تورم ترکیه رکورد زد

تورم ترکیه در ماه ژوئیه تحت تاثیر تضعیف نرخ برابری لیر و افزایش جهانی قیمت کالاها و انرژی به بالاترین حد خود در ۲۴ سال گذشته رسید.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، موسسه آمار ترکیه روز چهارشنبه متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به ماه گذشته میلادی را ۷۹.۶ درصد اعلام کرد. نرخ تورم ماهانه نیز ۲.۳۷ درصد افزایش یافت. 

بیشترین افزایش سالانه سطح عمومی قیمت‌ها در ترکیه مربوط به بخش حمل و نقل است که ۱۱۹.۱۱ درصد افزایش یافته است. در حالی که شاخص قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی نیز ۹۴.۶۵ درصد بالا رفته است.

تورم سالانه اکنون در بالاترین سطح از سپتامبر ۱۹۹۸ قرار دارد، زمانی که سطح عمومی قیمت‌ها ۸۰.۴ درصد صعود کرد. در آن دوره ترکیه در حال مبارزه برای پایان دادن به یک دهه تورم شدید مزمن بود.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن گذشته به ۷۸.۶۲ درصد رسیده بود. افزایش ماهانه نرخ تورم نیز در ماه ژوئن ۴.۹۵ درصد گزارش شده بود که بالاتر از نرخ اعلام شده برای ژوئیه بود.

افزایش نرخ تورم در ترکیه از پاییز گذشته و در پی اقدام بانک مرکزی این کشور مبنی بر کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره و اعلام نرخ ۱۴ درصدی همزمان با سقوط ارزش لیر و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سرعت گرفت. نرخ برابری هر لیر ترکیه در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد و در سال جاری میلادی هم حدود ۲۷ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته در حال حاضر هر دلار آمریکا در برابر ۱۷.۹۵ لیر مبادله می‌شود. این نرخ یکسال پیش ۸.۴۰ بود.  

دولت ترکیه اعلام کرده که نرخ تورم، با تقویت تولید و صادرات با اتکا به افت ارزش لیر و اعطای تسهیلات ارزان بانکی کاهش خواهد یافت. چنان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده که تورم در فاصله فوریه تا مارس سال آینده تا سطحی «مناسب» کاهش یابد اما بانک مرکزی ترکیه پنجشنبه گذشته پیش‌بینی پایان سال ۲۰۲۲ را از ۴۲.۸ درصد به ۶۰.۴ درصد افزایش داد.

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 20976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =