ضربه سنگین آمریکا به ترکیه، اردوغان وارد دالان تاریک شد

ضربه سنگین آمریکا به ترکیه اقتصاد این کشور را متلاشی می کند، و باعث می شود تا رجب طیب اردوغان وارد دالان تاریک شود.

به گزارش تحریریه، ضربه سنگین آمریکا به ترکیه اقتصاد این کشور را متلاشی می کند، زیرا رژیم وام گیری را مختل کرده و بنگاههای ترک را ورشکسته می کند، و بالاتر از آن می توان گفت که رجب طیب اردوغان وارد دالان تاریک شد.

وزارت دفاع آمریکا به صراحت اعمال جنایات جنگی ترکیه در سوریه را تایید کرد؛ و طبق ماده پنجم قوانین ناتو: هر کشوری مرتکب جنایت جنگی شود امکان عضویت در ناتو ندارد و عملا ترکیه نمی‌تواند عضو ناتو شود.

ضربه سنگین آمریکا به ترکیه، اردوغان وارد دالان تاریک شد

اثر این موضعگیری شدید آمریکا در قبال ترکیه بر اقتصاد و سیاست این کشور چیست؟

ترکیه هم اکنون حدود 460 میلیارد دلار بدهی دارد که باید آنها را با وام های جدید جایگزین کند و بخشی را نیز بازپرداخت نماید تا در بازار جهانی باقی بماند. قرار گرفته این کشور در فهرست کشورهایی که جنایت جنگی مرتکب شده اند باعث می شود تا رتبه اعتباری این کشور سقوط کرده و وام گیری را سخت کند و بنگاههای ترکیه ای مجبور شوند وام با بهره های بالاتر دریافت کرده و یا به بازار گران اوراق قرضه مراجعه کنند که در هر دو صورت باعث می شود اقتصاد این کشور بیش از گذشته تحت فشار قرار گیرد.

موسسه بین المللی اعتبار سنجی موودیز (MOODY'S) رتبه اعتباری ترکیه را از B۲ به B۳ با چشم‌انداز منفی کاهش داد که باعث خشم مقام های دولت اردوغان شد، اما فایده ای نداشت و نخواهد داشت.

ماه گذشته نیز موسسه اعتبارسنجی آمریکایی- انگلیسی "فیچ" رتبه اعتباری ترکیه را از B+به B با چشم‌انداز منفی کاهش داده بود. و ظاهرا این روند همچنان ادامه دارد و سرمایه گذاران خارجی سیگنال خروج و عدم ورود به اقتصاد ترکیه را دریافت کرده اند.

تنها سرمایه گذارانی که بدون توجه به این مسائل راهی ترکیه می شوند ایرانیان هستند که به خرید ملک در بازار متلاطم این کشور مشغول هستند.

ارزش لیر ترکیه با ادامه سقوط به عدد به سابقه 18.09 در برابر دلار آمریکا رسیده است.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 21215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =