تفاوت قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه و بازار + جدول قیمت ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران معتقد است که علت اصلی استقبال گشترده مردم برای ثبت نام خرید خودرو اختلاف شدید قیمت کارخانه و بازار است.

به گزارش تحریریه، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران در مورد دلایل استقبال گسترده مشتریان برای ثبت نام خرید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در مقایسه با سایر شرکت های خودروسازی داخلی، اعلام کرد: علاوه بر رانتی که به دلیل اختلاف قیمت مصوب کارخانه و بازار به دست می آید، ایران خودرو تنوع سبد محصولات و آپشن های متفاوتی را ایجاد کرده است.

 سعید موتمنی با اشاره اختلاف قیمت کارخانه و بازار و بهره مندی از سودی در حدود 100 تا 120 درصد ناشی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار محصولات ایران خودرو، اضافه کرد: این شرایط منجر به آن شده که حتی بعضی از افراد نیز که پولی برای خرید خودرو ندارند، با هدف کسب سود از طریق فروش حواله اقدام به ثبت نام خودرو کنند. به گونه ای که امکان دارد از میان 6 میلیون متقاضی خرید محصولات ایران خودرو در دومین مرحله فروش در سامانه یکپارچه، تنها 50 تا 100 هزار نفر خریدار واقعی وجود داشته باشد و سایر افراد با هدف کسب سود این بخت آزمایی خرید خودرو مشارکت کرده اند.

وی اضافه کرد:طبق تجربه در فاصله سال های 94 تا 96 به دلیل فاصله قیمتی 2 تا 3 درصدی نرخ مصوب کارخانه و بازار، تقاضای چندانی برای ثبت نام خرید خودرو وجود نداشت؛ در حالی که اکنون سود سرشار ناشی از مابه التفاوت قیمت مصوب و بازار منچر شده که به عنوان مثال برای خرید 10 هزار خودرو چند میلیون مشتری ثبت نام کنند.

موتمنی تأکید کرد: پیش از این شرکت های خودروسازی با استفاده از تبلیغات، پرداخت سود بالاتر از نرخ سود مصوب بانک ها و شرایط ویژه برای فروش تلاش می کردند که مشتریان را به خود جذب کنند. در حال حاضر هم باید با افزایش عرضه از طریق آزادسازی قیمت خودروهای داخلی و واردات خودرو به تقاضای واقعی موجود در بازار پاسخ داده شود تا فاصله قیمت مصوب و بازار خودرو به 3 تا 4 درصد کاهش یابد.

موتمنی در ادامه گفت: هنگامی که قیمت مصوب خودرویی مانند پژو 206 تیپ دو حدود 150 میلیون و قیمت بازار این خودرو پرتقاضا 300 میلیون تومان است یا قیمت بازار پژوپارس در انواع مختلف از 100 تا 180 میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب است، به دلیل تقاضای موثر و بازار خوب این خودروها، میزان مشارکت در خرید افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران با اشاره به این که در سال 96 یک میلیون و 550 هزار خودرو تولید و واردات نیز آزاد بود، افزود: این شرایط موجب شد تا فاصله قیمت مصوب و بازار خودروهای داخلی در حد 2 تا 3 درصد باشد و حتی قیمت بازار برخی خودروها مانند تندر 90 اتوماتیک و پارس تندر به کمتر از قیمت کارخانه برسد.

تفاوت قیمت بازار و کالرخانه در ایران خودرو.JPG

منبع: car.ir

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 20709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =