افزایش احتمال وقوع جنگ هسته‌ای! راهکار کیسینجر روی میز است

«عبدالباری عطوان» گفت که اگر اوکراین خاک روسیه را هدف موشک قرار دهد جنگ هسته ای آغاز خواهد شد و آمریکا نمی تواند به راحتی از این جنگ خارج شود.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» عنوان داشت اکنون ۱۰۰ روز از جنگ اوکراین سپری می شود. طی این مدت اتفاقات بسیاری در میدان های نبرد رخ داده است. آمریکا روسیه را زیر فشار قرار داده و روسیه هم در قلمروی اوکراین پیشروی کرده است. طی این مدت آمریکا و کشورهای غربی بازنده جنگ بوده اند.

بیشتر رسانه های غربی هم اعتراف می کنند که روسیه به پیروزی هایی دست یافته است. روسیه اکنون بیشتر گندم های اوکراین را به زیر کنترل خود در آورده و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود را قطعی کرد و یک مسیر راهبردی برای اتصال خاک روسیه به این شبه جزیره ایجاد کرده است. منطقه دونباس نیز اکنون زیر کنترل روسیه است. 

روسیه موشک قاره پیمای «سرکون» را با موفقیت آزمایش کرده است. سرعت این موشک ۱۶ برابر سرعت صوت است. آمریکا تاکنون در داخل اوکراین هیچ گونه پیروزی کسب نکرده است. ایالات متحده هیچ نیروی نظامی را به اوکراین نفرستاد و تنها با استفاده از اوکراینی ها به یک جنگ نیابتی وارد شده است. درواقع مردم اوکراین قربانیان این جنگ هستند.

تحلیلگران آمریکایی گفته اند آمریکا نمی تواند به راحتی از این جنگ خارج شود و این یک جنگ فرسایشی تمام عیار برای آمریکا است. 

به گفته عطوان، آمریکایی ها اوکراین را به موشک «هیمارس» تجهیز کرده اند. برد این موشک ۸۰ کیلومتر است. احتمال دارد از این موشک برای هدف قرار دادن سرزمین های روسیه استفاده شود. اگر از اوکراین سرزمین های روسیه هدف گرفته شود جنگ هسته ای آغاز خواهد شد. زیرا پوتین نخواهد پذیرفت که روسیه بار دیگر از آمریکا شکست بخورد.

روسیه در افغانستان به واسطه مجاهدان عرب از آمریکا شکست خورد و این بار پوتین شکست دوباره را قبول نمی کند. جنگ اوکراین هر چه بیشتر ادامه یابد احتمال رخ دادن جنگ هسته ای بیشتر می شود. روسیه چند روز پیش مانورهای هسته ای تاکتیکی را برگزار کرد زیرا آنها احساس می کنند جنگ به سوی هسته ای شدن پیش خواهد رفت.

عطوان افزود: اظهارات «هنری کسینجر» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در نشست داووس نظر مرا به خود جلب کرد. او در این نشست گفت که نباید اجازه دهیم که روسیه شکست بخورد زیرا شکست روسیه مصیبت بار خواهد بود. باید به روسیه امتیاز بدهیم. اوکراین باید از بخشی از خاک خود به نفع روسیه چشم پوشی کند.

این به معنای چشم پوشی اوکراین از شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس است. کسینجر عاشق روسیه نیست و آمریکایی ها همواره از روسیه نفرت داشته اند و روسیه را بزرگترین خطر برای آمریکا می دانند. اظهارات کسینجر بسیار مهم بود. او به دلیل نگرانی خود نسبت به آینده آمریکا چنین اظهاراتی را بر زبان آورده است. او نگران روسیه نیست بلکه از شکست آمریکا هراس دارد. او به آمریکایی ها نصحیت می کند اگر جنگ ادامه یابد شکست آمریکا حتمی است. او در واقع توصیه کرد باید با حل مسالمت آمیز مساله اوکراین و چشم پوشی از شبه جزیره اوکراین و دونباس به سود روسیه مشکل را حل کنند. زیرا ادامه این جنگ سبب فرسایش و شکست آمریکا و پیروزی روسیه خواهد شد.

به اعتقاد عطوان، کسینجر سیاستمدار ماهری است که نسبت به آینده آمریکا و فرسایش قدرت آن نگران است. اما «جو بایدن» حاضر نیست نصحیت های کسینجر را جدی بگیرد. در هر صورت اکنون در محافل غربی نگرانی ها درباره رخ دادن جنگ هسته ای افزایش یافته و امور به سمت بسیار خطرناک در حرکت است.

پایان/

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19573

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خسرو IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      0 0
      کی گفته آمریکا خودش هدف نیست ؟!! بازی حالا حالا ها ادامه داره