امتیازات ادعایی وال‌استریت ژورنال به ایران چیست؟

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» ادعا کرد اتحادیه اروپا امتیازات چشمگیری را به جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام ارائه کرده است.

به گزارش تحریریه، رسانه ها به نقل از روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» امتیازهایی را برای ایران از طرف اروپا فهرست کردند که لازم است بررسی شود. به نقل از وال استریت ژورنال نوشتند، دیپلمات‌های اروپایی برای شکستن بن‌بست مذاکرات احیای برجام، در دور پایانی گفتگوهای کنونی وین، امتیازات تازه و چشمگیری را به تهران پیشنهاد کرده‌اند تا بر مبنای ان طرفین بتوانند به توافق برسند.

در این گزارش با اشاره به اختلاف‌ نظر ایران و آمریکا بر سر مسائل پادمانی و برنامه‌ های پیشین هسته‌ای تهران آمده است: اسرائیل و مقام‌های غربی ادعا می‌کنند که مواد هسته‌ ای کشف‌ شده و از پیش اعلام‌نشده در سال ۲۰۱۹، شواهدی است که  نشان می‌ دهد تهران زمانی برنامه پنهانی اتمی داشته است. 

در همین حال مقام‌ های آمریکایی و اروپایی گفته‌ اند که درباره تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تهران مذاکره نخواهند کرد چرا که از نظر آن‌ ها، این موضوعی غیرمرتبط با برجام است، به نظر نمی رسد که این ادعا چیزی بیش از یک رجزخوانی باشد.

Iran nuclear deal back in play after EU envoy's visit - Al-Monitor:  Independent, trusted coverage of the Middle East

بر اساس پیش‌نویس توافقی که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده و به دست وال‌استریت ژورنال هم رسیده است، در صورتی که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌ های مذاکره از شورای حکام خواهند خواست که به تحقیقات خود پایان دهند.

در این پیش‌نویس از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده تا به پرسش‌ های آژانس با هدف شفاف‌ سازی پاسخ دهد و به «پرداختن به نگرانی‌های آژانس، پیش از اجرایی شدن برجام» موافقت کند.

تیم اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات را بر عهده دارد و پیش‌نویس توافق را تهیه کرده، می‌گوید که این متن نهایی برای احیای توافق هسته‌ای است و درباره تمام موضوعات مذاکره‌ شدنی، گفتگو شده است.

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 21033

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =