افزایش بی سابقه قیمت کالاهای اساسی

پس از جنگ اوکراین قیمت مواد غذایی به طور بی سابقه ای افزایش یافته و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی به قلم «یوسف أبو وطفة» درباره افزایش قیمت مواد غذایی در نوار غزه نوشت، پس از جنگ اوکراین قیمت مواد غذایی در نوار غزه به طور بی سابقه ای افزایش یافت و رکورد جدیدی را ثبت کرد. قیمت کالاهایی نظیر روغن نباتی، آرد، گندم، سوخت و گاز طبیعی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. این ها اقلامی هستند کهمردم نمی توانند از این کالاها چشم پوشی کنند.

همزمان با این افزایش قیمت ها، میانگین فقر و بیکاری هم در نوار غزه افزایش یافته است و دولت خودگردان فلسطین و دیگر طرف هایی که از سوی جریان حماس مدیریت می شوند با بحران مالی روبرو هستند. افزایش قیمت مواد غذایی در نواره غزه و کمبود منابع مالی در شرایطی که این منطقه به مدت ۱۵ سال با محاصره اسرائیل روبرو است نگرانی هایی را به دنبال دارد. 

به نوشته روزنامه العربی الجدید، برخی از کالاها شاهد افزایش قیمت ۵۵ درصدی بوده اند. قیمت سیلندرهای گاز به ۷۰ شِکِل اسرائیل رسید. این در حالیست که  سال گذشته از ۵۸ شکل اسرائیل فراتر نرفته بود. قیمت یک بسته نان آماده در نانوایی ها از ۷ شکل به ۸ شکل افزایش یافت ضمن آنکه وزن آن هم از ۳ کیلوگرم به ۲.۶ کیلوگرم کاهش یافت که این موضوع تأثیر منفی برای مصرف کنندگان به همراه خواهد گذاشت. قیمت روغن نباتی هم که از ۱۷ و ۱۸ شکل به ۲۳ و ۲۵ شکل افزایش یافت.

«اسامه نوفل» مدیر کل سیاست های وزارت امور اقتصادی در نوار غزه گفت نسبت افزایش قیمت ها طی دو ماه اخیر حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد بوده است. قیمت آرد ۱۸ درصد، قیمت تخم مرغ ۱۰ درصد و قیمت گوشت به نسبت ۱۶ درصد و قیمت سوخت ۹ درصد افزایش یافته است.

اکنون بحرانی که مردم فلسطین به طور کلی و ساکنان نوار غزه به طور ویژه از آن رنج می برند تورم است زیرا آنها به واردات همه کالاها از خارج وابسته هشتند و تولید داخلی که بتواند نیازهای اساسی آنها را تامین کند وجود ندارد. د

«احمد ابوقمر» کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه اظهار داشت مشکل تنها از گرانی نیست، بلکه مشکل در پدیده تورم و ناتوانی دولت خودگردان و کمیته های دولتی در برخورد با گرانی و تورم است. شماری از عوامل سبب می شود که نقش دولت در برخورد با تورم اندک باشد که از جمله این عوامل وابستگی اقتصادی به رژیم اشغالگر به واسطه توافق پاریس است که میان دولت خودگردان و این رژیم منعقد شده است. از طرف دیگر دولت خودگردان دارای یک بانک مرکزی واقعی هم نیست که بتواند با پدیده تورم و گرانی مقابله کند.

هر شکل حدود 30 سنت(دلار آمریکا) است

پایان/

۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20149

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =