تبعات تصمیماتی را که در حوزه فرهنگی و اقتصادی گرفتیم، امروز می‌بینیم

فعال سیاسی اصولگرا گفت: امیدواریم به جمع بندی درستی در حوزه‌های مختلف برسیم و این منجر به تصمیمی شود که اثربخشی آن در آینده خود را نشان دهد. ما شاهد بودیم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تصمیماتی در گذشته گرفته شده که تبعات منفی آن را امروز در جامعه می‌بینیم.

به گزارش تحریریه، امیرواعظ واعظ اشتیانی فعال سیاسی اصولگرا، در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت اعلام کردند، اجازه اصلاح سیاست‌های کلی نظام از رهبری اخذ شده است، با توجه به شرایط فعلی جامعه این سیاست‌ها شامل چه مواردی است، گفت: صحبت‌های آقای رئیسی نشان‌دهنده تغییرات در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است اما چگونگی این تصمیم‌گیری خیلی مهم است. تصمیم‌گیری به ظاهر ساده است؛ اما مساله بسیار حائز اهمیت، تاثیر مثبت آن در سرنوشت شخصی و جمعی است. زیرا تصمیم‌گیری که مبتنی بر کار کارشناسی و بررسی همه جانبه باشد و آن تصمیم در حال و آینده اثرات مثبت داشته باشد، مهم است.

وی افزود: بنابراین باید در حوزه مدیریت به این تصمیم‌گیری‌ها توجه کنیم. مواردی که رشد کردیم از تصمیم‌گیری خوب بوده و جاهایی که در جا زدیم و به نتیجه نرسیدیم، از تصمیمات کارشناسی شده نبوده است. امیدواریم با توجه به صحبت‌هایی که آقای رئیسی مطرح کردند، کارها در حوزه‌های مختلف مبتنی بر کار کارشناسی همه جانبه باشد و همه قوا کمک کنند تا ما به جمع‌بندی درستی در حوزه‌های مختلف برسیم و این منجر به تصمیمی شود که اثربخشی آن در آینده خود را نشان دهد. ما شاهد بودیم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تصمیماتی در گذشته گرفته شده که تبعات منفی آن را امروز در جامعه می‌بینیم.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که امکان دارد در هر کدام از بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شاهد چه تغییر سیاست‌هایی باشیم، گفت: دولت هنوز به موضوعات ورود نکرده که ما بتوانیم در این مورد قضاوت کنیم. ولی آنچه مسلم است این واقعیت وجود دارد که نسل تغییر کرده و ما همواره باید تصمیماتی بگیریم که هماهنگ با شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روز باشد و همچنین ارزش‌های نظام هم حفظ شود.

وی تصریح کرد:‌ به روز بودن از شرایط مهمی است که می‌تواند به نسل‌های آینده کمک کند. در حوزه سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" شعار ماست. ولی به این معنا نیست که ما با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشیم. غربی‌ها نتوانستند اعتماد ما را جلب کنند. ما ژاپن را شرق نمی‌دانیم، ژاپن در شرق آسیا قرار گرفته است. بعضی‌ها دنیا را جغرافیایی می‌بینند. اما آنجا که منافع نظام وجود دارد، ما ارتباطاتمان را خواهیم داشت در حوزه فرهنگ عمومی هم همین طور است. باید منتظر باشیم ببینیم در حوزه فرهنگ عمومی چه تدابیری اندیشیده می‌شود.

واعظ آشتیانی گفت: من انتقادی به گروه‌های سیاسی دارم که گروه‌های سیاسی همه را «همه چی دان» می‌دانند و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه چیز را سیاسی تعبیر می‌کنند. در حالی که در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی از کسانی که صاحب تئوری‌های منصفانه هستند و می‌توانند فضا را تلطیف کنند، باید استفاده کرد. آن وقت این جریانات و گروه‌ها می‌توانند موفق عمل کنند. ما تحزب را جدی نگرفتیم و جای تحزب کارآمد یا تیم کاربردی واقعا خالی است.

وی تصریح کرد: یکی از اشکالات جامعه امروز بحث تحزب است. لذا امیدواریم دولت با توجه به مجوزی که از جانب رهبری اخذ کرده به سمت این برود تا جریانات سیاسی کارآمد واقع شوند و این موضوع به آینده کشور کمک می‌کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در گذشته، کجاها ایراد داشتیم که اکنون با این مجوز حل می‌شود، گفت: آسیب‌شناسی‌هایی صورت گرفته که کجاها موافق بودیم و مراقبت کنیم که آن موفقیت حفظ شود و ضعف‌ها را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شناسایی کنیم.

آشتیانی در ادامه گفت: متاسفانه تمام دولت‌های بعد از دفاع مقدس در حوزه‌های مختلف برنامه‌های توسعه پنجم را به درستی اجرا نکردند و سلیقه‌ای عمل کردند. آشفتگی‌های اقتصادی امروز، نتیجه سلیقه‌ای عمل کردن دولت‌هاست و اگر ما این برنامه را به درستی اجرا می‌کردیم، نقص‌های کمتری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشتیم. مجلس‌های ادوار و هم دولت‌ها کوتاهی کردند و مجلس هم دولت را در مسیر درست قرار نداده است. پس این چالش‌ها باید ارزیابی و تحلیل شود و نسخه درستی برای آن نوشته شود و امیدواریم برنامه هفتم توسعه از کارآمدی مفیدی برخوردار شود.

واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که رهبری هم روز گذشته تاکید بر بروزرسانی برخی سیاست‌ها داشتند، دولت آقای رئیسی می‌تواند این اصلاح سیاست‌های کلی نظام را انجام دهد، گفت: تنها دولت نیست. صاحب‌نظران باید در حوزه‌های مختلف روی این موضوع کار کنند و از منتقدین هم استفاده شود. دولت آقای رئیسی نشان داد که انتقادپذیر است و دولتی است که ظرفیت انتقادپذیری دارد و می‌تواند از ظرفیت نقادها هم استفاده کند. صاحب نظران، دانشگاهیان و حتی قوه مقننه باید در این زمینه کمک کنند. دولت‌ها و مجلس می‌آیند و می‌روند اما آنچه اهمیت دارد برنامه و نظارتی است تا اجرای این سیاست‌ها اصلی از مسیر ریل خارج نشود.

منبع: ایلنا

پایان/

۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 22195

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =