بحران آموزش در لبنان

افزایش هزینه های آموزش خواب مردم لبنان را ربوده است، شاخص ها نشان می دهند این کشور گران ترین کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر هزینه آموزشی است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در بخشی از گزارش خود درباره هزینه های زندگی در لبنان نوشت، گران شدن هزینه های آموزش، دغدغه دیگری است که خواب مردم لبنان را ربوده است. بیشتر خانواده های لبنان در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به دلیل مشکلات اقتصادی نگران هستند. آنها دیگر نمی توانند شهریه فرزندان خود را در مدارس خصوصی بپردازند. مدارس دولتی هم به دلیل مشکلات اقتصادی با دشواری هایی روبرو هستند.

کارشناسان اعتقاد دارند مردم و حتی کادر آموزشی با شرایط دشواری روبرو هستند و این موضوع به دلیل ترک تحصیل دانش آموزش و تاثیرات اجتماعی آن پیامدهایی را برای آینده به دنبال داشته باشد. حتی این موضوع می تواند بازارهای کار را با مشکلاتی روبرو سازد.

پیامدهای جنگ اوکراین هم بر درد و رنج های مردم لبنان افزوده است. به دلیل افزایش سرسام آور قیمت ها، قدرت خرید مردم این کشور بسیار پایین آمده است. گزارش های بانک بین المللی پول نشان می دهد که تورم در این کشور در سال جاری میلادی به ۲۱۰ درصد رسید. این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۱۳۰ درصد و در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۴ درصد بوده است.

در بخشی از گزارش روزنامه العرب می خوانیم: خانواده های لبنانی در برابر هزینه های بالای آموزش، گزینه های بسیاری در اختیار ندارند. به دنبال افزایش تورم و افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی قدرت مردم بسیار پایین آمده است. به دلیل پایین آمدن ارزش لیره ارزش حقوق کارمندان هم کم شده است. به نظر می رسد دولتمردان این کشورهای در رسیدن به یک راه حل ناتوان هستند.

High Prices Of School Books Challenge Parents In Lebanon

«محمد شمس الدین» پژوهشگر لبنانی در این زمینه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت حدود ۶۵ درصد از دانش آموزان لبنانی در مدارس خصوصی و بقیه در مدارس دولتی آموزش می بینند. هزینه ثبت نام در مدارس دولتی حدود ۲۵۰ هزار لیره (۸ دلار) است که مبلغ زیادی نیست. این در حالی است که هزینه ثبت نام در مدارس خصوصی حدود ۵۰۰ دلار است. بسیاری از خانواده ها نمی توانند این هزینه را متحمل شوند.

بی اعتمادی مردم به مدارس دولتی و امکانات کم آن سبب شده است که مردم بیشتر فرزندان خود را در مدارس خصوصی ثبت نام کنند. برپایه گزارش های کمیته اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در غرب آسیا(اسکوا)، بحران اقتصادی لبنان سبب گسترش فقر در این کشور شده است و ۷۵ درصد از مردم این کشور فقیر شده است.

بررسی شاخص ها نشان می دهد که لبنان در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر هزینه آموزشی گران ترین کشور است.

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 21666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =