طرح جدید مجلس برای مهریه‌های بالای ۳۰۰ سکه

عضو کمیسیون قضایی با اشاره به پایان بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در این کمیسیون پیش‌بینی حق ثبت برای سقف مهریه‌ها را سدی در مقابل مهریه‌های نجومی و سنگین دانست و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، مهریه های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، یک دهم درصد،۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه ۲ درصد، ۲۰۰ تا ۳۰۰ سکه ۵ درصد و بیش از ۳۰۰ سکه باید ۲۰ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند و درآمد ناشی از آن صرف تامین جهیزیه افراد نیازمند می شود.

به گزارش تحریریه، محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان بررسی  طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت: مهریه های سنگین مسابقه نامبارکی است که بین برخی خانواده رواج پیدا کرده و مشکلات زیادی را برای زوجین و خانواده ها در پی داشته است و در بسیاری از مواقع به زندان افتادن زوج منتهی شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون سابق، زوج پیش از اثبات اعسار راهی زندان می شد البته رئیس قوه قضائیه برای جلوگیری از این کار دستورالعملی را صادر کرد که بر اساس آن قضات می توانند پیش از زندان رفتن زوج اعسارش را بپذیرند و از زندانی شدن جلوگیری کنند البته این دستورالعمل تبدیل به قانون نشده بود از این رو این موضوع را در قالب قانون پیش‌بینی کردیم تا قبل از آنکه زوج به دلیل عدم پرداخت مهریه زندانی شود در صورت ادعای اعسار در وهله نخست اعسار مورد رسیدگی قرار گیرد و در صورت اثبات زندانی نشود که این کار اقدم موثری برای حبس زدایی و ارتقای قانونی است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم پیش‌بینی حق ثبت برای سقف مهریه‌ها را سدی در مقابل مهریه‌های نجومی و سنگین دانست و گفت: برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده اما برای مهریه های سنگین حق ثبت در نظر گرفته شده و این خود اهرم و ترمزی برای کسانی است که هر چقدر سقف مهریه را بالاتر تعیین کنند باید حق ثبت بیشتری را پرداخت کنند؛ به این دلیل مالیات در نظر نگرفتیم زیرا چارچوب های مربوط به خود را دارد و از نظر قانونی وصول حق ثبت راحت تر است؛ بر اساس مصوبه کمیسیون، مهریه های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، یک دهم درصد قیمت سکه‌ها،۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه  ۲ درصد قیمت سکه ها،  200 تا 300 سکه 5 درصد حق ثبت و مهریه های بیش از 300  سکه باید 20 درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند   و درآمد ناشی از حق ثبت صرف تامین جهیزیه افراد بی بضاعت می شود.

نقدعلی یادآور شد: البته برای بحث مهریه‌های سنگین در کنار قانون‌گذاری  نیاز به فرهنگ‌سازی  هم داریم و باید نهادهای فرهنگ ساز این مهم را مورد توجه قرار دهند تا جلوی این فرهنگ سوء گرفته شود زیرا از نظر عقل، منطق و شرع مقدس مهریه های سنگین ضدارزش است نه ارزش.

وی یادآور شد: در مورد اجرایی شدن سند ازدواج، زوج می‌تواند بدون مراجعه به دادگاه به ثبت مراجعه کند و سند مهریه را به اجرا بگذارد در واقع بانوان بدون طی مراحل دادرسی می توانند مهریه خود را به اجرا بگذارند و این مصوبه اقدام مثبتی برای اصلاح قانون و بانوانی است که حضورشان در دادگاه و راهروهای دادگستری به مصلحت نظام خانواده نیست.

لازم به ذکر است بررسی طرح اصلاح قانون مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پایان یافته است و هنوز برای بررسی و نظر نمایندگان به صحن علنی مجلس ارسال نشده است.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
کد خبر: 19262

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      5 0
      چقدر احمقید
    • علی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      10 1
      مهریه کاسبی دولت شده
    • عبدالله GB ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 8
      اگر پولش واقعا بره برای ادم های بی بضاعت و دولت نخوره واقعا طرح عالی هست.
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 5
      تنها طرح به درد بخور مجلس همین است
    • علی اکبر IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 3
      دستشون درد نکنه طرح خوبی هست
    • ایرانی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 2
      باسلام. خدایش ماروچی فرض کردید. این طرح فقط جیب دولت رو پر ومهریه ی زنان رو نقد میکنه. ولی هیچ فایده ای برای مردان ندارد.
    • امید IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 2
      واقعا متاسفم این چه کمکی به ازدواج میکنه
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      3 0
      این درست نیست تو هر کاری دولت دخالت بکنه.اول باید قوانین ازدواج بین زن و مرد برابر بشه و زن دیگه نیازی به فشار آوردن با مهریه نداشته باشه.دوم هر کس باید به اندازه توانش مهر کند و از همان اول باید پرداخت کند دولت این مسئله رو اجباری کند نه اینکه دنبال درآمد از هر راهی باشد.
    • ملت IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 1
      در قدیم می‌گفتند حرف مرد یکی است اما الان معلوم شد حرف مرد ارزشی ندارد ودروغ است بابا از همان اول در باره مهریه توافق کنید تا به مشکل نخورید تا مجبور نشوید فتوا بدهید وحرف خدا را زیر پا بگذارید مهریه حق زن است ودر زمان زندگی هم قابل مطالبه است دروغ را پایه زندگی نکنید
    • مهرداد IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      2 1
      نکنید خواهشن این مجلس دیگه بسه دست به چیزی نزنه اخه یکم فکر کردن هم خوبه حق الثبت رو از داماد بدبخت میگیرند و وضعیت بدترهم میشه .واقعا این مجلس هرجا قانون وضع کرد ویرانش کرده
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      بسلامتی مالیات بر مهریه که همان مالیات بر ناموس مردم هم از راه رسید
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      بالاخره مردم مظلوم جلوی مالیاتهای ظالمانه شما خواهند ایستاد
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      چاپیدن مردم توسط دولت .
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      مجلس .... این ها راهکار نیست