احیای خودروی عصر اتحاد جماهیر شوروی

با خروج خودروسازان از جمله رنو از روسیه، مسکویچ، خودروی نماد عصر اتحاد جماهیر شوروی سابق احیا می شود.

به گزارش تحریریه، روسیه در فکر از سر گیری تولید خودروی «مسکویچ» در کارخانه رهای شده رنو است. رنو یکی از صدها برندی است که به خاطر حمله روسیه به اوکراین این کشور را رها کرده اند. روسیه هم کارخانه های به جا مانده از این برندها را به نفع خود مورد استفاده قرار می دهد.

خروج دست جمعی برندها شامل حال خودروسازی فرانسوی رنو هم شد و از روز دوشنبه هفته ی گذشته رنو تمامی عملیات خود را در روسیه متوقف و کارخانه خود را در معرض فروش قرار داد و شهر مسکو همراه با یک گروه دولتی کنترل این کارخانه را به دست گرفتند. سرگئی سوبیانین Sergei Sobyanin  شهردار مسکو هم خبر داد که روسیه تصمیم دارد خودروی مسکویچ را در این کارخانه تولید کند.

سوبیانین می گوید این کارخانه «تاریخچه ی باشکوه و طولانی» دارد و روسیه برند افسانه ای خود را با کمک خودروسازی کاماز Kamaz احیا خواهد کرد. کاماز به تولید و ساخت خودروهای سنگین و قوای محرکه شهرت دارد. شهردار مسکو می گوید برند مسکویچ ابتدا به تولید خودروهای بنزینی ادامه می دهد و سپس خود را برای تولید خودروهای برقی آماده خواهد کرد.

گزارش های فایننشال تایمز و رویترز نشان می دهد که روسیه مجبور شده است تمامی عملیات خود در روسیه را به روبل بفروشد در حالی که خودش با یورو سرمایه گذاری کرده بود. برآوردها نشان می دهد که رنو در این معامله حدود 2.2 میلیارد دلار زیان می بیند.

رفته رفته، روسیه از تجارت بین الملل منزوی می شود و این ماجرا شامل حال خودرو و قطعه در این کشور می شود. سوبیانین شهردار مسکو می گوید این تغییرات باعث می شود که حکومت روسیه از بومی سازی تولید قطعات خودرو حمایت کند. در حالی که رویترز می گوید برای احیای مسکویچ، روسیه مجبور است از پلتفرم چینی برای ساخت این خودرو بهره بگیرد.

خودروهای دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق در کشورهای همسایه به کیفیت و قابلیت اتکای پایین  شهرت پیدا کرده اند. برای مثال خودروی یوگو Yugo که یک خودروی جمع جور دوره اتحاد جماهیر بود و در کشور یوگسلاوی سابق تولید می شد به کشورهای همسایه صادر می شد. حتی تعداد معدودی از آن نیز در دهه 1980 در ایالات متحده نیز به فروش رسید که بهانه ای برای استهزا و ساختن جوک ایجاد کرد.

منبع: سایپانیوز

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نادر RU ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 1
      حدود ۶۰ سال پیش من یادمه سواری ولگا سایز نسبتا بزرگ بود و مسکویچ سایز تقریبا کوچک بیشتر تو شمال ایران بودن هردوشون هم شخصی هم مسافر کشی مورد استفاده قرار میگرفت اونهایی که اون موقع رو یادشونه میدونن ماشین خوب وبا کلاسی بودن اما بع از چند سال دیگه وارد نشد اون موقع فقط ماشینهای آمریکائی ،انگلیسی وبیشتر از همه آلمانی مثل بنز و فولکس وارد میشد هنوز ژاپن و کره خودرو ساز نبودن
    • اسد IR ۰۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      1 0
      بیاد پراید بهشون میدیم مگه ماشین قحطیه پراید ایمن وارزان برای روسها
    • هوشنگ حیدری GB ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 0
      دقیقا مثل خودرو سازی ایران ۵۴ سال پیش نیسان آبی وارد خط تولید در ایران شده هنوزم ادامه دارد شوروی سابق چنین بود