طرح ضدایرانی جدید کنگره

قانونگذاران آمریکایی تشکیل یک شبکه دفاع هوایی یکپارچه برای اسرائیل و ۹ کشور عربی را پیشنهاد دادند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» روسیه نوشت، ۱۰ عضو کنگره از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پیشنهاد دادند ایالات متحده با تشکیل یک ائتلاف از اسرائیل و ۹ کشور عربی با ایجاد یک سیستم دفاع هوایی یکپارچه برای مقابله با ایران وارد عمل شود. 

این لایحه که «قانون بازدارندگی نیروهای دشمن و توانمندسازی دفاع ملی» (DEFEND) نام دارد، به پنتاگون اجازه می دهد تا با اسرائیل، بحرین، مصر، عراق، کویت، اردن، قطر، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای توسعه همکاری و استقرار پدافند هوایی و موشکی یکپارچه در برابر تهدیدها اقدام کند.

Congressional Dems warn Trump against Iran escalation - Tehran Times

۱۰ قانونگذار پیشنهاد دهنده این لایحه عبارت بودند از جکی روزن (نوادا)، کوری بوکر (نیوجرسی)، جونی ارنست (آیووا) و جیمز لنکفورد (اوکلاهاما)، براد اشنایدر (ایلینویز)، دیوید ترون (مریلند) و جیمی پانتا (کالیفرنیا)، کتی مک موریس راجرز (واشنگتن)، آن واگنر (میسوری) و دان بیکن (نبراسکا) .

گفتنی است این ۱۰ قانونگذار عضو گروه کاری کنگره در موضوع توافقنامه آبراهام هستند که اوایل سال جاری ایجاد شد. آبراهام مجموعه توافقاتی است که در اوت و دسامبر ۲۰۲۰، در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بین اسرائیل، امارات و بحرین و همچنین سودان و مراکش امضا شد تا روابط ای میان اعراب با اسرائیل را عادی سازد.

به اعتقاد تحلیلگران، یکی از موانع احتمالی در این طرح آن است که اسرائیل در حال حاضر تنها با نیمی از کشورهایی که نام آن ها برای طرح ذکر شده است رابطه رسمی دارد. از طرف دیگر به گزارش «تایمز اسرائیل»، هنوز مشخص نیست که آیا هیچ یک از این  کشورها حاضر هستند با این تلاش ها همراهی می کنند یا اینکه آیا قانونگذاران آمریکایی حتی پیش از این با آنها مشورت کرده اند یا خیر؟

بر اساس گزارش ها، ابتکار سیستم دفاع هوایی مشترک در نشست وزرای خارجه اسرائیل، بحرین، مصر، مراکش و امارات با وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مارس گذشته بررسی شد. همچنین این موضوع در مذاکرات آمریکا و عربستان هم مطرح شد. وزارت خارجه آمریکا امیدوار است این طرح به پیوستن ریاض به توافقنامه آبراهام منتهی شود.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19755

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =