سامانه مودیان از فرار مالیاتی دانه درشت‌ها جلوگیری می‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی نظام اقتصادی کشور است که از فرار دانه‌درشت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند.

به گزارش تحریریه، «ناصر ذاکری» با اشاره به راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی اظهار کرد: تقویت نظام مالیاتی ضروری است و به هر میزانی که جامعه آماری و داده‌های اطلاعاتی در حوزه مالیاتی بیشتر شود، به همان اندازه ضعف‌ها و کاستی‌ها و خلأها در حوزه مالیات‌ستانی برطرف می‌شود.

وی افزود: از طرفی اگر این مشکلات برطرف نشود، مالیات‌ستانی به چالشی بزرگ و معضلی اساسی برای دولت سیزدهم تبدیل می‌شود و دردسرهای زیادی را ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: سامانه مودیان مالیاتی از نیازهای اساسی دولت و کشور به ویژه در شرایط کنونی اقتصادی است و به طور قطع این سامانه به میزان قابل توجهی جلوی فرار مالیاتی را خواهد گرفت.

ذاکری بر ضرورت حمایت از تولید در عین توجه به شفاف سازی مالیاتی تاکید کرد: بین نظام تولید و نظام مالیاتی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد که اگر به آن بیشتر توجه شود، بخشی از فشارهای مالیاتی که بر فعالان بازار و کسبه وارد می‌شود، کاسته خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مردم به نظام مالیاتی خیلی اعتماد ندارند و باید برای افزایش اعتماد و از بین بردن فضای بی‌اعتمادی تمام تلاش خود را به کار بگیریم، متذکر شد: یکپارچه‌سازی سامانه‌ها بهبود فضای کسب و کار و از بین بردن تردیدها و شبهات مربوط به حوزه مالیات‌ستانی می‌تواند فضای کسب و کار را توسعه دهد و رغبت مردم برای پرداخت مالیات را تقویت کند.

ذاکری در خصوص نقش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی در شفاف‌سازی مالیات توضیح داد: شفاف‌سازی نظام مالیاتی با یکپارچه‌سازی سامانه‌ها ممکن خواهد شد. در واقع نظام مالیاتی کشور نیازمند شفافیت است و به دلیل نبود سامانه یکپارچه و داده‌های کامل اطلاعاتی، نظام مالیاتی کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و این موضوع مأموران مالیاتی را با مشکل مواجه کرده است.

وی در گفتگو با شادا تشریح کرد: اکنون دیگر دوره اعزام مأمور مالیاتی به بنگاه های کسب و کار برای دریافت مالیات و تعیین مالیات گذشته است، اما در ایران همچنان این رویه اشتباه ادامه دارد. زمان آن رسیده که به هوشمندسازی سامانه مالیاتی مانند سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و راه‌اندازی آن به بی‌برنامگی نظام مالیاتی و مشکلاتی که در آن وجود دارد، پایان دهیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی نیازمند تحول اساسی است و بدون تحول در نظام مالیاتی نمی‌توان امیدوار بود که عدالت و شفافیت مالیاتی گسترش یابد و اگر سامانه مؤدیان همه‌گیر شود و به تمام بخش‌های اقتصادی کشور تسری پیدا کند، می‌تواند فواید بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، چراکه از فرار دانه‌درشت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند و به دلیل عادلانه کردن نظام مالیاتی باعث رضایت‌مندی مردم می‌شود.

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 20600

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =