37 2
      اشاره نفرمودین چرا خودروهای چینی سه برابر قیمت عرضه میشوند؟؟؟مغلطه بازی....
    • یوسف IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      45 1
      در این مقاله پای مافیا دیده میشود بهتر است مردم خودشان تصمیم بگیرند با واردات خودروهای کم مصرف هوا پاک خواهد شد و دیگر مردم به کمیسیون پاریس پول پرداخت نخواهند کرد خودروسازی ها را هم به خارجی ها واگذار کنید چون حداقل می‌توانند خودشان ازاین کارخانهها سود برده و کارگران هم حقوق خوبی دریافت کنند
    • حرف US ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      42 1
      همین الان هم واردات داریم از چین ،چه توفیری داره مثل مرغ اونو هم نخریم تا حساب کار دستشان بیاد و خودشون سوارش شوند .اینکه در سطح گسترده وارد بشه مافیا دوباره بیشتر و میشه فقط دو سه ماه نخریم ببین
    • طالب IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      39 1
      بس کن پس مردم باید همیشه ضرر ببینن چقد مردم هزینه کردن چرا خودرو سازی به هیچ جا نرسید تو این سالها به درک که خودرو سازها ضرر میکنن اگه سوذ هم بکنن نفعشون برا مملکت چیه تا الان نفعشون چی بوده جز استثمار
    • مجید IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      33 1
      چرا واردات سی میلیارد دلار خودرو کاملا برای کشور ما امکان پذیر هست همین الان هم که تو تحریم هستیم براحتی دولت میتونه از منابعی که تو کشورهایی مثل چین و کره و ژاپن داریم و این طلبها را به صورت پول نمیتونن بگیرن بصورت خودرو وارد کنند کسر بودجه دولت هم براحتی جبران میشه در ضمن برآورد شده سی میلیارد دلار مردم فقط تو خونه هاشون دارند براحتی اگر قانونی بشه مردم خودشون میتونند خودرو وارد کنند
    • سجاد پرواز IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      42 1
      ایران فقط خودروی های میسازد که مردم به کشتن می دهند. و با قیمت هنگفت بفروش میرساند
    • تورج IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      22 6
      اقای بهرامی ما شمارو خیلی دوست داریم شما به نظر من یکی از بهترین کارشناسان اقتصادی کشور هستین مخصوصا نظریه هایی که در مورد حذف ارز ترجیهی داشتین خیلی علمی واقتصادی بود ولی این لگن سازها پدر مردم رو دراوردن این بازار انحصاریه وتا زمانی که رقابتی نشه درست بشو نیست کشورهای همسایه ما دارن سوار خودرو پرنده میشن ما هنوز درخم کوچه پرایدیم
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 1
      مدیریت های نالایق و رانتی که در راس خودرو سازهای ایرانی قرار گرفته اند و سیستم اداری ایران که استخدامهای رسمی را در خود جای داده، اجازه هر گونه اصلاحی را در ساختارهای پوسیده و رو به زوال خودروسازی را از بین برده است. بایستی مدیریت های جوان و خوش فکر استفاده شود و نظام تعدیل نیرو بر اساس شایسته سالاری جایگزین استخدام رسمی شود. نظام استخدامی بصورت قراردادهای یکساله بسته شود و در پایان هر سال 25 درصد از نیروهای راندمان پایین حذف شوند و با نیروهای جایگزین تازه نفس هرسال شاهد اصلاح بافت فرسوده نیروی انسانی در خودرو سازی و سایر صنایع باشیم. اشکال عمده صنایع ایران و عدم بازدهی آن، تعیین مدیریتهای هلی کوپتری و روش استخدام است. استخدام رسمی انگیزه کشی است. هر کارمند و کارگری باید بداند اگر فاکتورهای لازم را جهت ارتقا ندارد حذف میشود. با این روش هم هر سال کلی استخدام بوجود خواهد آمد و هگ آب راکد نخواهد گندید. مدیریت هر شرکت و صنعتی بایستی از بهترین های همان صنعت انتخاب شود و مداوما پایش شود و در صورت لزوم با نیروهای بهتر همان صنعت تغییر یابد.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      26 1
      زودتر بسته بشه پول بنز رو میگیرن و بجاش پراید . پژو میدهند و اخر اخرش هم ضرر کردن. جون و مال مردم رو تلف میکنن و یکی مثل میر سلیم که در پنج خورو سازی مسولژت دارد مدافع و رانت انها میشود. بلکه تعطیل شوند تا مرگ و میر کم شود و وبا پولی که میدهیم ماشیم مطمین و بقیمت سوار بشیم
      • محمد نور کجوری IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
        2 7
        با 150 میلیون میتونی بنز بخری البته چراغ عقبشو .
      • کیان صادقی FR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
        0 0
        در پاسخ به محمد نوری کجرودی که گفت با ۱۵۰‌ میلیون بنز چراغ عقب ماشین نمیشه، خواستم بگم معلومه جنس ناب می زنی و از موتوری اصل میگیری ، همین الان با ۱۰۰ میلیون میشه که ۱۴ تا ۱۵ هزار درهم یعنی نصف پراید در امارات خودرو استاندارد و ایمن خرید مانند بنز s500 مدل ۲۰۰۸ ، مزدا ۶ مدل ۲۰۰۸ همه فنی سالم و بدون رنگ ، هوندا آکورد سالم مدل ۲۰۰۸ و شورولت کاپریس سالم مدل ۲۰۱۱ و ...که مطمئنا از همه فرغونهایی که ساخته میشه، از سمند و دنا پلاس و شاهین و... بهتر و ایمن تر می باشد.
    • سیاوش IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      25 3
      خوب اگه این کارو نکنن چطوری خودروهای مثلاً دویست میلیونی رو به ملت بخت برگشته دست از همه جا کوتاه یک میلیارد بفروشن خوب باید زمینه شو از الان فراهم کنم تا وارد کننده که از خودشونه براحتی پولای کلانی به جیب بزنه و آقازاده هاشون لذت ببرن با این پولای یا مفت
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      17 1
      به فکر خودتونید نه مردم، اگر نه تابه حال به کیفیت و قیمتهای سربه فلک کشیده تولیدات داخلی توجه میکردین، نگران جیبتونید
    • .... IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 1
      در چند دهه ی گذشته به اندازه ی کافی از خودروسازها حمایت شده و خودروسازها توی بدترین شرایط اقتصادی این کشور هم به فکر خالی کردن جیب مردم بودن.من به عنوان یک شهروند ایرانی که از اقدامات خودروسازها به ستوه اومدم، به انحلال این دو شرکت خودروسازی کاملا راضیم.حمایت تا کی؟ واقعا از حامیان این دو شرکت تعجب میکنم.
    • علی GB ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 1
      فقط باید خدرو واردات آزاد تعرفه کمترین و از دست افراد خاص گرفته و به عموم مردم و حتی در بورس عرضه شده تا مرم خودشان واردات را دست بگیرند و خودروهای با استاندارد بالا و قیمت ارزان وارد کنند و از کشورهای دارای خودرو بخواهد دولت که خودرو کشور را به روز و با قیمت و کیفیت وکمیت لازم برسانند تا کم کم خودو داخلی حرفی برای گفتن در داخل و خارج داشته باشد نه خودو پژو که ۱۲ ملیون بود العان به بهانه‌های مختلف ۲۳۰ ملیون آنهم با قرعه کشی با احتمال شانس به عده ای آن هم پس از دریافت وجه کامل قبل از تحویل خودرو آن هم طی ۳ ماه داده شود که در بازار بیرون به علت کم بود توضیح با اختلاف قیمت ۱۰۰ ملیون دچار باشدهیچ کجای دنیا مخصوصآ کشورهای پیش رفته این چنین کلاه برداری واضحی دارند؟
    • مرتضی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      20 1
      این دو جسد نیازی به عزاداری و تشیع ندارن فقط چالشون کنید . و به این مضحکه سایپا و ایران خودرو که آدم را یاد خودروسازی آلمان شرقی می اندازه پایان بدید .
    • همصدا با مردم IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      14 2
      در زمانیکه خودرو سار بجای فکر جان مردم بیشتر بدنبال سود خود بوده و هر روز شاهد افزایش قیمت بدون افزایش کیفیت هستیم همان بهتر تعطیل شوند لااقل در این دوره که به فکر افزایش جمعیت هستند دیگر انسانها بی جهت کشته نمیشوند
    • علی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      19 2
      چطور میشه به نویسندش فوش نداد، آخه ،، پس مردم چیکار کنن، همه عمرشون رو بدن منتظر بشینن که بیست سال دیگه شما خودرو خوب تولید کنی، بخاطر صنعت خودرو سازی که سودش بره تو جیب شماهاا،
    • اکبر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 1
      معلوم نیست چطور حساب میکنید آخه اگه ۵۰۰هزار خودرو ۱۵۰۰۰دلاری هم وارد بشه که نمی‌ذارن بشه ارزشش ۷.۵ میلیارد میشه و با یه حساب سر انگشتی معلوم میشه محاسنش به معایبش خیلی بیشتره
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 66
      من یکی ار منتقدان خودروسازی داخلی در حوزه سیاست گذاری و بر نامه ریزی هستم ولی در حوزه عملکرد با توجه به سه مرتبه تحریم های ظالمانه دست خودروسازان را هم می بوسم . هموطنان عزیزم پیشنهادمی کنم با تحقیق و براساس دانسته های واقعی اظهار نظر نمایند .در حال حاضر خودروسازی داخلی ظرفیت و توان تولید تعداد 2/500/000 دستگاه خودرو سواری و تجاری را در بیش از 30 خط تولید استاندارد دارد. ا
    • دوست IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 29
      تنها صنعتی که در ورشکست نشده بخاطر تبلیغات مافیای واردات و ایجاد تنفر در مردم، ورشکست کنید. باید واردات بر اساس یک مدل مشخص همانند کره جنوبی و یا کشورهای معتبر صورت گیرد. مهمترین مانع خودرو ایران وجود تحریم است.
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      9 1
      آخه چین را با ایران مقایسه می کنی اونوتحریم کردن چین برای پیشرفت کشورش دست به هر کاری می زنه اعم از اوردن بهترین متخصصان جهانی وارتباط با آنها ایا ما می توانیم این ارتباطات را برقرار کنیم هرگز با روش که امروزه داریم نخواهیم توانست
    • کوروش IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      13 1
      تف به این دو خودروسازی بی کیفیت ایرانی که همیشه فکر جیبشون هستن نه جون مردم با این اشغال هایی که تولید میکننن برو به درک برا همیشه
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      12 2
      آقای دلال اون کشورهاتولیدشون بالاست قرعه کشی ندارندمازادخودروصادرمیکنندواردات شون بی قیدوشرط آزاده مثل ایران نیستن پس ادعای کارشناس ودرنیاروچرت تحویل ملت نده امثال
      • علیش IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
        1 0
        اخه چرا
    • داریوش حیدری IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 3
      با سلام چرا خودرو با کیفتی مثل برلیانس تولیدش متوقف شده ؛این خودرو ازبین خودروههای چینی باکیفیت ترین بوده ودارای ایمنی بالایی نیز میباشد واز نطر قیمتی هم برابر با خودروههای ایرانی بوده قطعا اگر واردبشه یا تولید بشه طرفداران زیادی خواهد داشت
    • مهدی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      15 1
      اقا بداد مردم برسید تا کی انحصار تاکی فروش قطره چکانی ایران خودرو سه سال مردم محروم کردین از خرید ماشین های خارجی میگین ارز میبره بعد مملکت پر کردین از خودرو چینی انگار چینی ارز بری نداره بعد یکساله میخواین واردات ازاد کنین بعد برای ازاد کردن واردات باید از ایران خودرو اجازه بگیرین لطفا بفکر مردم باشین نه یه عده خودرو سازه و وارد کننده چینی
      • فاطمه IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
        6 1
        برن گم شن مردم به جا ماشین های ایرانی الاغ سوار بشن شرف داره توف بهشون تا کی باید سر مردم کلا بزارید
    • DE ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      15 0
      کی انجام بده؟ این حاکمیت کمر به نابودی کشور بسته
    • یزدان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      15 1
      به درک بذار ایران خودرو و سایپا تعطیل بشن. سگ بجاشون. تمام ملت رو به کام مرگ کشوندن با این خودروهای بی کیفیت و گرون قیمتشون
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      13 0
      چقدر گرفتی ازخودرو سازها ما نخوهایم اشغال داخلی بخریم کیو باید ببینیم
    • جواد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      14 0
      به امید خدا شر این ۲شرکت کم بشه از سر مردم برن گم شن انشاالله
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      11 0
      چرت و پرت یا چرندوپرند
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      9 0
      چپاول گران جیب فقرا و منفعت طلبان ایران خودرو و سهامداران و انهایی که چند سمت در این قتاله گاه ایران خودرو دارند اجازه واردات را نمی دهند اگر هم ازاد کنند با تعرفه بالا که به درد قشر ضعیف و متوسط جامعه نخورد
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 1
      بهتر است شرکت های خودروسازی، ایران خودرو و سایپا مثل سایر شرکت‌های خودرو سازی به بخش خصوصی واگذار شود تا کشور با کسری بودجه مواجه نگردد.
    • مردم US ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      9 1
      خبرگزاری ساندیس خور، ساندیس یکم کم بخور!
    • ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 0
      خودرو سازی ایران به منبعی برای مفتخوری عدهای دلال ورانت باز تبدیل شده بود که عین زالو هر روز سیری ناپذیر اشتهاشون زیاد تر وگنده تر میشدند این زالو هر روز زودتر از بدنه اجتماع کنده میشد سوددش برای مردم بهتر بود خدا پدر مادر رییس جمهور را بیامرزه این زالو را ریشکن میکنه
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 0
      همیشه ملت رو احمق فرض کردین تا کی گول شما رو بخورن
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 0
      شما ماشین وارد کنید ببینید که خود به خود کیفیت خودرو ایرانی خب میشه وارزونتر هم برا شرکت می صرفه وقتی هر آشغالی تولید بشه میخرن چرا کیفیت بالا بره
    • مصطفی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 1
      امیدوارم ازین ببعد هرکس مقاله ای در زمینه صنعت و واردات خودرو نوشت مدل ماشینش رو هم بگه ! مگه میشه انقدر مافیااااا؟؟؟!!!
    • دانشجوی دکترا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 0
      شما که میفرمایید سالیانه یک وخرده ای میلیون ماشین نیاز کشوره اون موقع واسه این حجم ماشین خیابون ساختید؟؟؟همین حالاش خیابونا داره از ترافیک منفجر میشه
    • صفا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      8 0
      الهی باعث و بانی ایران خودرو و سایپا دل به داغ شن
    • سعید QA ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 0
      وقتی یک فرزند تا سن ۵۰سالگی نیاز به کمک و حمایت یک کودک چند ساله داره حتما این فرزند ناقص الخلقه بوحود امده صنعت خودرو ما حکایت کودک پنجاه ساله درودانه است که سالهاست خون و مال مردم را می مکه و هنوز بهش ایمان داریم....کاش این همه جراحی اقتصادی که دولت انجام میده را هم در صنعت خودرو انجام میداد......اما روی سخن من به کارشناسانی هست که هنوز قصد دارن از صنعت خودرو کشور حواین کنند ....فقط شما یک تاریخ برای مردم ایران مشخص کنید که در این تاریخ حالا ۵ سال ۵۰ سال ۵۰۰ سال دیگه ما این صنعت را رشد رساندیم و گرانه درش را تخته می کنیم.....این مرضی هست که دیر یا زود با ابتکارات تبلورانه دولت کنونی گریبانگیر صنعت لوازم خانگی هم خواهد شد
    • تبعیض IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 1
      تا وقتی لابی یهود در بدنه دولت هستش منتظر تصمیمات نابودی ملت و سرزمین ایران باشید الهم عجل لولیک الفرج
    • حمزه علی پور IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 0
      حالا بروازنویسنده بپرسین خودش خاضره خانوادشو با پراید یا پژوه جابجا کنه برو بابا توهم رشوه خوب گرفتیه
    • بهمن IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 0
      بنظرم باید ایران خودرو و سایپا آشغالهای که تولید میکن رو بریزن داخله دریا چون سود بیشتری برا ملت داره تا استفاده از این اشغالها
    • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      8 5
      واردات خودرو ضربه مهلکی بر صنعت خودرو سازی ایران خواهد بود راه حل این است که تولید خودرو در کشور بالا رود و این کار با سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه خودرو سازان فیلی بخوبی امکان پذیر است
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 0
      آفرین باید درب ایران خودرو و سایپا بسته بشه تا ایران پیشرفت کنه
    • Amir IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      سالی17000جونهای مردم توسط خودروهای ایرانی میرن زیرخاک 40000معلول360000مجروح مهم نیست نه برای مسیولین آقای عطا بهرامی حتما خودتو خانواده محترم سوار ماشین ایرانی میشی که صددرصد سوار نمی‌شید خلاصه فعلا رکوردگرانترین زباله دنیا متعلق به ایران خودرو وسایپاست زباله تولید کنی به پول خون پدرت بفروشید به مردم آقای بهرامی کدوم اقتصاد سوادشو نداری حداقل ازاهل فنش سوال کن که وقت مردم رونگیری
    • حبیب IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 0
      ... این چه تعقلی است که خودروسازی بعد از هفتاد سال هنوز کیسه هوا ندارد وشما از آن حمایت میکنی
    • حبیب IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      8 0
      عجب ابله صنعت خودرو آلمان فرانسه و ژاپن را با ایران خودرو و سایپا مقایسه میکنه
    • رضا چایچی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 0
      سال ۹۸ پراید صفر ۱۳۲ خریدم ۲۰۰ کیلومت سوار شدم ، دیدم فورغونه فروختم، در ضمن پیکان سوار بودم،تا واردات انجام نشه ماشین نمیخرم تا اخر عمرم این مافیا نمیزاره یعنی میر سلیم واردات انجام بشه طبقه پائین محکوم هستن پراید یا پژو سوار شه
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 0
      نفت به ازای خودرو وارد شود از خدای غربیها است و به ملت دا ه شود
    • علیرضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 0
      نویسنده میگه چون خودروساز چینی با بنز همکاری می‌کنه آینده درخشانی خواهد داشت نباید ازش جدا بشیم خوب شما هم برو با بنز همکاری کن چرا چین.
    • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      اصلا مهم نیست خودرو سازی داخلی تعطیل بشه مگه حتمن باید همه چیز داخل کشور تولید بشه الان 43 سال ازانقلاب میگذره روز به روز خودروهای داخلی گران‌تر وبی کیفیت تر میشه ازاین به بعد هم همینه واقعا خودروسازها داخلی شورش رادرآوردن همه مسوولین فردای قیامت باید جوابگوی عملکرد خودروسازهای داخلی باشند گمرک را کم کنین خودروهای باکیفیت خارجی وارد کنین مگه ما مردم ایران گناهکاریم یا آیه نازل شده که لگن پاره های بی کیفیت داخلی رااستفاده کنیم؟؟
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 0
      این دوخودرو ساز خودروساز نیستن باید برن توالت فرنگی بسازن اونهم اگر بتونند گلویی اونو درست بسازند که نمیتونن که باید وارد کنند
    • ایرانی‌ها IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      2 1
      فقط باید این شرکت‌ها فرغون ساز تعطیل بشه از ویروس کرونا بیشتر تلفات انسانی دادیم جواب این همه خانواده ها رو کی می‌خواد بده بعد داد میزنن فرزندان خود تان رو زیاد کنید این فرعون ها خود به خود جلوی افزایش جمعیت رو میگیره ،فقط مافیای قدرتمندی پشت این قضیه هست اونا سود می‌بره اونا هم اکثریت مسعولین بی لیاقت هستن حتی رهبری هم حسابی از این موضوع گلایه دارن ولی این دو شرکت فرغون ساز از سنگ پای قزوین پر رو ترند،
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      1 1
      برادر سلام واقعا این مزحرفات چیه نوشتی تولید داخلی یعنی چی ۴٠ سال کافی نبوده بابا دست بردارید از این خود شیفتگی های کاذب مردم ارامش میخوان
    • صادق IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      4 0
      اگر خودروهای تویوتا،هوندا،میتسوبیشی، نیسان که در کل کشورها طرفدار دارند و خودروهای کم استهلاک و کم مصرفی هستند به قیمت جهانی وارد کشور شود مطمئن باشید کسی حاضر نیست حتی به خودروهای چینی،فرانسوی و کره ایی نگاه کند.
    • ناشناس IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      داداش ی جا گفتی تارا و شاهین کف قیمت اعلام کردن ،!؟!؟!؟!؟مرد ناحسابی ملت نمیتونه یه پراید اوراقی در حد صدتومن بخره حتی کمتر بعد می‌فرمایید تارا و شاهین کف قیمتن آخه ۶۰۰میلیون کجاش کف قیمتە
    • یک زن IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 3
      یک راه دیگه هم هست. سپاه هم خودرو تولید کنه. چون حتما عالی تولید خواهد کرد.
    • احسان IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      2 0
      چهار کلمه حرف مفت
    • بایرامعلی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      واردات بایدبابرنامه باشه اتفاقاماشینهای۷۰۰۰هزاردلاری لازمه بازارکشوراست
    • کاظم پور IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      اصلاح می خواست بشه 42 سال اصلاح می شد زن وبچه مردم قتل عام نمی کردن هر سال توی که این متن نوشته انگار وصلی به مافیای خودرو ببند.
    • علی اصغر میری IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      حالا که اسم واردات خودرو شده و ملت می‌توانند با هزینه یک خودرو داخلی حدود 150تا 200میلیون میشه یه ماشین با کیفیت خارجی حتی کارکرده ولی بهتر از خودرو صفر داخلی خرید مردم به تنگ آمده از مافیا و قرعه کشی های بدون برنده ملت رو بجای شرکت های خودرو ساز محکوم می‌کنند و صحبت از خروج ارز میشه درصورتی که خرید قطعات همین خودروها ضرر بیشتر را متوجه مردم میکند
    • علی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      سلام اولا این مطلب تحت تاثیر و نفوذ مافیای خودرو تنظیم شده بود. دوما هرکس در حال حاضر از خودروسازان داخلی حمایت کند قطعا دستش به خود هزاران نفر که با این خودروها کشته می‌شوند آلوده میباشد.
    • سهیل IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      مشگل تولیددراین مملکت اینا نیست مشگل وجودنفت ومنابع متنوع است که نگاههارااز صنعت دورکرده واهمیتی به اهل فن داده نشدونخواهدشدو مسؤلانی هم که دراین رابطه بودندنه اهلش بودندونه به حال مملکت دل سوزاندندبلکه فقط به فکرمنافع خودشان بودنداگردرچین ویااروپا این صنایع به بارنشسته وحرف برای گفتن داردچون مسؤلان ارشدنگاه مثبت به ان دارندوواقعابه صنعت وجان مردم اهمیت میدهندومهمتراینکه درامدشان ازاینگونه راههامیباشددرایران اگرصدههاسال دیگربگذرد بدترمیشودکه بهترنمشودچه بهتر که دراینگونه جایگاههای رانت وفساد بسته شودتاحداقل مردم امنیت جانی نسبی داشته باشندضمنا هیچ هموطنی راضی به ضرردادن مملکت درقبال اینجور مراکزمونتاژی نیستند
    • فری IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      بابا شما یه جمع بندی کنید خودروی ایرانی وقتی سوا میشی انکار پلاس تیکیه اسباب‌بازی ولی وقتی هر نوع ماشین خارجی سوار میشی احساس واقعی بودن اونو حس میکنی. با این حال هم رانت دزدی و فساد اونو گرفته از این ماشین اشغالی ها هم بهمون نمیدن همون که نباشه بهتره.
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      تحلیل گر اقتصاد مثل شما اقتصاد مریض بدنبال داره کاش چندتا نخبه جذب اقتصاد میشد تاازاین فلاکت نجات پیدا کنیم پس بهتر بجای واردات ماشین چندصدتا کارشناس درجه یک اقتصادی وارد کنیم
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      مگر مسئولین دلال و مافیا صفت ما میگذارند که خودرو به قیمت مناسب وارد کشور شود چقدر خوش باورید....
    • حامد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      چقدر این مقاله بد و مبتدی و کاملا جانبدارانه نوشته شده ، انگار یک نفر که کمترین اطلاعاتی از بازار خودرو نداره این مقاله رو نوشته ، اولین چیزی که به ذهن خواننده میرسه اینه که این قبیل مقالات کاملا سفارشی و به دور از ذره ای منطق نوشته میشن، یک جا نویسنده فرمودن ایران باید فقط ۵ درصد خودرو وارداتی داشته باشه و یک مثال بسیار نقض و کاملا مغلطه وار برای توجیه غلط گویی خودش میاره اون هم اینکه کشورهای آلمان و کره و فرانسه ۸۵ درصد بازار خودرو داخلی دارن ، ایشون ذکر نمیکنه که این کشورها بزرگ ترین تولید کنندگان خودرو دنیا هستن و خودروهای در کلاس جهانی تولید و صادر میکنن ، این نوع مقایسه های غلط و فریبنده تنها یک هدف داره و اون گول زدن مخاطب هست، آرزوی سلامت عقل دارم برای امثال این آقای نویسنده ، خودرو سازان ایران تا زمانی که پشتشون به قدرت سیاسی و رسانه ای گرم هست همچنان در این بازار بی رقیب ارابه های مرگ خودشون رو با قیمت های گزاف به مردم قالب خواهند کرد و کمترین پاسخگویی متوجه این انگل های فاسد نخواهد بود ، بخدا قسم خجالت باید بکشید از این همه کشته در سال بخاطر خودروهای غیر استانداردتون
    • ایرانی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      مرگ برکمنیست
    • عبدالله IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      تا شایسته سالاری بر صنعت خودرو حاکم نشود سوراخ های گل گشاد دزدی ها گرفته نمیشود از چند صد هزار نفری که در این صنعت کشور فعالیت میکنند عده اندکی تخصص و سواد خودرویی دارند بقیه عمدتا مکانیک هستند و انرژی خود را در مغازه ها بسر میکنند.قدیم به مکانیک ها میگفتند تعمیر کار ولی امروز عمدتا تعویض کارند .تعمیر کاران قدیم در تمام قسمتهای خودرو تخصص داشتند.از تعمیر دینام تا تعمیر موتور امروز مثل دکترها هر کس یک تخصص دارد که همه بهم پاس میدهند با هزینه های گزاف متاسفانه تخصص باید در کارخانه باشد مهندسین مکانیک با گرایشهای مختلف.از ساخت و تولید الا آخر که خودرو سازهای ما متخصص کشاورزی.حسابدار.و..‌‌.‌عمدتا با پارتی استخدام کرده اند که بهترین تولیدشان شده پراید بهتر است همه متخصصین برای کار آموزی سری به شرکت ماموت بزنند.پس با واردات تعطیل شوند بهتره
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      دریغا که سخنان شماهم فریبنده می‌باشد دست از فریبکاری ونیرنگ بردارید ممنون
    • علی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      این همه گفتی اززیان وردات ومقایسه کردی باکشورالمان وفرانسه وژاپن قربانت این که تولید ميکنيد ارابه مرگ است. سالی 26هزار کشته خودروي بدیدت نمیاد،!
    • من IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      خفه شو بابا نون به نرخ روز خور کثیف
    • mn IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      ایرانخودرو وسایپا اینهمه آدم کشتن اونوقت ما حمایتش کنیم و بشیم شریک قتل
    • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      طبقه فقیر جامعه دو درصد هم خودرو ندارن طبقه متوسط یا وانت دارم یا پراید ودرنهایت405 دارن یا خودرو داخلی میخرم آقایون میخام واردات برای طبقه مرفه جامعه کنن وصنعت خودرو را که هزاران نفر دران مشقول کار هستند از بین ببرند برای یک طبقه مرفه همین تولید داخل رو یک دستی روش بکشید بدین دست مردم آقای که خبر از جیب چنان مردم نداری چاره هم داشته باشین پیتزا رو هم از اینا آیا سفارش میدی مملکت رو این که هست بد ترش نکنید ما به پراید و تیبا مون قانع هستیم شماها میخام یه ماشین وارد کنی تو دوست تا سرعت هیچیش نشه یا تو میخ راه بره پنچر نشه جمع کنید کاسه و کوزه اونو دهه تا 60و70مگر با پیکان وژیان ورنو مسافرت نمی رفتیم و راهتر هم زندگی میکردیم پول بیت المال ندین به این چینیها هر چی سر مردم آوردین وبیت المال حیف میل کردین بس کنید آن وناله فقرا گریبانگیر تون میشه
    • بهروز IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      والا حوصله نداشتم مقاله چرتتون رو بخونم فقط بخاطر عنوانش میخواستم عرض کنم ایشا.. جفت خودرو سازها همراه با ذی نفع هاشون بخاک سیاه بشینن که دارن با جون مردم بازی میکنن
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      لعنت بر پدر و مادر خاینین به کشور ومردم
    • باقری IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
      0 0
      تجربه تلخ سی و پنج ساله اخیر ثابت کرده که فقط واردات صحیح و اصولی چاره کار است والا این مثلاً شرکتهای داخلی ثابت کرده اند که چکاره هستند!! دوشیدن ناجوانمردانه مردم و کشتار آنها با حمایت مدیران دولتی و البته خدمات متقابل و استفاده از کارشناسان وابسته نظیر ایشان کشور را به این نقطه رسانده است.