افزایش درآمد مالیاتی بدون اعمال فشار به تولیدکنندگان

با توجه به آمارهای سازمان امور مالیاتی طی 8 ماه سال جاری بالغ بر 310 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده که 40 هزار میلیارد تومان آن مربوط به آبان ماه است.

به گزارش تحریریه، با توجه به داده‌های سازمان امور مالیاتی طی 8 ماهه سال 1401 در مجموع 310 هزار و 969 میلیارد تومان، درآمد مالیاتی بوده که وصول شده است. از این رقم سهم مالیات‌های مستقیم 194 هزار میلیارد تومان و سهم مالیات برکالاها و خدمات 116 هزار میلیارد تومان بوده است.

در بخش مالیات‌های مستقیم، 127 هزار میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی، 55.4هزار میلیارد تومان از محل مالیات بردرآمدها و 11.4 هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ثروت وصول شده است.

جدول عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور از آغاز سال 1401 تا پایان آبان ماه به شرح زیراست (ارقام به میلیون ریال):

1405.png

نکته مهم در تحقق درآمدهای مالیاتی و رکوردشکنی دولت سیزدهم در تحقق این درآمدها نسبت به 10 سال اخیر این است که این این افزایش با فشار بر بخش مولد اقتصاد و حقوق بگیران همراه نبوده و از مسیر تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی، ساماندهی کارتخوان‌ها، داده محوری، هدفمندسازی به جای ممیز محوری و جایگزینی منابع مالیاتی تحقق یافته است، چرا که همزمان کاهش ۵ درصدی مالیات بخش تولید نیز اجرا شده است.

در واقع از همین طریق و با شناسایی فرارهای مالیاتی 310 هزار میلیارد تومان درآمد از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه وصول شد در حالی که مجموع درآمد مالیاتی محقق‌شده کشور در سال گذشته ۳۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال 1399 حدود 207 هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی در 8 ماهه سال 1401، معادل 95 درصد کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰ و 154 درصد درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۹ وصول شده است.

به نقل از شادا، ساماندهی حدود 18 میلیون و 800 هزار کارتخوان و اتصال بیش از 9 میلیون و 500 هزار کارتخوان بــه پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز همچنان که اشاره شد از عوامل مهم تحقق درآمدهای مالیاتی است.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 23065

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =