ابزاری مناسب برای نشان های تجاری | معرفی شبکه اجتماعی چینی دوئین Douyin یا TikTok

شبکه اجتماعی دوئین با نام بین المللی تیک تاک، بعنوان یک شبکه اجتماعی منحصر بفرد در چین که از سال 2017 و با حمایت ویژه دولت چین ایجاد گردید.

به گزارش تحریریه، شبکه اجتماعی دوئین با نام بین المللی تیک تاک، بعنوان یک شبکه اجتماعی منحصر بفرد در چین که از سال 2017 و با حمایت ویژه دولت چین ایجاد گردید، هم اکنون کاربران خود را از صد میلیون به بیش از 800 میلیون کاربر ارتقاء داده و تا به امروز بیش از سه میلیارد بار دانلود شده است. این شبکه اجتماعی بعنوان یک ابزار رسانه ای منحصر بفرد دسترسی‌های ویژه ای به کاربران خود جهت تولید محتوا و انتشار ویدئو کلیپ های کوتاه می دهد و به یک بستر منحصر بفرد برای خرید و فروش کالاها و خدمات نیز تبدیل شده است.

دوئین (Douyin) با نام بین المللی TikTok بعنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی چین با محوریت تولید محتوا به صورت مصور بشمار می آید. این برنامه که متعلق به شرکت فناوری چینی Bytedance است، به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوهای زیر یک دقیقه را آپلود و به اشتراک بگذارند، اما چیزی که این شبکه اجتماعی را نسبت به سایر پلتفورم های متمایز می‌کند، توانایی آن در تنظیم محتوا بر اساس علایق و سلیقه اعضاء از طریق الگوریتم پیچیده‌ هوش مصنوعی طراحی شده از سوی شرکت باینانس است.

درواقع امروزه اپلیکیشن‌های رسانه‌ای چینی، خیلی بیشتر از یک رسانه اجتماعی ظاهر شده اند. باتوجه به ویژگی‌های مورد علاقه کاربران در چین که ایجاد ویدیوهای کوتاه (لیپ سینک، کمدی، چالش های ویروسی) و شوهای پخش زنده می‌باشد، همگی در این اپلیکیشن گنجانده شده و بسته به ورژن برنامه ای که استفاده می‌شود (در چین یا خارج از آن)، می‌توان Douyin یا TikTok را دانلود نمود.

تاریخچه شکل گیری دوئین

دوئین در سپتامبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد و در اولین سال فعالیت تعداد کاربران خود را به 100 میلیون کاربر رساند. از سال ۲۰۱۷ تا به امروز اپلیکیشن دویین بیش از 3میلیارد بار دانلود شده است.

عوامل موفقیت دوئین

جامعیت کارکردی: دویین یک شبکه جستجو با محتوای بیشتر از بایدو، یک پلتفرم فروش بزرگتر از تاوباو و دارای کاربرانی بیشتر از ویچت و یک درگاه مستقل پرداخت آنلاین در اندازه‌های علی پی (Ali Pay) می‌باشد که ساعت ها کاربران را درگیر انواع موضوعات از مسایل سیاسی، اجتماعی، آموزشی و... خود کرده و از نظر فنی تقریباً همه چیز در این اپلیکیشن فوق‌العاده چینی می‌تواند بارگذاری شده و در اختیار کاربر قرار گیرد.

 ممنوعیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی غربی در چین: باتوجه به اینکه، اکثر پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی غربی مانند فیس بوک یا یوتیوب در چین در دسترس نیستند. لذا، برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی چینی مانند دویین و ویچت ظهور کرده اند و بیشترین کابر چینی را جذب نموده اند.

حمایت ویژه دولت چین: با توجه به حمایت حداکثری دولت چین، محبوبیت دویین به ویژه در دو سال گذشته به بسیاری از افراد مشهور چینی از بازیگران سینما تا ورزشکاران سیاسیون و.... برمی‌گردد که با اشتیاق از این پلتفرم چه برای سرگرمی و چه به عنوان تأثیرگذاری اجتماعی و برای کمک به سیاست های چین در قبال موضوعات مختلف سیاسی اجتماعی استفاده می‌شود.

شبکه اجتماعی دوئین و بستر خرید و فروش محصول

براساس داده‌ها، حدود ۸۰ درصد از کاربران Douyin را شهروندان چینی بین 19 تا 40 سال که در شهرهای سطح یک تا چهار(تقسیم بندی بر اساس میزان توسعه شهری) چین زندگی می‌کنند، تشکیل می دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، مصرف کنندگان با چنین محدوده سنی کسانی هستند که بیشترین خرید آنلاین را در طول همه گیری ویروس کرونا انجام داده و با توجه به اینکه تا تاریخ ژوئن 2021، تعداد کاربران پلتفرم های ویدیوی کوتاه در کشورچین به 888 میلیون نفر رسیده و در مجموع 87.8 درصد از کل کاربران اینترنت را بخود اختصاص داده است  و بدین ترتیب این شبکه اجتماعی با جذب بیشترین مخاطب به نوعی رکوردشکنی نموده است. لذا Douyin می‌تواند ابزاری مناسب برای نشان‌های تجاری باشد که مشتاق بازاریابی کالا در چین با هزینه‌هایی تا ۷۰ برابر پایین تر از تبلیغات معمول در پروسه برندینگ و پی آر هستند. درآمد این اپلیکیشن، در سال 2021 حدود 4.6 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد سال تاسیس آن افزایش خیره کننده چند صد درصدی را نشان می‌دهد.

 پیش بینی‌ دوئین بعنوان بزرگترین پلتفرم فروش اینترنتی دنیا

در سال ۲۰۲۰ حجم فروش اینترنتی در پلتفرم تاوباو از ۵۰۰ میلیارد یوان فراتر رفته که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ به سه برابر رسید. اما در سال ۲۰۲۱ حجم فروش در اپلیکیشن دویین به بیش از یک تریلیون یوان رسید. با توجه به شیوع ویروس کرونا انتظار می رود که حجم فروش این اپلیکیشن به بیش از ۲ تریلیون یوان در اواخر سال  ۲۰۲۲ نیز برسد. در اولین کنفرانس زیست محیطی تجارت الکترونیک، کانگ زیو مدیر بخش تجارت الکترونیک دویین اعلام کرد، احتمالاً تا سال 2023، حجم فروش اینترنتی این اپلیکیشن از 9.5 تریلیون یوان نیز فراتر خواهد رفت.

دوئین ابزار موثر برای معرفی و فروش محصولات ایرانی

این شبکه اجتماعی، فرصت بسیار مناسبی را برای تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات ایرانی بمنظور معرفی کالاهای ایرانی اعم از انواع محصولات کشاورزی، غذایی، دارویی، صنایع دستی، محصولات دانش بنیان و... و فروش مستقیم کالاهای ایرانی را به مصرف کننده نهایی به صورت عمده و خرد را فراهم می‌کند، همچنین ضمن تثبیت موقعیت جایگاه برخی از کالاهای رقابت پذیر ایرانی در ذهن مصرف کننده میتواند زمینه ساز ورود تمامی محصولات و برندهای ایرانی باشد که نیازمند تبلیغ و بازاریابی در مراحل اولیه ورود به بازار چین هستند.

هزینه‌های جاری پیش برد اکانت های رسمی و تجاری در پلتفرم دویین

با توجه به آمار شرکت های انبوهی که در زمینه تولید محتوا در این پلتفرم وجود دارند هزینه‌های پیشبرد فعالیت های آنلاین شامل (تولید محتوا، تصویربرداری، تدوین، تهیه نرم افزارهای شناسایی تعداد مخاطبان آنلاین بمنظور بارگذاری در زمان بندی‌های مشخص)، بصورت تقریبی از ۳۵۰۰۰ یوان برای اکانت های رسمی و متوسط تخمینی ۵۰۰۰۰ یوان بصورت ماهانه برای اکانت های تجاری که بعلاوه سرویس های با کیفیت تر پخش زنده (لایو استریم) را نیز دریافت می‌کنند.

دوئین و طرح دهکده جهانی (ارتباط با تجارت الکترونیک فرامرزی)

شبکه اجتماعی دوئین، اعلامیه ای را برای حمایت از بازرگانان تجارت الکترونیک فرامرزی در دسامبر گذشته منتشر کرده و از بازرگانانی که محصولات وارداتی برون مرزی می فروشند دعوت نمود تا در این پلتفرم، فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی نموده و از محتوای ویدیوهای کوتاه، تبلیغات و قسمت پخش مستقیم لایو استریم برای تبلیغ محصولات و برندهای تجاری خود استفاده کنند. بنابراین، باتوجه به مزیت بالای فروش محصولات برمبنای مکانیزم تجارت الکترونیکی فرامرزی، مزیت فعالیت در این شبکه اجتماعی بدلیل دسترسی این شبکه به بیش از ششصد میلیون کاربر چینی، بیش از گذشته گردیده است. لازم به ذکر است، باتوجه به عدم پرداخت عوارض گمرکی در مکانیزم تجارت الکترونیکی فرامرزی و فروش محصول به مصرف کننده نهائی (B2C)، این شبکه برای تبلیغ و بازاریابی محصولات نقش موثری میتواند ایفا نماید.

منبع: economic.mfa

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 19261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =