افزایش صادرات مواد غذایی از اردن

دولت اردن به دلیل برداشتن موانع توانست در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ صادرات سبزی، میوه، تخم مرغ جوجه کشی و گوسفند به دیگر کشورها را افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود درباره افزایش صادرات سبزیجات، میوه و گوسفند از اردن نوشت، برپایه بیانیه ای که از سوی وزارت کشاورزی اردن منتشر شده مقدار صادارات سبزی و میوه تا پایان سپتامبر سال جاری میلادی به ۳۶۱ هزار تُن رسیده است. این رقم در سال گذشته میلادی ۳۳۹ تن بوده است.

همچنین مقدار صادرات گوسفند زنده در ۹ ماه گذشته سال جاری ۴۳۰ هزار راس بوده است. این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۳۶۰ هزار راس بوده است. مقدار صادرات تخم مرغ جوجه کشی هم به ۹۶ میلیون عدد بود. این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۶۱ میلیون عدد بوده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «خالد الخنیفات» وزیر کشاورزی اردن گفت طی ۹ ماه گذشته سال جاری، صادرات سبزی و میوه از اردن در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته میلادی به میزان ۶ درصد افزایش یافته است. دلیل افزایش صادرات سبزی و میوه، برداشته شدن موانع در برابر صادرات کالا و تولیدات کشاورزی به بازارهای خارجی و تمرکز بر روی معیارهای سلامت و کیفیت و رعایت شرایط بازاریابی و مطالبات کشورهای خارجی برای صادرات است.

Jordan's Farmers Union Rejects Olives Export to Israel - Sada El balad

همچنین دنبال کردن معیارها و شیوه های کشاورزی مدرن برای تولید محصولات باکیفیت و کمیت بهتر هم در افزایش تولید نقش داشته است. تمرکز بر نقش بخش کشاورزی در تولید ملی و تقویت توان کشاورزان و افزایش فرصت های صادرات هم در این زمینه نقش داشته است.

بر پایه سند چشم انداز نوسازی اقتصادی که به تازگی در اردن راه اندازی شد، بخش کشاورزی حدود ۱.۵ میلیارد دینار (۴.۹ درصد) از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و ۷۶ هزار کارگر را سرگرم فعالیت می کند که ۵.۵ درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می دهد.

بخش کشاورزی مهمترین منبع معیشت در اردن به ویژه در مناطق روستایی است. اما زمین های مناسب کشاورزی از کمبود آب رنج می برند.

پایان/

۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 22068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =