پنجره جدید فرصت های اقتصادی برای ایران با عضویت در منطقه آزاد تجاری اورآسیا

معاون نخست وزیر روسیه می گوید همکاری اقتصادی بین کشورها با سرعتی بی سابقه در حال رشد است و ایران به زودی عضو منطقه آزاد تجاری اورآسیا می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه روز سه شنبه فاش کرد که انتظار می رود ایران در آینده نزدیک به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) به رهبری روسیه وارد شود.

نواک در جلسه کمیسیون بین دولتی همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران گفت: ما توافق کردیم که همه موانعی را که در حال حاضر بر سر راه توسعه تجارت بین کشورهایمان وجود دارد، برداریم. ما در مورد کاهش موانع در مرزهای کشورهای ثالث نیز صحبت می کنیم.

اتحادیه EEU که بر پایه اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس است، در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. بعدها ارمنستان و قرقیزستان به آن پیوستند. در سال ۲۰۱۶، ویتنام رسما اولین کشور غیرمنطقه ای شد که به عضویت این بلوک درآمد. این اتحادیه برای تضمین حرکت آزاد کالاها، خدمات، سرمایه و کارگران بین کشورهای عضو طراحی شده است.

پنجره جدید فرصت های اقتصادی برای ایران با عضویت در منطقه آزاد تجاری اورآسیا

بیش از ۵۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، اردن، تایلند و برخی از کشورهای آمریکای جنوبی علاقه خود را به یک تعامل تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا ابراز کرده اند.

به گفته نواک، حجم تجارت بین روسیه و ایران با سرعتی بی سابقه در حال رشد است و در ماه های ژانویه تا آگوست بیش از ۳۶ درصد افزایش یافت و به ۳.۳ میلیارد دلار رسید.

معاون نخست وزیر روسیه ابراز اطمینان کرد که این رقم به زودی به ۴ میلیارد دلار می رسد.

پنجره جدید فرصت های اقتصادی برای ایران با عضویت در منطقه آزاد تجاری اورآسیا

همکاری روسیه و ایران در بحبوحه تحریم های غرب علیه مسکو و تهران به سرعت گسترش یافت. از آغاز سال جاری، آنها به توافق‌های مهمی از جمله مبادله خرید توربین‌ها، قطعات یدکی و تجهیزات هواپیمای ایران و همچنین ساخت مشترک خطوط لوله گاز و توسعه میدان و همچنین سفر بدون ویزا برای گروه های توریستی از روسیه دست پیدا کرده اند.

پایان/

۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =