پیش‌بینی استاد اردکانی از آخرین وضعیت سیستم بارشی "مانسون" در کشور و سیلاب تهران!

پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان با بیان اینکه پدیده جوی "مانسون" از سه‌شنبه وارد ایران شده، آخرین وضعیت جوی و بارش‌های ناشی از مانسون در استان‌های مختلف کشورمان را تشریح کرد و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اعلام هشدار سیلاب در تهران را ناصحیح دانست.

به گزارش تحریریه، استاد حسین اردکانی در گفتگویی درباره آخرین پیش‌بینی‌های هواشناسی به واسطه ورود سیستم بارش مانسونی به کشور و اعلام هشدار وقوع سیل در استانهای جنوبی کشور اظهار کرد: سیستم مانسون روز سه‌شنبه هفته جاری از سیستان و بلوچستان وارد کشورمان شده و به سمت هرمزگان و قسمتی از فارس حرکت کرده و طی روزهای آتی، مرکز ایران را دربر خواهد گرفت همچنین غرب ایران نیز بارندگی‌هایی را به خود خواهد دید.

وی افزود: مرکز این سیستم مانسون به سمت مسقط و عدن است و رطوبت این سیستم که از خلیج فارس به طرف ایران سرریز می‌شود باعث رگبار موقت، رعد و برق و بارندگی سیل‌آسای نقطه‌ای می‌شود و قسمتی از مرکز ایران را متاثر می‌کند.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان تصریح کرد: این سیستم برای رطوبتی که بر روی قسمت‌های البرز می‌دهد با سیستم ضعیف دیگر در شمال ایران برخورد می‌کند و می‌تواند روز جمعه یا شنبه، رگبار موقت و احتمال رعد و برق در نواحی شمالی کشور مثل تهران ایجاد کند که چندان شدید نیست.

سازمان هواشناسی کشور , باران ,

استاد اردکانی متذکر شد: این وضعیت بارش‌ها در مرداد ماه مشابه مانسونی است که سال 1335 در مرداد ماه به ایران آمد و بارندگی شدیدی ایجاد کرد که در تهران بسیار مخرب بود.

وی با اشاره به اینکه پدیده جوی مانسون از روز سه‌شنبه وارد ایران شده و طی چند روز آینده در کشورمان فعال خواهد بود، گفت: این سیستم سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و قسمتی از مرکز ایران را دربرمی‌گیرد همچنین در شمال اصفهان، کرمانشاه و در قسمت‌های غرب، بارندگی رگباری خواهیم داشت و در مناطق کوهستانی شدت بیشتری پیدا کرده و می‌تواند منجر به سیلاب‌های موقت شود؛ در سیلاب‌های اخیر شاهد بارش 150 میلی متری در یک ساعت بودیم!

استاد اردکانی یادآور شد: در بارندگی جنوب استان فارس و استهبان باید از قبل و از طریق رادار از پیش‌بینی انجام و هشدار لازم داده می‌شد و این امکان در اختیار سازمان هواشناسی بود و سازمان هواشناسی باید حداقل 24 ساعت قبل اطلاعیه صادر می‌کرد تا استانداری و بقیه ارگان‌ها در جریان باشند که متاسفانه این امر انجام نشد؛ بنده از یک هفته قبل برای این مناطق اعلام خطر کرده بودم.

وی افزود: متاسفانه سازمان هواشناسی طی این سال‌ها با وجود هزینه‌کردهای بسیار کلان، از پیش‌بینی‌های به‌موقع و صحیح، ناتوان بوده و در جریان سیلاب‌های اخیر جنوب کشور هم بعد از وقوع، اعلام هشدار کرده است.

این پیشکسوت صنعت هواشناسی کشورمان در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم مانسون آنگونه که سازمان هواشناسی  اعلام کرده در تهران هم باعث بارش‌های شدید و وقوع سیلاب می‌شود، گفت: خیر! آنگونه که سازمان هواشناسی اخطار داده و برای تهران و استانی مانند قزوین از امشب وقوع سیلاب‌های شدید پیش‌بینی کرده و باعث ترس مردم شده، اینگونه نخواهد بود و بارش‌ها در تهران و قزوین، مختصر خواهد بود همچنین این بارش‌ها آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام کرده از امشب هم نخواهد بود بلکه از فردا شب و روز جمعه شاهد بارش‌های رگباری در تهران خواهیم بود.

استاد ارکانی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین فعالیت مانسون در قسمت‌های جنوبی کشورمان است و از روز جمعه تا سه روز دمای تهران 5 درجه کاهش یافته و به 34 یا 35 درجه می‌رسد.

منبع: تسنیم

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 20700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      7 0
      الان کجاست استاد اردکانی نه نفر از سیل مردن توی امامزاده قاسم جاده هراز دماوند رو اب برده زرین دشت خونه ها ویران شدن اونوقت ادعا کرده فقط رعدو برق سادس
    • حمید IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      با سلام . اگر کمی اینترنت مسلط باشی چهار تا سایت هواشناسی داخلی خارجی را نگاه کنی کنی زبان بلد باشی متنها وپیامها را متوجه بشی میتونی پیش بینی حدودی را بدست بیاری .حالا اونهایی که تخصص دارند ونقشه ها وتصاویر ماه واره ایی را متو جه میشن ۸۰ درصد به بالا صحیح پیش بینی میکنن.حالا چرا اقای اردکانی اینگونه بپیش بینی کردن جای سوال وتعجب هست.
    • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      قدرت خدا بیین هر چقدر دستگاه پیشرفته باشند سیل با امارت چه کرد قدرت خدا ببین