تورم در ترکیه غوغا می‌کند

آژانس رتبه‌بندی «فیچ» رتبه اعتباری آنکارا را به دلیل تشدید تورم و آینده نامشخص آن بار دیگر کاهش داد و بحران جذب سرمایه را برای دولت اردوغان سخت تر کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» نوشت، آژانس بین‌المللی رتبه‌ بندی «فیچ» (Fitch) رتبه ترکیه را به خاطر حجم بدهی آن از B+ به B کاهش داده است. این اقدام با استناد به سیاست‌های دولت اتخاذ شده است زیرا خط مشی های اردوغان به چرخه زیانبار تورم و کاهش جریان سرمایه کمک کرده است.

این آژانس همچنین میانگین تورم سال ۲۰۲۲ را ۷۱.۴ درصد پیش بینی کرد که بالاترین نرخ تورم در بین کشورهایی است که توسط Fitch رتبه بندی می شوند. مهمتر آنکه این موسسه تصریح دارد مسیر اقتصاد و تورم ترکیه بسیار نامشخص است.

این آژانس البته پیش‌بینی می‌ کند ممکن است که متوسط ​​تورم در سال ۲۰۲۳ با اتخاذ سیاست های نرم دولت و آماده شدن اردوغان برای انتخابات رئیس جمهوری ماه ژوئن ۲۰۲۳، به ۵۷ درصد کاهش یابد.

فیچ همچنین اعلام کرد «بانک مرکزی ترکیه با اولویت دادن به ملاحظات سیاسی، از دسامبر ۲۰۲۱ با وجود افزایش سریع تورم، تأثیر جنگ اوکراین بر بازارهای کالا و سیاست های پولی سختگیرانه در اکثر اقتصادهای پیشرفته، نرخ بهره را به صورت دستوری در ۱۴ درصد حفظ کرد».

بانک مرکزی ترکیه همچنین نرخ سیاستی خود برای سال جاری را هم بدون تغییر نگه داشته است، این در حالی است که تورم سالانه در ماه ژوئن به ۷۸.۶ درصد رسیده است. در نتیجه اتخاذ چنین رویکردهایی، ترکیه بازده منفی ۶۴.۶ درصد را کسب کرده که کمترین بازده واقعی در جهان است.

تا ابتدای سال ۲۰۲۲ پول ملی ترکیه (لیر) ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد. این اتفاق بیشتر به دلیل یک سری کاهش نرخ از سوی تنظیم کننده رخ داد. 

ارزش لیر در سال جاری هم تاکنون ۲۳ درصد کاهش داشته است.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 20327

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      1 1
      یه کشورهمسایه شرقی ترکیه هست اون کلا اقتصادش خیلی وقته نابودشده اماهنوزگرمند متوجه نمی شدند!!!!!؟؟؟؟