هند تجارت با روسیه را دو برابر می کند

دهلی نو انتظار دارد به زودی با استفاده از روپیه برای تسویه حساب های تجاری خود با روسیه مبادلات میان دو طرف تا دوبرابر افزایش یابد.

به گزارش تحریریه، «ایندین اکسپرس» با استناد به اظهارات و نشست اخیر مقامات روسیه و هند گزارش داد که هند مشتاق است تا تجارت خود با روسیه را دو برابر کند. این تمایل در صورتی روند اجرایی به خود گرفته است که کشورهای غربی به هند برای پیوستن به رژیم تحریم‌های ضد روسیه فشار وارد می کنند.

در این گزارش آمده است: وزارت بازرگانی هند اعلام کرد که آماده حمایت از برنامه فوق است و بر اساس بازخورد صادرکنندگان و نهادهای تجاری مختلف، اطمینان دارد که تجارت هند و روسیه در آینده نزدیک دو برابر خواهد شد.

مقامات هندی اعتقاد دارند استفاده از روپیه هند برای تسویه حساب های تجاری به تقویت تجارت متقابل با مسکو کمک می کند. انتظار می ‌رود که این کشور در آینده نزدیک تجارت با روسیه را به روپیه آغاز کند، زیرا بانک دولتی هند موافقت کرد که مکانیسم جدید را در ماه سپتامبر تسهیل کند.

هند تجارت با روسیه را دو برابر می کند

همچنین، طبق گفته وزارت بازرگانی و صنعت هندوستان، در اوایل این هفته، دولت هند رسما اجازه تسویه تجارت بین‌المللی به روپیه هند را صادر کرد.

حجم تجارت بین دو کشور در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که عمدتاً به دلیل افزایش شدید واردات نفت روسیه به هند بوده است. هند کمتر از ۱ درصد از کل نفت خام خود را از روسیه وارد می کرد، اما از ابتدای سال جاری میلادی، حدود ۲۲ درصد از نیاز نفت خود را با سوخت روسیه تامین کرده است.

ماه گذشته روسیه با پشت سر گذاشتن عراق و عربستان سعودی به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شد.

پیش از این، «سوبرهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند گفته بود که هند و روسیه به سمت گردش تجاری سالانه ۳۰ میلیارد دلاری حرکت می کنند. به گفته «الکساندر ریباس» نماینده تجاری روسیه در هند، در سال ۲۰۲۱ گردش تجاری بین دو کشور به ۱۲ میلیارد دلار بالغ شد که در آن دوره بالاترین رقم تا آن زمان به شمار می رفت.

پایان/

۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =