بازار رو به رشد برق در سوریه

بازار برق سوریه به علت جنگ داخلی چند ساله ویران شد اما مدتی است که رشد خود را آغاز کرده و تا چند سال نیازمند همکاری و کمک خارجی در ساخت تاسیسات است.

به گزارش تحریریه، طبق بررسی های موسسه ایران بیزریپورت، بازار برق خاورمیانه در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۳ میلیارد دلار بوده است.

در میان کشورهای منطقه چند سال درگیری سوریه با گروه های تکفیری و وقوع جنگ داخلی موجب شد این کشور در صنعت برق عقب ماندگی بسیاری را برای این کشور داشته باشد اما در سال های منتهی به ۲۰۲۰ این کشور رشد بازار برق خود را تجبه کرده است.

اکنون بیشتر از ۹۶ درصد تولید برق سوریه با سوخت های فسیلی تامین می شود و تنها ۳.۴ درصد آن با انرژی تجدیدپذیر تولید شده است. به همین دلیل همکاری در ظرفیت ژنراتورهای تولید برق گازی و سوخت فسیلی می تواند از سود بالایی برخوردار باشد.

طبق جدول زیر، در حالی که در سال ۲۰۲۰ ارزش بازار الکتریسیته مصر ۱۳.۶ و تونس ۱.۴ میلیارد دلار بود، این شاخص برای سوریه تنها ۸۳ میلیون دلار بود که حتی از کشور یمن کمتر است. ارزش بازار برق یمن ۲۰۹ میلیون دلار ارزیابی شده است.

دیگر کشورهای خاورمیانه نیز بازار برقی در حدود ۴۸.۵ میلیارد دلار داشته اند.

پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۵ بازار الکتریسیته سوریه با رشد ۵۴ درصدی به ۱۲۷ میلیون دلار بالغ شود که به صورت میانگین رشد سالانه ۹ درصدی را تجربه خواهد کرد.

نیروگاه حرارتی حلب بخش بزرگ و مهمی از تامین نیاز مردم به برق در سوریه را بر عهده داشت که تا قبل از جنگ 1100 مگاوات برق تولید می‌کرد. در جریان جنگ داخلی سوریه، این نیروگاه تخریب و به نوعی از مدار خارج شده بود.

به تازگی با کمک دانش و نیروی فنی ایرانی، واحد پنجم نیروگاه حرارتی حلب پس از تعمیر توسط شرکت ایرانی مپنا مجددا وارد مدار شد و پیش بینی می‌ شود واحد اول نیز به زودی فعال شود.

گفته می شود بازگشت این نیروگاه به مدار و  رسیدن به ظرفیت تولید کامل خود، به مقدار زیادی بحران برق را نه تنها در حلب بلکه در کل سوریه کاهش می دهد .

این نیروگاه چند سال پیش و در دوره جنگ داخلی سوریه هدف جنگنده‌ های آمریکایی قرار گرفت و از مدار خارج شد. 

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20112

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =