به رئیس جمهور نامه نزنید و وقت خود را تلف نکنید!

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ضمن اتمام حجت با دریافت‌کنندگان تسهیلات ارزی برای برگشت آن به نرخ روز تاکید کرد که اگر در این رابطه اقدام نکنند حتما نسبت به تملک دارایی‌های آنها اقدام خواهد شد، بنابراین نه به رئیس‌جمهوری نامه بزنند و نه وقت خود را تلف کنند.

به گزارش تحریریه، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، از آخرین تصمیم در رابطه با درخواست تسهیلات‌گیرندگان ارزی به ویژه بخش خصوصی جهت پرداخت با نرخ  ۴۲۰۰ تومان توضیحاتی ارائه کرد.

اینکه با نرخ ۴۲۰۰ پرداخت کنند یک خیال خام است

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این‌که هیچ راهی برای بازپرداخت تسهیلات معوق به نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست، گفت: تنها راه باقی مانده این است که تسهیلات صندوق را  با نرخ روز تسویه کنند. این‌که فکر کنند قرار است آن را ما با نرخ گذشته دریافت کنیم، یک خیال خام است که در ذهن خود پرورش داده‌اند، اگر دنبال هر راهی برای پرداخت تسهیلات با ارز ۴۲۰۰ تومان باشند، مطمئن باشند صندوق، آن را خواهد بست. از این‌رو نه به رئیس جمهوری نامه بزنند نه وقت خود را تلف کنند.

برخی نگران عهد خود با شرکا هستند

وی با اشاره به این‌که برخی تسهیلات‌گیرندگان می‌گویند که می‌خواهند بیایند و طلب صندوق را به قیمت فعلی پرداخت کنند، یادآور شد: اما نگرانند که شرکایشان که در خفا با هم عهد بسته بودند تا منابع صندوق را به نرخ روز ندهند، مانع از این اقدام شوند.

اگر اقدام نکنند از مصوبه تملک دارایی استفاده می‌کنیم

غضنفری تاکید کرد: اگر تسهیلات‌گیرندگان به توصیه‌های صندوق توجه کردند که با یکدیگر به توافق خواهیم رسید اما اگر بخواهند همچنان بر موضع خود اصرار کنند، آنگاه ناچار خواهیم بود از کانال قانون اقدام کنیم؛ به طوری که براساس مصوبه‌ای تحت عنون "تملک دارایی تسهلات معوق" که در پایان سال گذشته هیات امنای صندوق توسعه ملی مجوز آن را صادر کرد، نسبت به تملک دارایی تسهیلات معوق اقدام می‌شود. این مصوبه به صندوق اجازه داده تا دارایی‌های تسهیل‌گیرندگان را برای جبران منابع صندوق به تملک درآوریم.

بانک‌ها را خاطی ‌می‌دانیم؛ رئیس کل و وزیر هم می‌دانند

وی همچنین  با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در معوق شدن تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت که آنها را نیز در این مورد خاطی می‌دانیم چرا که به قراردادی که در ابتدا امضاء کرده‌اند،  عمل نکرده و به عهد خود پایدار نبوده‌اند، بانک‌ها رفتار حرفه‌ای و استانداردی نداشته‌اند که این شایسته نظام بانکی نیست، موضوعی که حتی رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از آن مطلع هستند.

در این رابطه یادآور می‌شود که با توجه به منابع ارزی که در سال‌های گذشته از صندوق توسعه ملی توسط بخش‌های مختلف اخذ و به دلیل شرایط اقتصادی و نوسان ارزی، حجم زیادی از این تسهیلات معوق شده است، دریافت کنندگان تسهیلات درخواست محاسبه با ارز ۴۲۰۰ و یا پرداخت ریالی داشته‌اند و در مدت اخیر هم حواشی در این رابطه مطرح بوده است.

چندی پیش هم صندوق توسعه ملی اعلام کرده بود که طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط تحریمی و مشکلاتی که در تامین ارز و تجهیزات وجود داشته است، برخی تسهیلات گیرندگان امکان ورود به موقع تجهیزات و تولید را نداشته‌اند، بر این اساس  درخواست استمهال وام داشته‌اند و صندوق نیز با بررسی شرایط موافقت کرده‌ است؛ به طوری که برای ۲۰۰ طرح ارزی حدود ۴۰۰ بار استمهال انجام شده است.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 19780

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مردم IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 0
      رئیسی باید با م دم برای این گرانی ها وارفته بازار ها از دلار گرفته اجاره مسکن صحبت کند سکوت ایشان شکست است آقای رئیسی با مردم حرف بزنید در رسانه نه حاشیه حقیقت را بگویید