بحران در صنایع نوار غزه

محاصره مداوم نوار غزه به وسیله رژیم صیهونیستی و جلوگیری از ورود قطعات یدکی و برخی مواد خام، بر روی چرخه اقتصادی فلسطین، صنایع آن و قیمت ها تاثیر منفی داشته است.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره بحران در صنایع نوار غزه نوشت، کارخانه های مواد غذایی نوار غزه با بحران های مالی روبرو هستند. در شرایطی که نوار غزه به مدت 16 سال با محاصره رژیم صهیونیستی روبرو است این موضوع توقف فعالیت این کارخانه ها را به دنبال خواهد داشت.

به دلیل گرانی مواد غذایی در سطح جهانی، فشارها بر روی صنایع مواد غذایی در نوار غزه افزایش یافته است و این موضوع سبب افزایش برخی از مواد اولیه می شود. بحران کمبود برق و قطع آن به مدت 6 ساعت در روز نیز هزینه های تولید را بالا برده و این موضوع سبب شده است قدرت خرید مردم کاهش یابد. نبود فرصت کاری، پایین بودن حقوق ها و بی ثباتی در پرداخت حقوق ها هم در این زمینه نقش دارد. 

«علیان ابوحمید» مدیر اجرایی یک شرکت بازرگان به روزنامه العربی الجدید گفت محاصره مداوم نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل بر روی صنایع فلسطین تاثیر ناگواری داشته است. محاصره مداوم و چند ساله در جلوگیری از وارد کردن مواد خام لازم و قطع جریان برق نقش داشته است.

World Bank Report: Palestinian Economy Experiences Growth but Prospects  Remain Uncertain

همچنین پر شدن بازار از تولیدات آماده و ارزان نیز بر صنایع و کارخانه های فلسطین تاثیر ناگواری به دنبال داشته است. گرانی مواد غذایی در سطح جهانی  موجب بابلا رفتن قیمت این کالاها در فلسطین شد که این امر به نوبه خود بر روی بسیاری از تولیدات آن ها نقش داشته زیرا سبب شده است که شهروندانی که در آمد کمی دارند به خرید تولیدات ارزان روی آورند.

به نوشته العربی الجدید، «وائل الوادی» رئیس شورای مدیران کارخانه صنایع غذایی «سرایو الوادی» در منطقه صنعتی بادیکو در شرق نوار غزه تأثیر بحران های پی در پی از جمله ممانعت از ورود قطعات یدکی و برخی از مواد خام بر بخش صنعت را تایید کرد و اظهار داشت به عنوان یک بخش صنعتی شامل 12 خط تولید بیسکویت و شکلات خامه ای از بحران اقتصادی تاثیر گرفت. این موضوع روی شرایط اقتصادی سرپرست خانواده ها و هزینه خاورا به همراه قدرت خرید و در نتیجه چرخه اقتصادی جامعه تاثیری منفی برجای گذاشته است.

پایان/

۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 20884

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =