از 8 خودرو بنجلی که قرار است وارد کشور شوند رونمایی شد!

از 8 خودرو بنجلی که قرار است وارد کشور شوند از طرف سخنگوی وزارت صمت رونمایی شد!

به گزارش تحریریه، از 8 خودرو بنجلی که قرار است وارد کشور شوند از طرف امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت رونمایی شد! که نشان می دهد وزارت صمت عامدانه به گونه ای سیاستگذاری کرده است که از هر برند معتبر یا متوسط بین المللی مانند بنجل سازان کره جنوبی(فعلا هیوندای)، ضعیفترین ها را گزینش کرده و قصد دارد وارد بازار ایران کند تا خودروهای با کیفیت بالا نتوانند وارد بازار ایران شوند.

امید قالیباف مشاور سابق محمدباقر نوبخت و سخنگوی کنونی وزارت صمت با بیان اینکه واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود، گفت: باید بگویم که خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروئن 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.

با برنامه وزارت صمت:

  1. از برند کره ای هیوندا؛ اکسنت و آی 10 که ضعیفترین مدل ها هستند وارد می شوند، اما آزرا، سانتافه، توسان، سوناتا هیبرید و ... وارد نمی شود.
  2. از برند ژاپنی میتسوبیشی؛ میراژ که یک هاچ بک کوچک است و تردد با آن در جاده های بین شهری ایمنی کافی ندارد وارد می شود، اما لنسر ایوو، ASX، اوتلندر، وانت L 200، ایکلیپس و ... وارد نمی شود.
  3. از برند چینی چانگان؛ فقط سی اس 35 وارد می شود و خبری از یونی تی، سی اس75 پلاس و ... نیست.
  4. از برند چینی ام جی؛ ام جی 3 و ام جی 6 وارد می شود و خبری از کراس اورهای باکیفیت آن نیست.
  5. از برند فرانسوی سیتروئن؛ فقط سیتروئن 3 وارد می شود و خبری از مدل های باکیفیت DS نیست.
  6. از برند خوشنام آلمانی فولکس واگن؛ فقط سئات وارد می شود که نازلترین کیفیت را در بین محصولات فولکس دارد و خبری از تیگوان معروف و پاسات باکیفیت نیست.

طبق سخنان امید قالیباف، بهمن موتور، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو هم به فهرست شرکت های دارای صلاحیت برای واردات خودرو اضافه شده اند. البته با شرط سقف قیمتی 20 هزار دلاری هم:

  1. بهمن موتور نمی تواند هاوال اچ 6، هاوال اچ 9، مزدا 3، مزدا 6 و ... وارد کند.
  2. ایران خودرو معلوم نیست چه خواهد کرد.
  3. معین خودرو ناشناخته است.
  4. ایرتویا فقط می تواند سدان کوچک یاریس وارد کند و نمی تواند مدل های درخشانی مانند کرولا، کمری، راوفور، لندکروز، سکویا و ... وارد کند.
  5. دیار خودرو که وانت های وینگل از گریت وال وارد می کرد احتمالا بتواند به کار ادامه دهد.

با سیاست هایی که طراحی شده است، وضعیت جالبتری رقم نمی خورد و سوال برانگیز است که چرا وزارت صمت به گونه ای برنامه ریزی می کند که مدل های باکیفیت وارد کشور نشود؟ بهانه کمبود ارز که اثبات شده است بی معنی است زیرا مردم می توانند با ارز خود اقدام به واردات کنند و نیازی به تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی که معنایی جز توزیع 30 هزار میلیارد تومان رانت ندارد، نیست. از فردا باید شرکت های واردکننده تایید صلاحیت! شده شروع به لابی برای دستیابی به سهم بیشتری از رانت 1 میلیارد دلاری کنند که سودشان را رقم می زند و بر کار اصلی خود که واردات خودرو باکیفیت و خدمات مناسب پس از فروش است، تمرکز نمی کنند.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 22491

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسام DE ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 1
      با سلام. به نظر من بدون اینکه شخصا شناختی مثبت یا منفی به وزارت یا وزیر ضمن داشته باشم، اتفاقا مدل هایی انتخاب شده، که دارای قدرت اسبی کمتر و در نتیجه کم مصرف تر هستند و بسیار مناسب محیط زیست شهرهای بزرگ. اگر انتقادی باشد که باید بررسی شود اینکه آیا اینها آلترماتیو همان مدل های تولید داخل نیستند؟ و یا اینکه چرا مدل های گاز سوز یا دوسوخته های گازی در این لیست نیست؟ مدل های قوی تر هم مضرتر برای آلودگی هوا بده و هم بسیار گران ترند که برای بخش بزرگی از جامعه غیر قابل پرداخت می باشد. در نهایت هم تعداد کمتری مورد استفاده خواهد شد که در مرحله بعدی سفارش لوازم یدکی گرانتر آنها را نیز به دلیل کمی تعداد باز هم گران تر خواهد کرد.