چین به تهدید آمریکا پاسخ داد

سخنگوی ارتش چین آمریکا را کم صلاحیت ترین کشور برای انتقاد از دیگر کشورها توصیف کرد.

به گزارش تحریریه، سرهنگ «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز گذشته ایالات متحده را استاد و سرمنشاء همه قلدری ها در جهان دانست و تاکید کرد این کشور باید دست از ترویج نظام برتری جویانه و هژمونیک خود بردارد.

کیان در طی یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر رئیس ارتش ایالات متحده واکنش نشان داد و آمریکا را در جایگاهی ندانست که بتواند از دیگر کشورها انتقاد کند.

چند روز قبل «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده با زورگو خواندن چین بر ضرورت مقابله با تجاوز این کشور تاکید کرد. این در حالی است که ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش، هم ادعا کرده بود که پکن و مسکو به طور کامل قصد دارند قوانین مبتنی بر نظم کنونی جهان را تغییر دهند.

به اعتقاد تحلیلگران، اظهارات مقام های آمریکایی همچون قبل منعکس کننده یک ذهنیت قوی جنگ سردی به همراه رویکردی هژمونیک است و به همین دلیل نگرانی خود را از ظهور مسالمت آمیز چین و گسترش قدرت آن  نشان می دهد.

سخنگوی ارتش چین گفت: عباراتی که ایالات متحده استفاده می کند همچون قلدری  یا تضعیف قوانین و نظم بین المللی، همان واژه ها و ویژگی هایی هستند که در مورد رفتار و سیاست خود ایالات متحده صدق می کند.

او نمونه های متعددی از رفتار کاخ سفید را به استاد قلدری عنوان کرد و از سیاست هایی همچون لشکرکشی به عراق و سوریه و همچنین بمباران سفارت چین در یوگسلاوی در ۲۳ سال پیش نام برد.

وو کیان همچنین به خروج ایالات متحده از توافقنامه های بین المللی هم پرداخت و اظهار داشت وقتی صحبت از نظم بین المللی مبتنی بر قوانین به میان می آید، ایالات متحده به عنوان یک قانون شکن در سطح جهانی شناخته می شود.

او از ایالات متحده خواست که این رویه نادرست تعمیم قواعد داخلی این کشور به قوانین بین‌المللی و ترویج نظم هژمونیک به سبک ایالات متحده دست بردارد.

به عقیده سخنگوی ارتش چین، چنین تغییر موضعی از سوی واشنگتن نه تنها برای روابط دوجانبه بین پکن و واشنگتن، بلکه برای صلح و ثبات جهانی نیز مفید خواهد بود.

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 19349

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =