شرط آرامش بازار خودرو به نتیجه رسیدن واردات و افزایش عرضه است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به کمبود عرضه ۸۰۰ هزار خودرو در کشور گفت: با افزایش قیمت ارز خودروهای داخلی ۱۰ تا ۴۰ میلیون افزایشی شدند و تنها راه ایجاد آرامش در بازار خودرو به نتیجه رسیدن واردات و افزایش عرضه است.

به گزارش تحریریه، افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته موجب شده تا آخرین امیدها برای بازگشت قیمتی خودروهای داخلی از بین برود و در پی این افزایش، قابل پیش‌بینی بود که انتظارات تورمی موجب افزایش قیمت خودرو شود.

این روزها مشاهدات حاکی از این است که دلالان خودروهای داخلی و خارجی با شنیده‌شدن افزایش قیمت دلار بلافاصله قیمت محصولات خود را با نرخ دلار تطبیق داده‌اند و فعالان بازار خودرو می‌گویند بازار ملتهب و قیمت خودروها با افزایش عجیبی همراه شده. به‌عنوان‌مثال، یک نمونه خودروی خارجی که در هفته گذشته دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، امروز با ۳۰۰ میلیون تومان افزایش، به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.

برخی فعالان بازار از رکود هرچه بیشتر بازار خبر می‌دهند و اعلام می‌کنند که بازار خودرو به دلایلی همچون کمبود عرضه‌، کاهش قدرت خرید مردم در مقابل افزایش قیمت‌های قابل‌توجه و بازی دلالان مدت‌هاست که با رکود همراه بوده؛ اما افزایش قیمت‌های جدید به دلیل نوسانات قابل‌توجه نرخ ارز موضوعی است که می‌تواند این رکود را تشدید کند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این زمینه، اظهار کرد: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست؛ بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار هم‌ افزایشی شد.

وی ادامه داد: وقتی کالای مصرفی تبدیل به کالای سرمایه‌ای شد با کوچک‌ترین نوسانی چه در بخش ارز و چه در بخش اخبار همان کالا دچار تلاطم قیمتی می‌شود. همین مشکل در خودرو موجب شد تا فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار پیش آید.

با افزایش قیمت ارز خودروهای داخلی ۱۰ تا ۴۰ میلیون افزایشی شدند

وی توضیح داد: اگر عرضه زیاد بود قطعاً قیمت‌ها کاهش محسوسی می‌یافت، این در حالی است که امروز تقریباً به نیاز ۴۵ درصد بازار پاسخی داده نشده و موجب تقاضای انباشته نزدیک به ۸۰۰ هزار خودرو در بازار شده؛ بنابراین تا زمانی که به‌صورت عملی به این تقاضا پاسخ داده نشود نمی‌توان انتظار داشت که شرایط تغییری کند.

مؤتمنی افزود: البته بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد که بازار خودرو طی ماه‌های گذشته یک ثبات نسبی داشته که این بازار با تلاطم قیمت دلار این روزها افزایشی شده است تا جایی که قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان در خودروهای داخلی تغییریافته است.

مؤتمنی درباره آخرین وضعیت بازار خودرو توضیح داد: این روزها در بازار خودرو رونقی دیده نمی‌شود و تعبیر من این است که بازار خودرو به‌نوعی به‌خواب‌رفته و اعضای اتحادیه شاهد این موضوع هستند که از یک سو قدرت خرید مردم کم شده و تکلیف خود را نمی‌دانند و از سویی منتظر به نتیجه نرسیدن موضوع برجام و واردات خودرو هستند.

وی درباره تغییرات قیمتی گفت: خودروهای داخلی ارزان‌قیمت حدود ۱۰ میلیون و خودروهای مونتاژشده حدود ۸۰ میلیون تومان با افزایش قیمت داشته‌اند، به‌عنوان‌مثال ‌هایما تا ۲۰ روز پیش ۹۶۰ میلیون تومان قیمت داشت درحالی‌که آخرین بار در روزهای گذشته حدود یک میلیارد و ۴۰ تومان معامله شده است.

شرط آرامش بازار خودرو به نتیجه رسیدن واردات و افزایش عرضه است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو درباره آثار واردات بر قیمت خودرو توضیح داد: اگر واردات آزاد شود و تعرفه خودرو صفر شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد. البته این هم در صورتی است که بتوانیم وضعیت خودروهای داخلی را نیز را به‌درستی ساماندهی کنیم و در کنار آن نرخ خودروهایی که در بورس عرضه می‌شود، نیز منطقی و با احتساب سود قانونی تولیدکننده باشد و نه بیشتر تا بازار سروسامان بگیرد و به مصرف‌کننده هم فشار وارد نشود تا آرامش در بازار خودرو ماندگار باشد.

منبع: دانا

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =